Gå til innhold

Hjelp meg å overklokke E6300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan prøve og vei lede deg :p

i bios er det 12? forskjellige "mapper" den øverst til høyre skal være der man klokker

tror det står 266FSB til deg der, der skal du trykke enter og f.eks skrive et nytt tall.

det tallet du skriver må være innenfor grensen på ram en, hvis du har 800Mhz ram så har du mye og gå på ;)

tror mutli din er 7 altså

 

   7    *     266     =     1862Mhz= 1.8Ghz :p :p :p

multi        ram               total frakvens

 

så der jeg har skrevet ram, gange den med 2 så har du hvor mye av ramen du har brukt.

så hvis du har 800Mhz ram så 266*2=533

da kan du klokke din 133Mhz, men IKKe start med et så lang skrit

begynn med f.eks 40-50 om gangen, så sjekker du temp og Orthos om den er stabil

hvis temp kommer over 40-50 idle så må d nok skaffe ny kjøler eller klokke ned

 

men for og få klok osm en E6400 som har 2.1Ghz så blir det slik

7* 300 = 2.1Ghz

 

 

beklager det er veldig uryddig og hvis det er mye feil så SI ifra!

Endret av skylinepower
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg har ikke den med de 3 tallene, jeg har bare FSB på 1066 eller hva det nå er. Også når jeg setter ram timings til det fabrikken sier den skal klare så vil den ikke boote selv om jeg ikke overklokker (fant sånn autoclocker i biosen som watter opp 5%), ødela faktisk en minneslot ved å stille timings uten OC.... rare greier..

Lenke til kommentar

På nyere hovedkort stiller man ikke på fsb slik man gjorde før.

 

Man stiller på FSB'en ja, men den er oppgitt i QDDR, altså 4 ganger høyere enn reell FSB.

 

Så man deler FSB'en som står i BIOS på 4 for å finne reell FSB. Deretter ganger man FSB'en med multipliern for å finne klokkehastigheten.

 

Ditt tilfelle:

 

E6300: 1.8ghz - 1066fsb

1066/4 = 266,5

1800mhz/266 = 6,7

 

så jeg vil gjette at din multiplier er 7.

 

For å overklokke Cpu'en øker du bare FSB'en i BIOS. Men so, sagt så vil den være 4 ganger høyere enn reell FSB

 

Vil du ha Cpu'en opp på 2,1 ghz (noe som er enkelt på luft, for mange kjører disse cpu'ene på 3ghz, men ikke du sats på det) så øker du bare FSB'en i BIOS til 1200

 

Dette vil sikkert øke ram-hastigheten din littegrann, men det er så lite at du ikke vil merke det.

 

For mer info om overklokking, bare PM meg, eller les rundt på nettet. Det finnes mange gode overklokkingsguider der ute. En er sticky på dette forumet.

 

TuppenX2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...