Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dårlig ystelse fra ny PC


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et problem med den nye PC'n min. Jeg har lest mye og forsøkt å finne en løsning selv, men nå har jeg så og si møtt veggen. Hvis noen har forslag til eventuelle løsninger ville jeg satt stor pris på det. :)

 

PC'n er bare noen måneder gammel og burde være kraftig nok til det meste på markedet i dag. (Med mindre jeg tar veldig feil).

 

Mobo: Asus P5W DH Deluxe

Ram: 2GB Corsair Twin2x 6400 DDR2 (2x 1024)

CPU: Intel E6600 @ 2,4 GHz

PSU: Fortron/Source Epsilon 700W

HDD: 2x Samsung Spinnpoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM

Skjerm: Samsung Syncmaster 204B 1600x1200

GPU: Gainward GeForce 8800 GTX 768MB GDDR3

 

Jeg bruker for øyeblikket Vista Ultimate, men hadde XP Pro SP2 fram til for et par dager siden. Jeg har prøvd forskjellige drivere for skjermkortet etterhvert som de kom. (Brukte

Driver Cleaner 3 for å fjerne gamle drivere).

 

 

PC'n fungerer greit ved første blikk, men ytelsen i spill er varierende (PS. Instillingene i Nvidia Controll Pannel er satt til ytelse).

 

Noen eksempler:

 

--- De to første fungerer fint ---

 

Company of Heroes: Holder seg på 50-60FPS med maks detaljer.

 

Pray: 60 FPS, ingen problemer.

 

Rainbow 6 Vegas: 15-40 FPS (spillbart på medium uten AA/AF)

 

NFS Carbon: 20-40 FPS (spillbart på maks uten AA/AF)

 

Armed Assault: 15-40

 

Tombraider Legend: 120+, 15-30 med "next generation content"

 

Supreme Commander: Medium map, kun en Supreme AI. Begynner på 45FPS, etter 20 min holder den seg på 20-30. 10 FPS under en "flyover" av fiendens base. Under et

fullt angrep på fienden faller FPS til 1-3. Ved å sette detaljene til medium hjelper det litt (8 FPS...). På Low er det spillbart på 20 FPS.

 

Dette er uten AF/AA, jeg bruker 1600x1200 i oppløsning da dette er best for en 20" LCD. (Ved laver oppløsning blir bildet uklart). Jeg har forsøkt å senke oppløsningen i Supreme Commander, men dette hadde ingen invirkning på FPS.

 

De fleste av spillene er spillbare, men det er forsatt iriterende.

 

 

Jeg har som sagt gjort flere forsøk på å løse problemet:

 

- Oppdaterte/reinstalerte drivere

 

- Testet CPU og Ram med Orthos

 

- Byttet ut en av PCI-E strøm kablene med en "Y-adapter" for å tvinge PSU til å trekke strøm fra en annen "rail"

 

- Kjørte 3D mark 06 flere ganger, fikk mellom 9300 og 10500 (varierte litt siden jeg ikke brukte samme instillingene)

 

- Forsøkte microsofts "dual core fix" i XP, merket ingen forskjell. Byttet så til Vista, Men bytter nok tilbake snart da Vista er litt for slitsomt for øyeblikket (Driver osv).

 

- Kjørte Memtest, ingen feil funnet.

 

Jeg har vurdert å overklokke CPU, men jeg vil vente til jeg er sikker på at den fungerer som den skal. (pga garanti).

 

Alt i alt er jeg ganske frustrert da jeg kjøpte en relativt sterk PC for å slippe slike hodepiner med det første. Den største skuffelsen er at SupCom er så å si uspillbart, jeg har gledet meg til det i flere år og det er grunnen til at jeg ventet til Februar med å kjøpe PC. (Den gamle røk i November.)

 

Hvis det bare var ett eller to spill som hadde problemer hadde jeg ikke brydd meg, det er jo spill som rett og slett er dårlig optimatisert. Men dette blir litt for mye...

 

På forhånd takk :)

 

 

Mvh

Nicolay Kleven

 

Edit #1: Memtest ressultat.

Endret av D_Man_x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har nesten identisk oppsett. Sjekk ut her: http://lars.werner.no/wordpress/?p=65

 

Har ikke hatt problemer av den sorten du nevner. Det eneste jeg ikke så i lista var en BIOS oppdatering av HK.

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

 

Det er en kommet ut en beta version 2004 som kan kanskje løse problemene, men det er ingen beskrivelse av hva den faktisk inneholder!

 

Jeg spiller ikke akkurat de spillene du har, men Supreme Commander testet jeg. Det var aldri noe store lagg problemer. Kjører C&C3 her på fullpupp med 1280x1024 oppløsning uten så mye som en lagg.

 

Når alt annet feiler: Prøv å koble vekk så mye IO du kan, dvs strip pcen til minimum. Ingen ekstra disker, ingen ekstra PCI-kort, ingen USB eneheter osv osv.

 

Regner med at du får sparket pcen igang :)

Lenke til kommentar

Myhken2: Ja, jeg har samme problem I XP. Vista hadde liten invirkning på ytelsen.

 

Largie: Jeg har forøkt å oppdatere BIOS, men jeg har ikke prøvd BETA, prøver det nå. Edit #1 Oppdaterte BIOS, men merket ingen foskjell.

 

Amdme: Det stemmer, ytelsen i 3D Mark 06 er som forventet, ytelsen i spill derimot er langt fra optimal. :(

 

 

Det virker nesten som komponeneten fungerer fint hver for seg, men sliter når alle belastes sammtidig. (Slik jeg forstår det tester 3D Mark CPU og GPU hver for seg).

Endret av D_Man_x
Lenke til kommentar
50 FPS i Company of heroes med Max Detail høres rett.

ca 10000 i 3d mark 06 høres og rett.

men 20 - 40 FPS på carbon er lite.

Prey må du skrur av Vsync for å får mer en 60 FPS

Rainbow 6 er litt lite FPS men jeg har samme FPS og men du har et kraftigere

skjermkort enn meg

8403511[/snapback]

 

Edit 1: Prey og CoH var ment som eksempler på spill som fungerte som de skulle, men jeg glemte å skrive det. (Fikser det nå)

 

Jeg er enig at 50 FPS Company of Heroes er helt greit, og Prey har jeg ikke gjort noe med da alt over 60+ er uvesentlig. Men jeg er ganske misfornøyd med å ikke kunne spille Rainbow 6 uten lag selv uten AA&AF... Som sagt, hadde de vært problem med spilla hadde det vært greit, men det er mange som kjører Sup Com og R6 på full guffe uten problemer med samme Specs som meg.

Endret av D_Man_x
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...