Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD og ZFS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg er interessert i er hvor mye ZFS i FreeBSD kommer til å ligge bak ZFS i Solaris 10. Selvfølgelig er det flott at ZFS får større utbredelse, men man må også ha i tankene at ZFS i FreeBSD kanskje ikke er like oppdatert som det er i Solaris 10/OpenSolaris. Se bare på hvordan det står til med PF i FreeBSD. Versjonen av PF i FreeBSD 6.x tilsvarer PF i OpenBSD 3.7. Det har faktisk skjedd en del med PF siden OpenBSD 3.7. Det er grunnen til at jeg bruker OpenBSD på brannmuren istedet for FreeBSD, for PF i OpenBSD er ganske mye oppdatert i forhold til FreeBSD. Det skjedde en større endring i ftp-proxy i PF som fulgte med OpenBSD 3.9, vet jeg. Men alt i alt er det svært positivt at ZFS får større utbredelse. Vet også at hele linux-miljøet sikler etter det filsystemet. ZFS gjør ting som LVM totalt overflødig.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Med ZFS oppretter du et pool bestående av flere disker med RAID5 funksjonalitet ved å gi en eneste kommando. Hot spare er også støttet, og hot spare er en funksjon du som regel kun finner på dyrere RAID-kontrollere. ZFS i Solaris støtter RAIDZ og RAIDZ2 (henholdsvis enkel og dobbel paritet, tilsvarer RAID5 og RAID6). Oppsett av LVM og riktig config av /etc/fstab (/etc/vfstab i Solaris) er totalt overflødig. Feilrettingsmekanismene i ZFS er ganske gode. Hvis du vil kan du lett klone hele filsystemet til nye disker. Man kan også enkelt opprette NFS-shares med zfs kommandoen uten å røre exports. Men gå på www.opensolaris.org for en fullstendig oversikt over hva ZFS kan gjøre.

Lenke til kommentar

*Nikke til Zerge*

 

Gledet meg selv til ZFS på FreeBSD for å få enda høyere pålitelighet og forenklet administrasjon, dog ser det ut til at dette er enda et godt stykke forbi 7-RELEASE.

 

"I'm happy to inform that the ZFS file system is now part of the FreeBSD

operating system. ZFS is available in the HEAD branch and will be

available in FreeBSD 7.0-RELEASE as an experimental feature."

http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd...ril/070544.html

 

Sikkert spennende for de som liker å eksperimentere, men jeg tar ikke sjansen å kjøre et kritisk produksjonssystem på en experimental feature :(

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nei, skal man bruke ZFS i et kritisk produksjonssystem er man nok pent nødt til å bruke Solaris 10.

 

Tja, ikke nødvendigvis. Er vel mer snakk om å se på cost/benefit/risk, og finne ut hva som er Right Tool for the Job.

 

Jeg har forøvrig kjørt zfs på FreeBSD ganske lenge nå, uten særlige problem.

 

På jobb-laptoppen kjører jeg med FreeBSD og ZFS over GELI. Har bare /boot ukryptert, resten er fullstendig kryptert.

 

Eneste utestående problemet jeg kjenner til er dersom man ikke gir kernelen nok RAM. Kan lett fikses med å sette:

 

vm.kmem_size="600M"

 

eller tilsvarende i /boot/loader.conf.

 

Ikke noe særlig vits med mer enn 600M på i386, men kan gjerne være mer på amd64.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...