Gå til innhold

Alvorlig oppstartsproblem


frodeko

Anbefalte innlegg

Etter biosen er lasta og win XP starter opp, kommer det en DOS-liknende skjerm, jeg får beskjed om at følgende fil mangler eller er skadet:

 

/winnt/system32/config/system

 

jeg skjønner at fila heter system.* ett eller annet, og ligger i mappa /config/. Det virker som det er en feil som har en sammenheng med registeret.

 

Har tukla veldig mye med XP i det siste, lasta ned drivere (WHQL-verifiserte), oppdatert BIOS, lagt inn SP1 osv. Har tweaka og tukla slik at alt fungerte helt knirkefritt.

Har hatt så og si alle problemer og feilkoder som er nevnt i forumet når det gjelder XP, da STOP-error og IRQ-error. Alle har vært driver og BIOS relatert og disse problemene er løst.

Jeg har hatt trege oppstarter (nettverkskort) og maskina har låst seg pga inkompatibel programvare, det også har løst seg.

Jeg er fullstendig klar over at det er en logikk bak hver feilmelding i NT4.0/2000(litt skuffa)/XP pro, i motsetning til WIN 95(SUGEDRITT)/98SE(ikkeså ille)/ME(SUGEENDAMER). Derfor forstår jeg ikke helt hva som kan ha skjedd, kan ikke huske å ha rota i systeminnstillingene på ei god stund, men klart...det er jo microsoft. Ikke uvanlig at ting skjer uten noe slags naturlig forklaring, men det er noe som oftest dukker opp i disse drittwindowsene 95/98/me, spesielt 95 og ME!!

 

Har noen hatt det samme problemet, og funnet en løsning som ikke innebærer formatering/ominstallering eller en parallellinstallasjon på ei anna maskin for så å kopiere over den skadede fila (som innebærer samme oppsett og konfigurasjon)? (pes!)

 

Kunne gjerne tenkt meg å satt inn XP-cd`en, valgt 'r' for "repair", og løst hele problemet, men det virker ikke som det er så ennkelt.

 

Tusen takk til den som klarer å løse dette for meg!

Det blir det Pils i posten av!

 

MSI Dual P3 667MHz@715MHz

896MB SDRAM PC133

IBM GXP 30GB (IKKE KJØP, veldig følsom for varme)

ATi Radeon 8500LE 64MB

Win XP Pro SP1 (som VAR veldig stabil og veldig, veldig kjapp med tanke på mine 715MHz)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har slitt en del med det samme problemet, men har desverre aldri funnet noen annen løsning enn å formatere. Som du sier mistenker jeg at det er noe med drivere, i og med at det er der de blir lagret, og pga. at dette her skjedd etter at jeg har downloadet drivere. Vet du ikke blir noe smartere av dette, men får håpe du får svar det kan hjelpe meg og... :roll:

 

[ Denne Melding var redigert av: hatomte på 2002-12-16 19:45 ]

Lenke til kommentar

Dette var det første jeg selvfølgelig prøvde...

Siden jeg ikke har backup av /config/ -mappa er reinstall den eneste løsningen...

 

Har traska gjennom maaange forum og ingen har funnet noe svar på det her. De win XP sidene jeg har vært innom, har også kommet til samme konklusjon..dritt!

Lenke til kommentar

Ha det samme problemet her!

Har enda ikke dukket opp en løsning på problemet, men jeg har lært meg å leve med det!

Problemet er at system fila har en max kapasitet (størrelse) på 13 megs blir den større enn dette vil det dukke opp en feilmelding (fila skal vist få plass i minnet i lag med noen andre ting. Har vist kun 16megs til rådighet)

Her er det jeg gjør for å slippe å installere på ny:

 

Start opp med gjenopprettingskonsollen.

Skriv følgende kommandoer:

(NB du kan lage en tekst fil (.txt) som du kan skrive disse kommandoer i og kjøre batch filnavn.txt. Da kjører den kommandoene for deg!)

