Gå til innhold

Hvordan softer dere modellens hud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker ofte dette som jeg har lært meg nå og som funker veldig bra

 

 

to ganger: ctrl + J

Marker: Layer 1 copy

sett av til; "lighten"

Deretter: filter-blur-gausian blur. Radius ca 60 (avhengig av bildet)

Marker:Layer 1

sett av til; "darken"

sett opacity til ca 30 (avhengig av bildet)

Velg: filter-blur gausian blur. Sett Radius 40.

 

Klikk bort øyet ved layer "background"

i menyen layer velger du; merge visible

klikk frem øyet i background igjen

 

Merk av layer 1 og sett oppacity til 30

 

klikk add layer mask

velg svart brushtool og mål frem øyet og munn og slikt.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ofte dette som jeg har lært meg nå og som funker veldig bra

 

 

to ganger: ctrl + J

Marker: Layer 1 copy

sett av til; "lighten"

Deretter: filter-blur-gausian blur. Radius ca 60 (avhengig av bildet)

Marker:Layer 1

sett av til; "darken"

sett opacity til ca 30 (avhengig av bildet)

Velg: filter-blur gausian blur. Sett Radius 40.

 

Klikk bort øyet ved layer "background"

i menyen layer velger du; merge visible

klikk frem øyet i background igjen

 

Merk av layer 1 og sett oppacity til 30

 

klikk add layer mask

velg svart brushtool og mål frem øyet og munn og slikt.

8418681[/snapback]

 

Hva mener du med:

 

Klikk bort øyet ved layer "background"

i menyen layer velger du; merge visible

klikk frem øyet i background igjen

 

klikk add layer mask

 

Hvilke verktøyer er det som menes?

 

Vil gjerne høre flere versjoner på dette, men skriv gjerne så man lettere kan skjønne hva som menes :-)

 

Mvh

Ståle Tvete

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar

Mange muligheter. Jeg starter vanligvis med healing brush og clone stamp tool, fjerner evt kviser og ujevnheter. Deretter lager jeg et nytt layer over, finner fram en stor myk airbrush, setter opacity på 10-20, og begynner å male på huden. Hold inn ALT, så får du midlertidig en fargesampler, som gjør det raskt å sample en farge fra huden. I tillegg kan det funke å kjøre på litt gaussian blur på det etterpå.

Utfordringen er å ikke male vekk skygger og detaljer, man vil vel ikke at det skal bli helt flatt. Derfor, sample farge ofte.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ofte dette som jeg har lært meg nå og som funker veldig bra

 

 

to ganger: ctrl + J

Marker: Layer 1 copy

sett av til; "lighten"

Deretter: filter-blur-gausian blur. Radius ca 60 (avhengig av bildet)

Marker:Layer 1

sett av til; "darken"

sett opacity til ca 30 (avhengig av bildet)

Velg: filter-blur gausian blur. Sett Radius 40.

 

Klikk bort øyet ved layer "background"

i menyen layer velger du; merge visible

klikk frem øyet i background igjen

 

Merk av layer 1 og sett oppacity til 30

 

klikk add layer mask

velg svart brushtool og mål frem øyet og munn og slikt.

8418681[/snapback]

 

Hva mener du med:

 

Klikk bort øyet ved layer "background"

i menyen layer velger du; merge visible

klikk frem øyet i background igjen

 

klikk add layer mask

 

Hvilke verktøyer er det som menes?

 

Vil gjerne høre flere versjoner på dette, men skriv gjerne så man lettere kan skjønne hva som menes :-)

 

Mvh

Ståle Tvete

8427475[/snapback]

 

I Layer paletten til høyre kan ser du et øye-ikon til venstre for laget. Denne kan klikkes av og på og skjule eller vise det aktuelle laget.

 

I Photoshop kan du legge til en Layer Mask (knapp i Layer paletten). Hvis du maler svart eller hvit i Layer Masken vil du henholdsvis vise eller skjule laget under. Med svar så maler du altså et hull i Layer Masken som fører til å at du ser laget under. Maler du hvit på dette hulle tetter du det igjen og du ser ikke lenger gjennom. Var dette forståelig?

 

I Elements fins ikke Layer Mask, men det fins plug-ins på nettet som gir deg funksjonene til Layer Mask. Jeg lastet ned en fra denne siden. Fungerer fint.

 

Lykke til

 

Chico

Endret av El chico
Lenke til kommentar

- Aha :-) Det øyet ja, herregud nå føler jeg meg dum...

- Hmmm, der lærte jeg noe nytt. Har brukt viskelæret for å se igjennom jeg. Får man tilbake det opprinnelige laget ved å male hvit altså. Takk for tips.!

- Jeg har PS CS2 9.0 så da har jeg nok disse funksjonene ja, men jeg har masse å lære i PS og takker for ditt tips :-)

 

Ha en fin kveld :-)

 

 

Mvh

Ståle Tvete

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
- Aha :-) Det øyet ja, herregud nå føler jeg meg dum...

- Hmmm, der lærte jeg noe nytt. Har brukt viskelæret for å se igjennom jeg. Får man tilbake det opprinnelige laget ved å male hvit altså. Takk for tips.!

