Gå til innhold

Hvorfor får man frysninger av noen sanger?


Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet stilte jeg også på musikk-delen av forumet, da var de eneste svarene jeg fikk en masse sanger folk fikk frysninger av, det er jo koselig nok det :) Men var ikke akkurat det jeg lurte på.

 

Hvordan kan det ha seg at man får frysninger og gåsehud av noen sanger? Ofte sanger som man liker ekstra godt, men man kan også få det av noen lyder man synes er ekstra ille å høre på. Jeg har hvertfall opplevd det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette spørsmålet stilte jeg også på musikk-delen av forumet, da var de eneste svarene jeg fikk en masse sanger folk fikk frysninger av, det er jo koselig nok det :)  Men var ikke akkurat det jeg lurte på.

 

Hvordan kan det ha seg at man får frysninger og gåsehud av noen sanger? Ofte sanger som man liker ekstra godt, men man kan også få det av noen lyder man synes er ekstra ille å høre på. Jeg har hvertfall opplevd det.

8346363[/snapback]

Mest sannsynlig samme årsak som man får følelser når en nyforelsket jente tar på deg. Har mye med nerver, og hormoner...

Lenke til kommentar
Hvordan kan du få frysninger når ei nyforelska jente tar på deg? Hva vet du om hun er nyforelska eller ikke? Det er vel heller du som er forelsket da... :thumbup:

 

Men det kommer vel av assosiasjoner man har som man assosierer med diverse lyder. En fin klang er ofte det.

8356161[/snapback]

Litt mer det jeg mente ;-)

Lenke til kommentar
Dette spørsmålet stilte jeg også på musikk-delen av forumet, da var de eneste svarene jeg fikk en masse sanger folk fikk frysninger av, det er jo koselig nok det :)  Men var ikke akkurat det jeg lurte på.

 

Hvordan kan det ha seg at man får frysninger og gåsehud av noen sanger? Ofte sanger som man liker ekstra godt, men man kan også få det av noen lyder man synes er ekstra ille å høre på. Jeg har hvertfall opplevd det.

8346363[/snapback]

 

Godt spørsmål.

 

Jeg tror det ofte har med sanger en har personlig forhold til og gjør at man "trigger" noen positive minner. Selv har jeg aldri opplevd at jeg har fått gåsehud når det er første gangen jeg hører en sang/melodi og er helt spesifikke sanger som kan gjøre slik at jeg får gåsehud. Dette er nok veldig sjangerbestemt og en som hører mest på metall får nok oftere gåsehud av den type musikk enn f.eks blues/pop/rap o.s.v.

 

Selv får jeg stortsett kun gåsehud hvis jeg hører på klassisk da jeg liker dette særs godt. Jeg forbinder mange klassiske sanger med episoder/mennesker iløpet av livet mitt og kan oppleve en gåsehudeffekt når jeg hører denne sangen og da samtidig tenker på de episodene/menneskene. Personlig går dette mye mot følelser og minner mot personer som stod meg nært, men nå er død. F.eks "Silvy Albinoni - Adagio" ble spilt i begravelsen til min mor og hver gang den spilles tenker jeg på positive minner om henne fra fortiden. Dette trigger ofte gåsehud for meg.

 

Jeg kan også få gåsehud hvis liker en sang veldig godt og så hører en særs god framføring av denne sangen. Jeg merker også at min sinnstilstand har mye å si for om jeg får gåsehud. Er jeg glad og fornøyd får jeg oftere gåsehud enn hvis jeg er nedfor eller sur. Hører jeg en sang jeg liker godt og er i veldig godt humør kan det trigge gåsehud.

 

Omgivelser spiller også en rolle. Jeg opplevde da jeg var i krakow med jobben, så kom vi inn i ett kloster hvor vi en herre tok våre jakker. Deretter gikk vi ned en liten trapp med "rød løper" hvor nederst sto to herrer med champagne på hver sin side av trappa. Lokalet var noe av det fineste jeg noengang har opplevd hvor alt var veldig eksklusivt, men likevel meget personlig. På toppen av det hele var det en strykekvartett spilte "Johann Pachelbel - Canon in D" som er personlig en av mine favoritt klassiske stykker. Da fikk jeg gåsehud. Lyd har en stor virkning her og hvis det hadde vært ett rockeband hadde jeg aldri vært i nærheten av noe gåsehud. Så lyden må ofte stå til stil til omgivelsene og hva man liker. En "rockefrest" på konsert med ett band som han/hun synes er dødsbra og de leverer varene, kan fort trigge en heftig gåsehudopplevelse. Leverer de bra hele veien, stemningen er topp og plutselig hører du at de begynner å spille din favorittsang så skal det godt gjøres for å ikke få gåsehud.

 

Sistnevnte har også noe med at hvis noen gjør noe utrolig romantisk mot deg, så får du lett gåsehud. Er litt med å bli positivt overrasket og oppleve noe som er eksepsjonelt for deg. Lyd spiller som sagt stor rolle og må stå i forhold til opplevelsen for å trigge denne gåsehuden. Alt fra havet som slår inn mot moloen når man ligger med kjæresten på stranda til at du er på konsert med favorittbandet ditt som leverer varerne så det holder. Står ikke lyden til omgivelsene mister det hele effekten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...