Gå til innhold

Framkall. av mange diasfilmer -billigst på nettet?


Anbefalte innlegg

Kom nettopp attende frå ei reise gjennom Cuba på langs. Der var det ikkje mangel på motiv kan ein sei. Berre det at ca halvparten av bilparken er frå 50-talet (før Fidel's revolusjon i 59/60) sei sitt. Blanda med sigarfabrikk og cubansk rom gjer at eg har 18 Provia filmer (dias) som skal framkallast (umontert).

 

Tidlegare år har eg kjøpt konvolutter/poser i Torggt i Oslo for sending direkte til lab. i Tyskland; "Diafilm Service Gera", 07503 Gera". Men no har butikken i Torggt. visstnok takka for seg. Eit lab her i Bergen skulle idag ha 69 pr stk. Dvs ca 1200 kr totalt. Prisen til Diafilm var på 20-talet pr stk. Sendte filmane direkte til Tyskland. Aldri noko problem. Nøgd med kvaliteten.

 

Nokon som veit om tilsvarande tjeneste kan kjøpast på nettet? Eller om desse "posane" til Diafilm kan kjøpast framleis her i landet?

Endret av LarsRoan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Sist jeg spurte Japan Photo (rundt juletider), kostet dias-fremkalling der kr. 39 umontert og kr. 69 montert. Porto + oppkrav kommer i tillegg, for de av oss som ikke har en JP-sjappe i byen. Prisene for filmfremkalling er dessverre ike oppgitt på websidene deres.

8402261[/snapback]

 

Jeg benyttet Japanfoto til Diasfremkalling. Fikk beskjed om at bildene sendes til Tyskland og at de blir meget fine. Ble lovet cirka 6 megapixels bilder. Bildene jeg fikk tilbake var på 1,5 Mpixels og av meget dårlig kvalitet. Sendte bildene tilbake og fikk bedre kvalitet på bildene, men fortsatt 1,5 Mpixels. Sendte tilbake igjen og fikk 1,5 Mpixel enda en gang.. Har gitt opp og scanner de viktigste bildene selv. Blir mye bedre kvalitet på min enkle Canon forbrukerscanner. Skuffende opplevelse.

Lenke til kommentar

Leverer man til en mer seriøs forhandler, gjerne en mindre, frittstående fotobutikk, så gjøres slike jobber gjerne i akkurat den butikken du leverer bildene til. Da vil man jo gjerne stå for det man leverer.

 

Jeg kan bare snakke for min arbeidsplass, men dias kan scannes i så stor oppløsning man bare vil (med visse begrensninger, men seks megapiksler er ikke noe problem), bildene kan leveres enten i TIFF eller JPG (JPG med meget lav komprimeringsgrad), Digital ICE støvfjerningsfunksjon er inkludert i prisen, og det er også automatisk fargerestaurering om kunden ønsker det.

 

Kvaliteten blir topp, og overgår scannerjobber jeg har sett av dias andre steder. Så det Japan Photo tilbyr her, er en hån mot kundene, og de gir bransjen et dårlig rykte.

 

EDIT: For å unngå misforståelser, så vil jeg nevne at dette innlegget er et svar på Rosims innlegg om scan av dias til digitale kopier.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Jeg benyttet Japanfoto til Diasfremkalling. Fikk beskjed om at bildene sendes til Tyskland og at de blir meget fine. Ble lovet cirka 6 megapixels bilder. Bildene jeg fikk tilbake var på 1,5 Mpixels og av meget dårlig kvalitet. [...]

8965104[/snapback]

Det du skriver om er ikke bare diasfremkalling, som trådstarteren spurte om, men diasfremkalling og scanning.

 

Skal man scanne et større antall dias med god kvalitet, vil det ofte lønne seg å skaffe en egen filmscanner, med mindre man regner timepris for tiden man selv bruker. Hvis man kjøper en brukt scanner og evt. selger den siden, trenger det ikke bli så dyrt.

 

Etter at Lømorks forsvant, har jeg ennå ikke funnet noen i Norge som gjør diasfremkalling (uten scanning...) rimeligere enn Japan Photo. Jeg spurte DigiDeal på Tøyen for en tid siden om de solgte samme type fremkallingskonvolutter som Lømorks gjorde. Dessverre var det slutt på dem, men de jobbet visstnok med å finne en ny leverandør.

 

Afseth: Skal man tro på prislisten for fremkalling på din arbeidgivers webside, virker det som dere ikke tilbyr diasfremkalling i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Afseth: Skal man tro på prislisten for fremkalling på din arbeidgivers webside, virker det som dere ikke tilbyr diasfremkalling i det hele tatt...