- Jeg har PS CS2 9.0 så da har jeg nok disse funksjonene ja, men jeg har masse å lære i PS og takker for ditt tips :-)

 

Ha en fin kveld :-)

 

 

Mvh

Ståle Tvete

8432870[/snapback]

 

Ingen grunn til å føle seg dum Ståle. Man spør fordi man lurer, og det gjelder oss alle i forhold til nye ting og uklare forklaringer. Min var nok noe mangelfull. det med viskelæret funker jo også bra. Noe av kunsten er å bruke riktig nivå på knappene så man ikke får stygge overganger. En tanke fra meg er at det er lett å overdrive behandlingen slik at det blir for mye plastikkhud. Oppskriften min lager vel en slags blanding av barbie og modellglamour. Men ikke overdriv offekten. Heller for lite enn for mye. Glemte jo å si at jeg tar kviser og sår og slikt før jeg gjør denne behandlingen.

Takk til El chico for fin klargjøring. Vanskelig å få med alt detaljert.

Endret av paragon11
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mange muligheter. Jeg starter vanligvis med healing brush og clone stamp tool, fjerner evt kviser og ujevnheter. Deretter lager jeg et nytt layer over, finner fram en stor myk airbrush, setter opacity på 10-20, og begynner å male på huden. Hold inn ALT, så får du midlertidig en fargesampler, som gjør det raskt å sample en farge fra huden. I tillegg kan det funke å kjøre på litt gaussian blur på det etterpå.

Utfordringen er å ikke male vekk skygger og detaljer, man vil vel ikke at det skal bli helt flatt. Derfor, sample farge ofte.

8427530[/snapback]

 

Dette begynner å nærme seg biledmanipulering og ikke redigering :hmm:

Lenke til kommentar

Takk ligeså. Dette er helt grunnleggende og basic fremgangsmåte for softing, brukt av svært mange. Hva er forskjellen fra å gjøre det for hånd, og benytte seg av et automatisk filter? Begge endrer jo bildet. Jeg vil bare ha mer kontroll over resultatet.

Dessuten spiller det ingen verdens rolle for meg om noen kaller det juks, manipulering eller hva det måtte være. Konservative holdninger har aldri brydd meg, jeg velger heller å benytte meg av mulighetene som fins. Manipulering er også redigering, for å komme med en opplysning.

Lenke til kommentar
Det driter jeg glatt i, for å si det mildt.

8509065[/snapback]

 

 

Mener denne kommentaren var passe teit!

8521346[/snapback]

 

Jeg må nok si at det er du som er passe teit.

 

Du skal få komme med slike kommentarer som tar for seg redigering av hud for å åpnå en spesiel effekt, for å være juks, når du selv kan vise meg bilder som har slik effekt uten noen etterbehandling. Jeg tviler på at det kommer mange bilder de kommende dagene.

Lenke til kommentar

Min fremgangsmåte for å lage et airbrush-layer:

1. Duplicate layer (ctrl+j)

2. Gaussian blur helt til spotsene forsvinner. Verdien du finner her er veldig viktig.

3. Trykk Cancel på gaussian blur!

4. Legg på High Pass med samme verdi som du fant i gaussian blur

5. Legg på gaussian blur med 1/3 av verdien fra high pass

6. Inverter layer

7. Sett mode til Linear light

8. Sett opacity til ca 50 %

9. Legg på Hide all mask og mal tilbake soft hud.

 

Denne kombinasjonen av high pass og gaussian blur (som er komplementær-filtre til hverandre) gjør at du bevarer alle naturlig porer, hår etc.

 

Store spots som kviser etc fjernes selvsagt først.

 

Dette er en kjent teknikk, ikke noe jeg har kommet frem til selv.

Lenke til kommentar
Mange muligheter. Jeg starter vanligvis med healing brush og clone stamp tool, fjerner evt kviser og ujevnheter. Deretter lager jeg et nytt layer over, finner fram en stor myk airbrush, setter opacity på 10-20, og begynner å male på huden. Hold inn ALT, så får du midlertidig en fargesampler, som gjør det raskt å sample en farge fra huden. I tillegg kan det funke å kjøre på litt gaussian blur på det etterpå.

Utfordringen er å ikke male vekk skygger og detaljer, man vil vel ikke at det skal bli helt flatt. Derfor, sample farge ofte.

8427530[/snapback]

 

Dette begynner å nærme seg biledmanipulering og ikke redigering :hmm:

8508178[/snapback]

 

 

Er bildemanipulering noe negativt siden du sier det.

En diskusjon som går på hvor grensen går for bildemanipulering er helt håpløs å kjøre. I mine øyne driver samtlige hobbyfotografer med en grad av bildemanipulering.

Lenke til kommentar

Det er vist noen som får piggene litt ut her...

 

.. jeg mener det er forskjell på å justere hvitbalanse, røde øyne, farger ol.- for å få bildet så lik som "virkeligheten" som mulig.

 

og

 

det å faktisk fjerne noe- som uren hud og kviser. Det mener jeg er å fjerne seg fra "virkeligheten".

 

I følge leksikon er det å manipulere det å håndtere/behandle på en underfundig måte, lumsk måte mm. Å redigere er det å ordne noe etter bestemte retningslinjer.

 

Dette til info..

Lenke til kommentar
Det er vist noen som får piggene litt ut her...

 

.. jeg mener det er forskjell på å justere hvitbalanse, røde øyne, farger ol.- for å få bildet så lik som "virkeligheten" som mulig.

 

og

 

det å faktisk fjerne noe- som uren hud og kviser. Det mener jeg er å fjerne seg fra "virkeligheten".

 

I følge leksikon er det å manipulere det å håndtere/behandle på en underfundig måte, lumsk måte mm. Å redigere er det å ordne noe etter bestemte retningslinjer.

 

Dette til info..

8576323[/snapback]

 

Kviser og uren hud er jo noe som kan gå på "dagsformen" til folk.

Er det da feil å fjerne dette for å gjøre et bra protrett enda bedre?

 

Er svart/hvitt bilder "juks"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...