Gå til innhold

Stille PC i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Min gode gamle traver er i ferd med å ta kvelden, og det er på tide å kjøpe noe nytt. Jeg ser etter noe stille i mellomklassen. Jeg har ikke noe absolutt budsjett, men har satt opp noen forslag til komponenter under som indikerer prisklassen jeg har kikket på. Jeg kan godt gå litt opp eller ned i pris.

 

Dette har jeg tenkt å ta med videre:

2* TwinMOS 512 MB PC3200

Pilot ATX kabinett med 12cm vifte foran og bak

Samsung SpinPoint P80 80GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM (liten disk, da jeg har en egen filserver)

MIST 500BHE12

Skjerm, mus, tastatur, DVD og slikt dill

 

Det trenger jeg:

CPU

Her vil jeg ha noe som ikke lager så mye varme, slik at jeg slipper å ha kabinettviftene på full guffe. Likevel bør det være litt ytelse å snakke om, så jeg har kikket på E6300 eller E6400. Disse ser ut til å avgi like mye varme, og ellers være helt like bortsett fra frekvensen. Er det noe annet som skiller disse? Er det eventuelt noen andre og bedre valg i ca. samme prisklasse?

CPU-kjøler

Jeg trenger en passiv kjøler, er det noen som har noe å anbefale? De eneste kravene er at den klarer å dra unna varmen, og passer til hovedkortet.

Skjermkort

Jeg har kikket litt på 7600 GT, da disse kortene ser ut til å gi mye for pengene, og det finnes vifteløse kort. Det finnes flere vifteløse modeller, er det noen som har noen gode erfaringer med noen av dem? Det hadde også vært tøft med shader model 4.0, men da må jeg vel opp på 8800 GTS. Jeg kan ikke finne noen vifteløse slike, har noen forsøkt å sette en passiv kjøler på et slikt?

Hovedkort

Trenger: ATX, PIC-e, passiv kjøling, integrert lyd og Fast Ethernet. Trenger ikke: SLI, dual CPU, AGP, integrert GPU. Jeg ser at Asus P5B og Asus P5N-E SLI anbefales og har fått gode brukererfaringer. De er heller ikke alt for dyre. Har noen noen andre forslag?

 

Til info har jeg ikke tenkt å overklokke noe. Utseende på komponenter har ingenting å si. Jeg setter pris på alle kommentarer og forslag. Si gjerne fra dersom jeg har vært uklar på noen områder.

Endret av knatten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...