8979531[/snapback]

Vi har ikke diasfremkalling i selve butikken. Scanning/papirkopier av dias utfører vi imidlertid, og det var det innlegget jeg svarte på handlet om.

 

Hvis noen skal fremkalle dias, sender vi det til en ekstern leverandør i Norge. Vi kan imidlertid ikke konkurrere med prisene til f.eks Japan Photo.

 

Alle tjenester som vi må utføre med hjelp av eksterne leverandører, er ikke nevnt i prislisten. Det hadde blitt litt for omfattende. Alle tjenester som er beskrevet på våre hjemmesider, gjøres i våre egne lokaler.

Lenke til kommentar
Vi har ikke diasfremkalling i selve butikken. Scanning/papirkopier av dias utfører vi imidlertid, og det var det innlegget jeg svarte på handlet om.

8980275[/snapback]

Da blir det dyrt om man skal scanne flere filmruller: Kr 9 pr. dias = kr 324 pr 36 bilder, pluss startkostnad på kr 79, med mindre dere kan tilby bedre pris i forbindelse med fremkalling. Til sammenligning kun kr 79 ekstra ved scanning av negativ film i forbindelse med fremkalling.

 

Farvelabben tar så langt jeg kan se kr 188 for scanning (6MP) av en hel rull med diasfilm, pluss kr 55 for fremkallingen. Sammenligningen er i en viss grad urettferdig, da det er mye mer jobb å scanne dias eller filmstriper enkeltvis i forhold til å scanne en sammenhengende rull, men for kunden er den relevant.

 

Uansett skal man ikke skanne så veldig mange rullene før det lønner seg å kjøpe egen filmscanner.

 

Til sist et lite hjertesukk til alle dere som utfører filmfremkalling i Norge: Se til å få prisene inn på nettsidene deres! Det gjelder spesielt de store kjedene som Japan Photo og FotoKnudsen. En kunne jo ellers tro at dere ikke drev med slikt lenger.

Lenke til kommentar

Vil bare henge meg på anbefalingen om Red-Lab og Farvelabben i Oslo. Ring dem, vær høflig og be om en mulig kvantumsrabatt. Det hjelper sikkert å nevne at du er blitt anbefalt dem fremfor de typiske posttjenestene grunnet uovertruffen kvalitet ;)

 

Jeg overleverer alle mine filmruller med den største tillit til Farvelaben i Oslo, og kan som regel hente filmene etter et par timer- noe som passer min utålmodighet perfekt.

Lenke til kommentar
Da blir det dyrt om man skal scanne flere filmruller: Kr 9 pr. dias = kr 324 pr 36 bilder, pluss startkostnad på kr 79, med mindre dere kan tilby bedre pris i forbindelse med fremkalling. Til sammenligning kun kr 79 ekstra ved scanning av negativ film i forbindelse med fremkalling.

 

Farvelabben tar så langt jeg kan se kr 188 for scanning (6MP) av en hel rull med diasfilm, pluss kr 55 for fremkallingen. Sammenligningen er i en viss grad urettferdig, da det er mye mer jobb å scanne dias eller filmstriper enkeltvis i forhold til å scanne en sammenhengende rull, men for kunden er den relevant.

 

Uansett skal man ikke skanne så veldig mange rullene før det lønner seg å kjøpe egen filmscanner.

 

Til sist et lite hjertesukk til alle dere som utfører filmfremkalling i Norge: Se til å få prisene inn på nettsidene deres! Det gjelder spesielt de store kjedene som Japan Photo og FotoKnudsen. En kunne jo ellers tro at dere ikke drev med slikt lenger.

8980597[/snapback]

Nå er en diskusjon om fremkalling/scan der jeg jobber ganske off-topic, men du er velkommen til å sende en e-post til butikken om du er misfornøyd med prisene.

 

Så skal det da også sies at det er meget sjelden noen vil ha scannet en hel rull med dias til CD, og det er en helt annen prosess enn den vi må bruke på enkeltdias (montert eller ikke). For scan av en 36 bilders diasfilm, uklippet, betaler du samme pris som scan av en negativfilm, altså 79 kroner. Der er vi altså 109 kroner billigere enn Farvelabben på samme tjeneste, og samme oppløsning. Men som sagt, er det så få som kommer inn med en hel rull med dias for scan til CD, så det er utelatt av prislisten. Det er også utelatt med tanke på å gjøre den oversiktelig, og hadde den prisen vært med, måtte vi tatt med pris for fremkalling. Det måtte imidlertid stått i en annen kolonne da vi må sende det av gårde, og det tar litt lenger tid enn 2-3 dager. Undersøkelser viser at det lønner seg aldri å lage store, kompliserte prislister kun for å ta med spesielle tjenester, ettersom kunden blir forvirret og går videre til neste butikk. En stor og dermed mindre oversiktlig prisliste, ville i de fleste tilfeller betydd tap for oss.

