Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stålstrenger

sigurd90

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha spilt på nylonstrenger i snart ett år har jeg gått lei og bestemt meg for å kjøpe en stålstrenger. Så derfor hadde det vært fint å få litt hjelp av noen som kan litt mer enn meg. Som jeg nevnte i stad skal det være en stålstrenger. Den trenger ikke ha innbygd mic. men det er et pluss hvis den har det. Jeg har 3000,- jeg har tenkt å bruke. Så hvis noen har en god stålstrenger å anbefale er det bare å si fra :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg for et års tid siden, bortsett fra at jeg har spilt i mange år. Jeg hadde lyst på en stålstrenger, og gikk i butikken og sa at jeg ville ha en gitar, og jeg hadde tre tusen. Etter å ha prøvd masse gitarer fra forskjellige fabrikanter, fant jeg ut at jeg måtte opp i pris.

Poenget mitt er at 3000 er litt lite. Gitarene er daffe i lyden, låter innestengt og trangt. De er helt greie å spille på, men lyden var en nedtur. Nå er det jo ikke sikkert du er enig med meg, men dette er godt ment.

Lang historie kort- jeg endte opp med en Ibanez AEL40, en pen gitar med bra pickup og bra utseende. Lyden er noe helt annet enn 3k- gitarer. Den er åpen og fin, krisp og med bra overtoner. Det er jo ikke en dyr gitar, så jeg synes det var mye for pengene.

Strengene som satt på var for tykke til mine slappe fingre, så jeg satte på et sett som var hakket tynnere.

Denne gitaren er så bra at jeg trolig beholder den så lenge jeg lever. Det tviler jeg på at jeg hadde gjort med de andre rimeligere modellene jeg testet, selv om prisforskjellen ikke er så enorm.

Det er sikkert mange andre alternativer der ute også, har hørt mye pent om Furch, blant annet.

Skrevet

um ja kansje du burde kjøpe en Ibanez gitar hvis du har 3000kr men hvis du ska kjøpe noe dyrere kjøp Gibson *min favortitt* men det er også sykt dyrt da <.<

oh ya det viktigste kjøpe Elexir strenger! trust me fkin rules :) *litt dyrt men*

Skrevet

um ja kansje du burde kjøpe en Ibanez gitar hvis du har 3000kr men hvis du ska kjøpe noe dyrere kjøp Gibson *min favortitt* men det er også sykt dyrt da <.<

Har selv en Gibson Les Paul standard faded til 23.000kr. :thumbup:

Utrolige gode gitarer å spille på :dribble:

Skrevet

Har sett litt på ibanez. De har mange fine gitarer. Gibson blir nok litt for dyrt. Men er enig i at det er herlige gitarer. Har prøvd en Les Paul et par ganger, herlig lyd. Noen som har erfaringer med Fenders akkustiske gitarer? Var ikke så dyre, også er det jo Fender. Mn har hørt at de ikke er gode. En som sa at de virker "litt billige".

Skrevet

Okei. Da styrer jeg unna Fender. Bra å få bekrefta av flere at de ikke er gode. Tar gjerne i mot tips om gitarer. Bare å sende linker :)

Skrevet (endret)

Jeg ser at det er mange som spør etter tips til hvilken gitar de burde kjøpe. Hva man liker og ikke liker er veldig individuelt med tanke på lyd og spillestil, så det er vanskelig å komme med konkrete anbefalinger. Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å gå til en forretning der de selger gitarer og prøv alle gitarer i den prisklassen du er ute etter, så tar du med deg hjem den DU liker best. Hvis du ikke finner noen du er fornøgd med går du til en annen butikk, evt. må du gå litt opp i pris.

EDIT: ser at det er flere som anbefaler Ibanez. De har, etter min erfaring i alle fall, veldig god kvalitet i forhold til pris i alle prisklasser. Tviler på at du blir skuffet om du kjøper deg en Ibanez, men dette er som sagt veldig individuelt.

Endret av Windkin
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei igjen. Har fått noen ekstra kroner på hånda. Så budsjettet er nå 5000,- Har prøvd noen Takaminer, syntes disse er veldig gode å spille på. Så tror det blir en takamine. Noen andre tips til gitarer jeg burde prøve?

Skrevet (endret)

Det blir noe helt annet. Takamine er bra, ellers har jeg hørt mye pent om Furch, uten at jeg har prøvd de. Og så har jo Ibanez gitarer i denne prisklassen. Men det beste er å prøve selv.

Hvis det ikke er noe utvalg der du bor, kan du kanskje bruke noen av pengene til en reise til en større musikkforretning? Det er ikke noe som slår det å prøve selv. Med fem tusen til rådighet vil du jo få en knallgitar, uansett hva som står på den.

Endret av CastorFiber
Skrevet (endret)

Furch Durango, Furch Durango, Furch Durango!!

Den gitaren er heilt spinnvill til prisen! Mest lettspelte gitaren eg har vore borti, i tillegg let den heil nyyydeleg! Ikkje pickup, men det kan ein ofre på ein så god gitar.

Endret av KimNK

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...