Gå til innhold

Bygging av filserver


s13

Anbefalte innlegg

Har så smått begynt å planlegge en filserver her hjemme, men trenger litt hjelp da dette er første gang jeg bygger noe sånt.

 

Edit, oppdatert handleliste:

2x Promise SATA 300 TX4

Cooler Master Fulltower, "Stacker", Sort

2x Cooler Master 4-in-3 Device Module

Cooler Master Crossflow vifte

OCZ 600W, ATX 2.2, 20/24 pins, "GameXStream"

8xSeagate Barracuda 7200.10 400 GB SATA (gir ca 2T i raid 5)

 

Gamle deler:

Socket 939 3200+

Sapphire 480 HK

1G Geil Ultra DDR 400

Samsung 80G OS disk

 

Trenger hovedsakelig hjelp til å finne en (eller flere) passende raid kontrollere, og hvilket OS jeg skal kjøre på.

(Kommer Ueland med guide på Raid oppsett i Ubuntu, så står nok det sterkt)

 

Kom gjerne med innspill på andre forandringer også:)

Prioriterer sikkerhet av data først og fremst.

Endret av s13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annbefaller iallefall Samsung og Seagate sine disker.

 

Du kan alternativt kjøpe yeang yong(eller hva det heter) serverkabinett fra microplex. ta en titt på det. GOD plass- gir plass til mange harddisker i eventuelt slike 4 in 3 bays, dvs 4 harddisker i 3 5.25 brønner med en 120mm vifte forran vær av disse holderne.

Lenke til kommentar

Ville ikke kjørt 3x RAID-5 med 3 disker, da har du betalt for 9 disker med får lagringsplasen til kun 6 av de totalt. Både Widnows og Linux/Unix støtter software-RAID, RAID-kontrollere med så mange porter koster en del penger, men det er fordeler og ulemper både med SW og HW - RAID. Om det er filserver til hjemmebruk trenger du uansett ikke bekymre deg særlig for ytelsen, da duger nesten hvasomhelst av hardware.

Lenke til kommentar

Kan ikke en moderator flytte til riktig underforum? Visste faktisk ikke at det var et eget server underforum her:)

 

Men har allerede begynt å tenke meg vekk fra det raid oppsettet der.

Hardware raid er en selvfølge her, og som sagt så setter jeg datasikkerhet høyere enn kapasitet/ytelse.

 

Kanskje heller gå for 8x400G på et 8P kontrollerkort?

 

Kom også på at HK'et mitt kun har PCI spor (utenom X16), så må no kprøve å finne et annet HK.

Litt dumt å legge penger i et kontrollerkort som ikke er Pci-X.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor HW-RAID er en selvfølge, men det er jo ditt oppsett og dine penger... i følge mine kilder i driftsmiljø er det mye forretnignskritiske tjenester som kjører på SW-Raid, skal sette opp filserver selv så har forhørt meg litt med den tyngste serverekspertisen jeg har tilgang til i omgangskretsen.

 

Husk på at med HW-RAID kan du potensielt være ganske ute å kjøre om selve kontrolleren tar kvelden, da kan du være avhengig av å hoste opp en med nøyaktig lik chip for å få tilgang til dataene igjen. Dette problemet slipper du med SW-RAID.

Lenke til kommentar

I utganspunktet var det en selvfølge ettersom HK'et mitt ikke støtter mer enn 4 sata disker.

Men kan fort bli like billig med hk,cpu og ram som et ok kontrollerkort.

Så anbefaling av HK med gode sata kontrollere tas også imot med et takk:)

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hvorfor HW-RAID er en selvfølge, men det er jo ditt oppsett og dine penger... i følge mine kilder i driftsmiljø er det mye forretnignskritiske tjenester som kjører på SW-Raid, skal sette opp filserver selv så har forhørt meg litt med den tyngste serverekspertisen jeg har tilgang til i omgangskretsen.

Vi kjører hovedsakelig SW-raid på alle våre løsninger i nettverket (HW.no) da vi skal kunne ta ut disker fra en død maskin om nødvendig og fortsatt kunne få tak i dataene. Akkurat det er SW-raid sin største fordel, og ytelsen er absolutt Ok.

 

Jeg har 0 problem med å bruke hele kapasiteten på mitt 100Mbits nettverk når jeg overfører filer TIL et RAID5 sett jeg har kjørende på en Ubuntu Linux server, hvor RAIDet er fordelt over en IDE-kontroller og HKets kontroller.

 

Jeg har skrevet en guide som tar for seg installasjon og oppsett av dette under Windows server. link

 

Jeg regner med at jeg får unnagjort Linux versjonen av guiden nå i løpet av våren eller sommeren.

 

Er såpass frekk at jeg påstår at å bruke annet enn HW-raid på en lokal filserver hjemme er unødvendig og feil bruk av penger, når de heller kan brukes på billigee SATA-kontrollere. Dagens CPUer klarer fint å ta unna den ekstra jobben som kommer av å kjøre RAIDet via operativsystemet.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Har vurdert Ubuntu selv på denne, så en guide hadde vært utrolig velkommen:thumbup:

Ser også fordelene med SW-raid nå, har ikke tenkt på at man låser seg slik med et HW-kort.

 

En X2-4200 ville vel fint klart et Raid 5 med 8x disker?

 

Edit: Takk for at du flyttet til riktig forum.

Endret av s13
Lenke til kommentar

Den klarer det helt greit ja, jeg kjørte et 6x200GB RAID5 sett på Duron 1.6, og de er ikke noen kraftsaker. Dog bør du forsøke å ha flest mulig av diskene på kontrollere, og ikke hovedkortets egne kontroller(e), erfaringsmessig er ikke de særlig glad i mye arbeid, og jeg ser et par andre her på forumet og har slitt litt med akkurat det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...