 

md tmp

copy c:windowssystem32configsystem c:windowstmpsystem.bak

copy c:windowssystem32configsoftware c:windowstmpsoftware.bak

copy c:windowssystem32configsam c:windowstmpsam.bak

copy c:windowssystem32configsecurity c:windowstmpsecurity.bak

copy c:windowssystem32configdefault c:windowstmpdefault.bak

 

delete c:windowssystem32configsystem

delete c:windowssystem32configsoftware

delete c:windowssystem32configsam

delete c:windowssystem32configsecurity

delete c:windowssystem32configdefault

 

copy c:windowsrepairsystem c:windowssystem32configsystem

copy c:windowsrepairsoftware c:windowssystem32configsoftware

copy c:windowsrepairsam c:windowssystem32configsam

copy c:windowsrepairsecurity c:windowssystem32configsecurity

copy c:windowsrepairdefault c:windowssystem32configdefault

 

Skriv exit for å avslutte gjenopprettingskonsollen. Datamaskinen startes på nytt.

 

Du du må logge på som administrator eller en administrativ bruker.

 

 

Start Windows Utforsker.

Klikk Mappealternativer på Verktøy-menyen.

Klikk kategorien Vis.

Under Skjulte filer og mapper merker du av for Vis skjulte filer og mapper. Fjern deretter merket for Skjul beskyttede operativsystemfiler (anbefales).

Klikk Ja når dialogboksen som bekrefter at du vil vise disse filene, vises.

Dobbeltklikk stasjonen der du installerte Windows XP, for å vise en liste over mappene. Det er viktig at du klikker riktig stasjon.

Åpne mappen System Volume Information. Denne mappen vises nedtonet siden den er angitt som en superskjult mappe.

 

Obs! Denne mappen inneholder en eller flere mapper av typen _restore {GUID}, som for eksempel "_restore{87BD3667-3246-476B-923F-F86E30B3E7F8}".

 

Obs! Du kan motta følgende feilmelding:

 

C:System Volume Information er ikke tilgjengelig. Ingen tilgang.

 

Da må du høyre klikke på mappen og trykke på "deling og sikkerhet", og skrive navnet på brukeren som skal få tilgang.

 

Det kan finnes en eller flere mapper som starter med "RP , under denne mappen. Disse er gjenopprettingspunkt.

Åpne en av disse mappene for å finne undermappen Snapshot. Følgende bane er et eksempel på en bane til mappen Snapshot:

 

C:System Volume Information_restore{D86480E3-73EF-47BC-A0EB-A81BE6EE3ED8}RP1Snapshot

 

Det er flere slike mapper. Sjekk datoen på de og velg den siste.

 

Kopier følgende filer fra mappen Snapshot til mappen C:WindowsTmp:

_REGISTRY_USER_.DEFAULT

_REGISTRY_MACHINE_SECURITY

_REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE

_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM

_REGISTRY_MACHINE_SAM

 

 

Start opp med gjenopprettingskonsollen.

Skriv inn følgende linjer ved Gjenopprettingskonsoll-ledeteksten, og trykk ENTER etter hver linje:

 

del c:windowssystem32configsam

 

del c:windowssystem32configsecurity

 

del c:windowssystem32configsoftware

 

del c:windowssystem32configdefault

 

del c:windowssystem32configsystem

 

copy c:windowstmp_registry_machine_software c:windowssystem32configsoftware

 

copy c:windowstmp_registry_machine_system c:windowssystem32configsystem

 

copy c:windowstmp_registry_machine_sam c:windowssystem32configsam

 

copy c:windowstmp_registry_machine_security c:windowssystem32configsecurity

 

copy c:windowstmp_registry_user_.default c:windowssystem32configdefault

Skriv exit

 

 

Klikk Start, og klikk deretter Alle programmer.

Klikk Tilbehør, og klikk deretter Systemverktøy.

Klikk Systemgjenoppretting, og klikk deretter Gjenopprett til et tidligere gjenopprettingspunkt.

Der finner du et tidligere tidspunkt! (Det fra snapshot!)

 

Hender dette ofte anbefaler jeg at du instalerer gjennopprettingsprotokollen på maskinen og ikke har den på CD!

 

Håper dette kan hjelpe!

 

Er det noen der ute som kan repparere feilen er jeg ganske intr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...