Gå til innhold

Kombinert filserver/HTPC - Beste løsning


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en HTPC med Vista Home Premium som i tillegg fungerer som filserver for to andre laptoper på nettverket. For øyeblikket bruker jeg vanlig Windows-fildeling (Samba?) for å dele filene på HTPC'en med laptopene. Det fungerer forsåvidt greit, men får problemer hvis begge laptopene streamer video samtidig. Dette burde vel i teorien gå greit, selv om laptopene bruker trådløst 802.11 g-nett. Det trådløse accesspunktet greier vel å holde en hastighet på ca. 20-25 mbit fordelt på de to laptopene?

I tillegg er den ene laptopen er en mac, og jeg har litt problemer med ustabilitet med de delte mappene på HTPC'en når jeg bruker Windows-fildeling/samba.

Vurderte å sette opp en lokal FTP-server på HTPC'en men jeg har liten erfaring med det. Tror det vil være greiere når jeg skal overføre mye filer til og fra HTPC'en, men er usikker på hvordan det vil fungere når jeg skal streame video. Kan jeg streame video via FTP, eller vil vanlig samba eller noe annet være bedre? Kan noen isåfall anbefale et godt gratis FTP-server-program?

 

Oppsummert:

- HTPC/Filserver må bruke Vista Home Premium grunnet Windows Media Center

- Må kunne overføre filer til/fra HTPC/Filserver med Win/Mac

- Må kunne streame video trådløst fra HTPC/Filserver til Win/Mac

 

Vedlagt ligger oversikt over nettverket

 

På forhånd takk for svar

nettverk.tiff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...