Gå til innhold

Nybegynner - spm. ang. objektiver :)


Anbefalte innlegg

Hei ..

 

Mange av dere vil nok dra på smilebåndet nå, men da kan dere samtidig mimre tilbake til den tiden dere lurte på det samme jeg gjør :)

 

Slo på stortromma og kjøpte meg nettopp D70, fikk med Nikon DX AF-S Nikkor 18-70 mm. I tillegg til dette hadde jeg mulighet til å kjøpe meg Nikon Micro Nikkor Makro 60 mm som er et makroobjektiv(?). (takket nei da jeg sikkert får hendene fulle med å mestre basis objektivet først :)

 

Men det jeg egentlig lurer på er hva forskjellen mellom disse to objektivene er? Hva er et makroobjektiv og hva kan jeg gjøre med det som jeg ikke får gjort med standard objektivet jeg kjøpte?

 

Eksempler i form av bilder hadde vært fint :)

 

Finnes det forøvrig noen gode guider til objektiver og brennvidder og .. en plass hvor jeg kan finne ut hva jeg egentlig lurer på? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes mange tråder om dette allerede, som du kan søke på.

 

Men et makroobjektiv gir deg muligheten til å fokusere på ting som er nærmere enn vanlig. Er altså egnet til bilder av insekter og andre småting og detaljer. De er også generelt litt skarpere enn vanlig, men har gjerne litt tregere autofokus enn andre.

Endret av jangul
Lenke til kommentar

Det objektivet du har fått med på kjøpet: Nikon DX AF-S Nikkor 18-70 mm, er flott til normalt fotografi bruk. Skal du derimot ta bilde av en fugl langt borte trenger du en Tele, og skal du ta Nærbilder av innsekter, slik som bilde under viser, så trenger du et macro objektiv. Dog er dette bildet tatt med et ganske avansert Macro objektiv, kan ikke forvente det samme av det du fikk tilbud om, men kommer likevel ganske nært.

 

post-121476-1177000229_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hohoj. Det av kneleren(?) er vel tatt med et 1-5x-objektivene eller noe i den gata?

8423679[/snapback]

Jess, tatt av en Tysk fyr med Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x.

Drømme Macro objektivet etter min smak, men krever en del kunnskap å bruke det. Men jeg sikler litt på det forde…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...