Gå til innhold

5.1 på vista med Audigy SE?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter på windows vista og har et creative soundblaster audigy SE lydkort, jeg har installert driver som jeg lastet ned fra siden til creative, men jeg får kun 2.1 lyd. CDen som fulgte med lydkortet var ikke vista kompatibel. Får å få 5.1 har jeg lest at jeg trenger "EAX Console", men dette har jeg ikke klart å finne for nedlastning. Hvis noen finner dette eller vet noen annen måte jeg kan få 5.1 på settes det stor pris på!

 

Thx.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter selv med Audigy 2 og er litt i samme båt som deg.

 

Tingen er at creative har alltid kommunisert direkte med lydkortet med sine drivere. Dette er noe som ikke går an i Vista hvor du må gå via operativsystemet for å komme til lydkortet. Dette både fordi det er med på å gjøre maskinen mere stabil, men også fordi Windows må ha kontroll på alle lydstrømmer for å kunne stenge disse om du kjører beskyttet innhold som Blue Ray eller HD DVD.

 

I tillegg har Microsoft fjerned directsound fra vista.

 

Kort fortalt, EAX fungerer ikke på Vista og det er pent lite du kan gjøre med.

X-FI brukere har mulighet til å bruke Creative Alchemy som oversetter EAX til OpenAL (om jeg ikke husker feil) slik at det fungerer på Vista. Men om dette vil komme til andre kort en X-FI er ukjent.

Lenke til kommentar

Inntil videre så er vi rimelig fucked ja.

 

Jeg glemte dog og nevne at spill som støtter OpenAL skal i utgangspunktet fungere med 5.1.

 

Her må du laste ned og installere OpenAL 1.1 fra http://www.openal.org/

 

Personlig så skal jeg investere i et Auzentec kort den dagen det blir aktuelt og flytte over til Vista.

 

Creative er håpløse på kunde støtte. For ikke og snakke om den ikke eksisterende kommunikasjonen med kundemasse/brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...