Gå til innhold

4200rpm VS 5400rpm


okse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmmm, man kan jo skru av maskina, ta ut harddisken, evt. ta frem en lommelykt, og lese av på harddisken. pleier å stå på en klistemerkelappting. men det jeg lurer på er: 4200? rpm? mente det var 7200 jeg, men da tok jeg visst feil...

 

edit: skriveleif

_________________

Har en maskin som funker, spesifikke ting skal du bare drite i!

 

[ Denne Melding var redigert av: juliussen på 2002-12-20 18:56 ]

Lenke til kommentar

Om sin veldig fine 40GB MK 4019GAX disk sier Toshiba:

 

"The drive's 5400 RPM motor speed improves system-level performance by as much as 12 percent when compared to 4200 RPM drives"

 

Bufferen på 16MB i denne harddisken kan også være en fordel sammenlignet med vanlige harddisker for bærbare PCer.

 

http://no.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare....sp?varenr=29692

 

Runar V Værnes

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min erfaring er at det er definitivt merkbart, men jeg må også si at jeg ikke har testet 4200 og 5400 av samme generasjon opp mot hverandre.

Har en IBM Thinkpad A21p hvor det var en 30GB 5400rpm Travelstar som intern disk, og jeg bruker en 12GB 4200rpm Travelstar disk i Ultrabay 2000 (på sekundær IDE kontroller, i stedet for DVD spilleren). Det er *meget* stor forskjell på disse diskene ytelsesmessig.

 

Oppgraderte akkurat den interne disken til en 5400rpm 60GB Travelstar 60GH, og den igjen er så vidt merkbart raskere enn 30GB disken.

 

Vil tippe at en moderne 4200rpm disk, f.eks. en 40GB Travelstar 40GN, er raskere enn den 12GB disken jeg har siden det er nyere tekonologi samt at datatettheten er større (som normalt skal gi høyere overføringshastighet). Men uansett gir 5400rpm en disk som er mere "hissig". Blir spennende å se om noen måneder hvordan Hitachi (som nå har merget med IBM sin HD division) sine 2.5" 7200rpm disker vil bli.

 

 

Ola

Lenke til kommentar

Tror ikke 5400rpm disker er mere sårbare enn 4200rpm disker, dårlige disker som feiler kan man nok dessverre risikere å få uansett. Og på 2.5" disker så har IBM (dvs. Hitachi nå) ett meget godt rykte. Personlig har jeg en følelse av at 2.5" disker er temmelig robuste, spesielt den 12GB disken jeg har må erkjennes å ha fått bittelitt juling uten å ha tatt skade.

 

Jeg har brukt IBM Travelstar 32GH 5400rpm 30GB i nesten 2 år, og den har vært rel. mye på farten. Har fungert perfekt. Installerte Travelstar 60GH 60GB for en måned siden, og den har hittil også fungert helt suverent. Har ett litt lavere støynivå enn 32GH. Hoppet over 48GH serien, så den vet jeg lite om. Men flere av de tidligere high-end maskinene til IBM har blitt levert med denne disken.

 

 

mvh

Ola

Lenke til kommentar

det er min 48GH som har feilet, jeg kjørte en diagnostikk på den og fikk beskjed om at den har fått støt skader". Da jeg nesten ikke har flyttet på min bærbare med denne disken i så synes jeg det er rart. Har vel bare fåt en disk som var defekt da jeg kjøpte den. den har liget på hylla en stund nå, men jeg får vel se bytte den før garantien utgår.

Lenke til kommentar

Fikk også denne støt-skade meldingen på en stasjonær IBM disk for en liten tid tilbake. Virket som en hel cylinder hadde blitt skadet, slik at sektorene ikke var lesbare. Brukte WinHex til å skrive nytt innhold til disse sektorene, og dermed mapper disken disse sektorene over til noen i reservelageret som ikke er skadet. Verktøyet "FindBad" på http://inet.uni2.dk/~svolaf/utilities.htm kan brukes for å finne hvilke sektorer som er skadet.

 

Og etter at jeg gjorde dette, så sier IBM sitt diagnoseverktøy at alt er bra med disken, kjørte test på den over en tid uten at nye problemer oppsto. Om disken virkelig har fått en skade, eller om den er utsatt for shutdown bugen i diverse MS operativsystemer er det vanskelig å si... Men SMART rapporterte hele tiden at disken var "Good".

 

 

mvh

Ola

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...