Gå til innhold

Spørsmål fra akvarium-debutant.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har ei lita jente som så sårt ønsker seg et dyr. Helst hund eller kanin. Men siden hun er både allergisk og imunsuprimert så er det jammen mange hindre i den veien dessverre. Et lite hjerte blør, og mammans også.

 

Så vi har vel endt opp med at det må bli fisk isåfall. Det er ihvertfall dèt vi vurderer.

Jeg hadde selv akvarium med ulike fisk da jeg var liten, men det begynner å bli noen år siden. Husker lite av det egentlig.

Og som hos de fleste er det jo foreldrene som tar det meste av ansvaret.

 

Så det jeg lurer på, ser det er mange entusiaster her :), er:

- Hva trenger vi for å starte?

- Gi meg gjerne noen tips om fisk...

- Og i det hele tatt; hva ellers må jeg passe på/huske på før vi begynner?

Tror vi kunne tenke oss å begynne ganske smått....

 

Kjempe flott om noen har tid til å gi meg et lite "kurs" her. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saltvann bør du nok ikke gå for..

 

Du bør kjøpe et passe stort akvarie. Selv har jeg et 54 liter, og det er vanskelig å holde nitrit, og andre stoffers nivå i vannet stabilt. Anbefaler deg et over 80 liter. Videre trenger du pumpe, varmekolbe, sand og planter. Du trenger også noen få andre ting som aquasafe, nivåstrips, og salt. Som oftest får du kjøpt selve akvariet i en pakke, og det er nok det lureste å kjøpe. En bok bør du også skaffe deg. Letteste er jo da å låne på biblioteket. Selve akvariet med varmekolbe og pumpe koster ca 1000 lappen. Muligens litt mer. Et termometer bør du også slenge på.

 

Du kommer jo hjem med disse greiene, og ungen skriker etter fisk. Du BØR vente en uke etter at du startet akvariet til du setter fisk i det. Bruker du en "algetablett" kan du sette fisk i innen 24 timer, men det gjelder å ikke overbefolke det. For all del, du kan sette fisk i med en gang, men tålmodighet er nøkkelen her. Du kan putte i 30 fisk, men da "håver" du mest sannsynlig ut mesteparten uka etter.

Tabletten koster 15 kroner...

 

Du bør uansett begynne med noe enkelt, selv om du har ventet i en uke. Sett i 4-5 fisker. Lette fisker. Guppy og molly er eksempler. Guppy har jeg selv, og de parrer i et sett. Du få kull på ca 30 unger, og de føder en gang i måneden. Dette er sikkert utrolig spennende for din egen unge.

 

Rens kan du ta en gang i uka. Da tømmer du ca 1/2 / 2/3, og erstatter med nytt vann fra springen du har hatt aquasafe i. Sjekk innimellom med strips hvordan verdiene er. Temperaturen er forskjellig fra hver fisk trenger, men en ca 25 er ikke en dum ide.

 

Videre kan det være lurt å kjøpe en håv,slamsuger,algeskrape, og muligens noe eksotisk stein. Stein kan du også plukke i naturen, så lenge du vasker den godt, og koker den etterpå.

 

OBS: Såpe og akvarie fungerer dårlig sammen. Du må være ekstremt forsiktig med dette. Er f.eks en dårlig ide å vaske hendene før du skal oppi akvariet. Da må du igjen fram med håven...

 

Legg meg gjerne til på msn for videre hjelp. Er vanskelig å ta slike ting på forum. Er lettere å bare spørre direkte når jeg er på msn. Er kjipt å sitte med et kar fullt av sand og vann, og ikke vite hvilke verdier vannet skal ha.

 

MVH. Jon ;)

Lenke til kommentar
Anbefaler på det sterkeste http://akvaforum.no/

Om du tar en titt oppe til venstre har de en link til kunnskapsbasene. Der finner du utrolig mye informasjon om fisk, planter m.m. Du kan søke på temp, størrelse på akvariet, vannverdier o.s.v. og finne ut hvilke fisk som passer deg. Når det gjelder akvariet så er det som tidligere nevnt lettere desto større det er.

8363113[/snapback]

Samt nettakvariet.no

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle gode råd.

Akvarium skal vurderes sterkt.

Det er det tryggeste alternativet for oss.

 

Det finnes også et par såkalte allergivennlige hunder (vesla er i utgangspunktet ikke allergisk for hund, risken er jo at hun kan utvikle det.).

Vi vurderer og vurderer.

Så får vi se da....hva det blir til slutt.

 

Igjen; tusen takk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...