Gå til innhold

Alt for stor satsning på likestilling?


Anbefalte innlegg

Hvis kvinnene vil ha likestilling bør de holde kjeft og slutte å rope på kvoteringer og likestilling, fordi kvinnene da fremstår som svake - en såkalt "offerrolle". Denne typen politikk kan være nødvendig for å nå kortsiktige og viktige mål, men fungerer mot sin hensikt over lengre tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan kvinner også bli forbigodt av dårligere kvalifiserte menn også! Men det skal strengt tatt ikke være noe slik diskriminering uansett kjønn. Alle bør ha de samme mulighetene til å få en jobb som de er kompetent i. Så det så!

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Jeg vet du hater Stragiotti men den diskusjonen får du bare la ligge nå ok? Med vennelig hilsen Saluttknall :ohmy:
Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Lenke til kommentar

Dette er så vidt jeg vet ikke praktisert i norge enda, muligens de praktiserer radikal kjønnskvotering i omsorgsrelatert utdanning, men ikke ellers.

 

~kvotering fordeling på grunnlag av kjønn for å oppnå en jevnere fordeling mellom kvinner og menn, f eks ved tilsettinger, inntak til utdanningsinstitusjoner o l moderat k- det at det ene kjønn får fortrinn under ellers like vilkår / radikal k- det at det kjønn som er underrepresentert, blir foretrukket selv om personer fra det annet kjønn ut fra andre utvelgelseskriterier skulle gått foran

 

Som du ser er det stor forskjell på radikal og ikke-radikal kjønnskvotering. "Ikke-radikal kjønnskvotering" foregår når man er like godt kvalifisert, og kun med den hensikt å ikke få overvekt av det ene kjønn.

 

40% Regelen gjelder kunn i utvalg, styrer, råd, nemnder mv. Man skriver ikke en søknad om å få være med i styret, man blir valgt ut fra de annsatte. Derfor er det det viktig å ikke "glemme" eller nedprioritere det ene kjønn. Det er heller ikke vanskelig for en bedrift med bøttevis av ansatte å finne kvalifiserte av begge kjønn.

 

EDIT: leifeleif

Endret av Tronderbart
Lenke til kommentar

Dette er kanskje ikke et godt argument, men noe jeg oppdaget for noen dager siden.

 

Likestilling begynte så smått å forme seg på 70-tallet, og det var sikkert enda senere at kvinner begynte å utdanne seg lengre. I sjefsstillinger idag finner vi oftest 60 år gamle menn (slik har jeg oppfattet det), noe som tyder på at vi må minst vente til 20-tallet før man får kvinner i sjefsstillinger.

 

Kanskje bare en snedig tanke.

 

Anyways, jeg er imot den likestillingen som praktiseres i Norge idag. Det blir helt feil. Likeverd, derimot, ser jeg på som det riktige. Man skal ikke ansette/lønne/dømme/etc. noen fordi det er en mann/kvinne, men fordi det er et menneske. Hvilket kjønn det er - eller rase o.l. for den saks skyld - skal ikke ha noe å si. Det skal bare være et menneske. Man kan da ikke si 40% kvinner og 60% menn, men 100% kompetente arbeidere.

Lenke til kommentar
Jeg sa vel strengt tatt at det er mulig at begge onder finnes, men at de er i et sterkt mindretall og derfor ikke kan brukes som rettesnorer på hvordan vi skal utforme systemer.

Men argumentet om at noen gjør noe galt, så derfor må vi også gjøre noe galt for å rette opp det gale (eller til og med det samme gale motsatt vei) er jo ganske uholdbart...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...