Gå til innhold

2gb crucial 5300 (klokket) + 2gb crucial 6400


Anbefalte innlegg

I dag har jeg 2gb crucial 5300 ram som kjører 1:1 med prosessoren (E6600) på ca 360 fsb

 

når jeg nå skal oppgradere til vista tenkte jeg å supplere med 2gb ram, burde jeg da kjøpe den samme ram'en som jeg har fra før av eller vil det fungere godt med2gb 6400?

 

Hvis jeg kjøper 6400 ram, hvordan vil jeg da optimalisere hastigheten, vil den nye rammen legge seg ned på fsb 360 slik den gamle er klokket eller mister jeg muligheten til å klokke de gamle brikkene?

 

Grunnen til at jeg vurderer 6400 ram'en er tanker om fremtidig oppdatering av 5300 ram'en jeg har i dag.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle brikkene vil legge seg på samme hastighet. Hva som avgjør hvilken er klokkevillighet på brikkene.

Ville sjekket hvilke brikker det er som sitter på rammodulene dine (D9GMH?) Om ja ville jeg kanskje vurdert et sett Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB CL3.

 

Har du sjekket hvor langt brikkene dine klokker? Om du har litt flaks klokker de opp mot 1200 MHz. Da vil de fleste PC6400 brikkene være begrensningen i systemet ditt.

Lenke til kommentar

Var ikke klar over det (Flott med lenker). Veldig flotte brikker, akkurat blitt 300 kr billigere på komplett så jeg regner de som et meget godt kjøp. De har alle potensiale til å klokke ganske langt.

Ekstra bonus er da fire helt like brikker.

 

Å bytte ut de brikkene med med PC6400 brikker er meningsløst når du uansett overklokker.

Lenke til kommentar

men hvordan vil det være å supplere brikkene med 6400 brikker?

Kansje ingen vits det heller

 

uansett, hva vil yte best i spill av disse konfigurasjonene?

4gb @890mhz latency 5, 5, 5, 15, 5

eller 4 gb @720mhz latency 4, 4, 4, 12, 4

 

og et spørsmå til, gir det noen som helst utslag på ytelse at minnet kjører i 4:5 i stedet for 1:1?

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar

Nå er 5300 minnet blitt enda billigere, det sitter akkurat samme brikker på begge så svaret er vel gå for de billigste. Det gjør ingenting om du kjøper et Crucial PC6400 sett, men det finnes heller ingen gode grunner når du klokker og stiller timings selv. (Kanskje du får litt mer igjen for PC6400 brikker ved salg)

 

Er vel viktigere med høy frekvens enn stramme timings. Vil tro 890 MHz vil yte best. Brikkene burde da kanskje klare 890MHz på 4-4-4-12. Har selv ingen stabilitetsproblemer på den hastigheten.

 

Mener det er en fordel å kjøre 1:1 divider på P965 brikkesettet ved klokking. Om det har noe å si ytelsesmessig vet jeg ikke. Tror ikke du blir å merke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...