 

Prisen på 9 for enkeltdias, er nok en litt annen prosess enn de fleste andre tilbyr. Fargerestaurering (om ønskelig), Digital Ice støvfjerning, mer enn 6 megapiksler og mulighet for TIFF. Hvert dias tar 2 minutter å scanne, da maskinen som gjør dette er meget nøyaktig og presis. De fleste er interessert i å betale litt ekstra for kvalitet. Vi kan tilby dette for 5 kroner om man leverer mer enn 100 dias, og da med omtrent samme kvalitet (eller litt over) som Japan Photo og konkurrentene.

 

Prisene gjenspeiler som oftest kvaliteten.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Prisen på 9 for enkeltdias, er nok en litt annen prosess enn de fleste andre tilbyr. Fargerestaurering (om ønskelig), Digital Ice støvfjerning, mer enn 6 megapiksler og mulighet for TIFF. Hvert dias tar 2 minutter å scanne, da maskinen som gjør dette er meget nøyaktig og presis. De fleste er interessert i å betale litt ekstra for kvalitet. Vi kan tilby dette for 5 kroner om man leverer mer enn 100 dias, og da med omtrent samme kvalitet (eller litt over) som Japan Photo og konkurrentene.

 

Prisene gjenspeiler som oftest kvaliteten.

8981680[/snapback]

 

hei, sorry hvis denne posten kommer to ganger, er litt trøbbel med datan (internettet) for tiden

 

1. hvilken kvalitet snakker vi her om til 5kr pr dias? tenker å skanne inn deler av min fotosamling; rundt 200 innrammede dias og ca 10 diasfilmer (er litt klippet i enkelte av filmene). De innrammede kan gjerne bli skannet i en høy kvalitet. Hvilket prisnivå snakker vi her om hvis jeg velger å skanne inn me Tiff-kvalitet på de 200 innrammede?

 

2.Hvilken butikk jobber du i? og hvor?

 

mvh Tommy

Endret av student4life
Lenke til kommentar

Til sist et lite hjertesukk til alle dere som utfører filmfremkalling i Norge: Se til å få prisene inn på nettsidene deres! Det gjelder spesielt de store kjedene som Japan Photo og FotoKnudsen. En kunne jo ellers tro at dere ikke drev med slikt lenger.

8980597[/snapback]

 

:wallbash:

 

100% agree, thanks for the wake-up call...

 

Stephan

Lenke til kommentar
1. hvilken kvalitet snakker vi her om til 5kr pr dias? tenker å skanne inn deler av min fotosamling; rundt 200 innrammede dias og ca 10 diasfilmer (er litt klippet i enkelte av filmene). De innrammede kan gjerne bli skannet i en høy kvalitet. Hvilket prisnivå snakker vi her om hvis jeg velger å skanne inn me Tiff-kvalitet på de 200 innrammede?

 

2.Hvilken butikk jobber du i? og hvor?

For fem kroner, tror jeg det er rundt 1 megapiksel, uten spesiell etterbehandling som Digital Ice og lignende (viktig derfor at du renser de for støv før du leverer).

 

I høy kvalitet, altså for 9 kroner pr. stk. så snakker vi noe over seks megapiksler, og Digital Ice støvfjerning. Ønskes fargerestaurering kan vi også tilby dette uten tillegg i prisen, men det er stort sett bare nødvendig på veldig gamle dias med sterkt fargestikk. Oppletning av skygger kan vi også gjøre uten tillegg i prisen. Tiff tilbys om ønsket.

 

Det brukes en Nikon Coolscan 5000. En ganske "normal" filmscanner, men resultatet synes jeg er meget bra. Jeg sitter akkurat nå og scanner mine gamle negativer, og opplever at bildene jeg tok for 10 år siden faktisk ikke er så ille. Da brukte jeg tydeligvis en fotobutikk med dårlig fotolab (vil ikke sverte noen for hva de gjorde for ti år siden, så jeg sier ikke hvilken), som ikke fikk frem det beste i bildene. Det var med andre ord før jeg begynte å jobbe her, hvor det faktisk legges vekt på kvalitet.

 

Da jeg ikke har mulighet til å drive snikreklamering, legger jeg dette kun frem som priseksempler. Kan heller ikke si hvor jeg jobber. Tipset er å gå til diverse fotobutikker i ditt nærmiljø, spørre om priser og hva de tilbyr av kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...