Gå til innhold

Investere i fond?


Anbefalte innlegg

Sitter i Odin Offshore, Skagen Kon Tiki, skagen vekst, skagen global, dnb nordic technology og Holberg Norden.

Såklart er det offshore, kontike og Dnb som leverer størst avkastning så langt, men driver å reduserer de pga frykt for nedgang. De store fondene som global, norden og vekst tåler nedgang bedre en høyrisiko fondene :)

8399803[/snapback]

 

Skagen kon tiki er den av mine hos vital som har vist dårligst avkastning.. ;)

 

Saken med vital sitt opplegg er at de fører mange fond, utenlandske og innenlandske.. med risikoprofiler fra 1-6 som gir en god pekepinn.. Greia der er at om du vil bytte fond, så må du ikke "ta ut" pengene først, og skatte av noen eventuell gevinst, men du bare overfører hele (eller så mye du vil) beløpet til ett nytt fond som de har i listen sin..

 

med min spareavtale der har jeg 2 med 6 i risiko( 30% ), og 2 med 5 i risiko (20%).. kan endre på prosentene på hvor mye som skal settes inn på hver plassering når jeg vil (som hvis ett av dem har en lav kurs, og du føler for å gi den litt mere til neste mnd.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulempen med Unit Link er at man låser pengene for ganske lenge, og selv om det er gratis å bytte fond koster det mye i andre gebyrer. For enkeltinnskudd opptil 300 000 tar de 5% av beløpet hos Vital, og i tillegg 0,9% av totalbeløpet i året i avgift, som kommer på toppen av årsavgiften fondene tar. Man må bytte ganske ofte for å spare inn det, og man har ikke mulighet til å bytte til andre fond enn dem man blir tilbudt.

Lenke til kommentar
Ulempen med Unit Link er at man låser pengene for ganske lenge, og selv om det er gratis å bytte fond koster det mye i andre gebyrer. For enkeltinnskudd opptil 300 000 tar de 5% av beløpet hos Vital, og i tillegg 0,9% av totalbeløpet i året i avgift, som kommer på toppen av årsavgiften fondene tar. Man må bytte ganske ofte for å spare inn det, og man har ikke mulighet til å bytte til andre fond enn dem man blir tilbudt.

8420094[/snapback]

 

Det var så mye som 5% ja.. jaja..

Lenke til kommentar

Hei. Er veldig ny på dette, men hvordan setter man egentlig penger i et fond, hvor skal jeg begynne, via banken min?

Har litt lyst til å satse noen penger i India, har hørt de kommer sterkt nå, noen kommentarer til dette? Og finnes det et slikt fond?

Hadde vært strålende hvis noen tok seg tid til å besvare disse primitive spørsmålene.

Lenke til kommentar

Du kan enten kjøpe direkte fra fondsselskapene eller f.eks. via nettbanken din. Skandiabanken har f.eks et ganske bra utvalg av fond.

 

Jeg kjøper direkte fra Skagen hvor jeg har alle mine fond. Du finner det du trenger å vite på http://www.skagenfondene.no/ om du vil ha fond i Skagen. Jeg har unngått fond med snevre markeder eller bransjer, så Indiafond kan jeg ikke svare på. På http://www.morningstar.no/ har de oversikt over det meste som finnes av fond, så du kan jo starte der.

Lenke til kommentar
Hei. Er veldig ny på dette, men hvordan setter man egentlig penger i et fond, hvor skal jeg begynne, via banken min?

Har litt lyst til å satse noen penger i India, har hørt de kommer sterkt nå, noen kommentarer til dette? Og finnes det et slikt fond?

Hadde vært strålende hvis noen tok seg tid til å besvare disse primitive spørsmålene.

8448530[/snapback]

 

Ja, du kan nok gjøre det i banken din.. de største bankene har egne fond, som er den enkleste veien å gå.. eller du kan gå andre veier som f.eks. skagen-fondene(.no ?) eller en annen nettmeglers fond..

 

Det er ikke sikkert at banken din har ett fond som er akkurat tilpasset india, men helt sikkert Asia, og kanskje sør-asia, eller lignende..

 

Hvis du hører noen kommer sterkt så betyr det at de har kommet ;)

Men i fond er det veldig lett å gå oppover.. kanskje ikke alle vokser like fort, men med en fast spareavtale så får du mye igjen for det senere.. da har du hele tiden penger inn på bok når oppturene kommer...

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar

Kon-Tiki har hatt veldig høy vekst, men de har også veldig høy risiko. Det falt f.eks. med ca 25% i fjor, men har hentet seg inn igjen nå. Dersom du kan takle å se såpass mye penger forsvinne på noen dager uten å sove dårlig om natten er det ikke noe i veien for å velge dem. Når man ser på kurven nå ser den helt grei ut, den går ned, og så går den opp igjen, men husk at ikke man kan vite om den kommer til å gå fort opp igjen mens det pågår. Fallene rundt 2000 - 2002 var enda større, og gikk over lang tid.

Lenke til kommentar

Synes Global og Kon-Tiki er forskjellige nok. Det ene statser på relativt stabile selskaper, mens det andre satser på vekstselskaper. Global er størst i USA og Vest-Europa, mens Kon-Tiki er størst i Sentral/Latin-Amerika og Asia. Finland er et ganske snevert marked å investere i, økonomien deres avhenger i stor grad av hvordan Nokia går (akkurat som Norges økonomi henger på oljeprisen).

Lenke til kommentar

Ok, ser ut som det blir Skagen Kon-tiki og Global på meg..

 

Tenkte på Odin Finland, men er det sannsynlig at dette fondet kommer til å fortsette å gå så bra? Og det er kanskje ikke så lurt hvis man har tenkt til å ha pengene der en stund? Er ikke redd for å ta litt risiko med noen av sparepengene så er greit med et fond som har litt høyere risikoprofil enn Kon-tiki og global. Noen råd..?

Lenke til kommentar
Tenkte på Odin Finland, men er det sannsynlig at dette fondet kommer til å fortsette å gå så bra?

Jeg tror ikke man kan si at det er sansynlig at mange, om noen, av fondene kommer til fortsette å gå så bra som de siste 4 årene også de neste 2-3 årene. Denne perioden har vært helt eksepsjonell, og ingenting stiger inn i himmelen. Jeg tror det beste vi kan håpe på er at kurven flater ut til en mer normal stigning på 10-20% pr år, og at ikke det blir noen veldig kraftige fall.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Jeg har som mål at mine fond skal gi meg 20% årlig i snitt de neste ti årene. Jeg tviler på at det blir noe mer, og regner med at det kanskje blir litt mindre.

 

For tiden har jeg kun Skagen fond, og fortsetter med det inntil videre. Jeg har omtrent like mye i de tre fondene deres, og månedlig sparebeløp putter jeg i det som ligger lavest av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...