Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En smule tregere nett for tiden, why?


Anbefalte innlegg

Synes at internettn har vært en smule tregere for tiden. Og i hardware.no sitt speedometer så ligger jeg på ca 2600/543 kbits hver gang jeg tester. Mens jeg for noen månder siden lå stødig på 3500/600 kbits. Dette er jo ingen krise men jeg er nyskjerrig på hva som er årsaken. Har ikke gjort noen store forandringer på pc.

Er dette bare vanlige svingninger i telenors adsl eller hva? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har merket det samme med mitt nett. Har nextgentel. Som deg er det ikke akkurat krise, men spesielt når jeg surfer (vg, db, hw, og et titals utenlandske sider) så bruker disse meget lang tid på å laste. Mange sider bruker 15-30 sek på å laste helt. p2p trafikk får jeg god hastighet på. Har 12/1 linje.

Lenke til kommentar

Godt å se at det er andre som opplever dette med NGT. Har kjørt en del traceroute og ser at enkelte noder i 217.13.0.xx-serien (Oslo) har visse problemer.

 

Klaget til NGT og fikk følgende svar:

Det er riktig at nodene ikke gir respons. Dette er grunnet at den prioriterer web trafikk ovenfor icmp(ping) pakker. Du vil da se at den gir høyere ping og i mange tilfeller ikke gi respons i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem de siste dagene. Dette skjer innimellom med NGT og det hjelper som oftest å skifte DNS-server. Powertechs servere funker veldig bra 195.159.0.100 og 195.159.0.200

 

Kjører nå problemfritt på disse, problemet dukker opp igjen med en gang jeg skifter tilbake til NGT's dns-servere.

 

Dette til tross for at NGT hevder at det ikke lar seg gjøre å skifte dns vekk fra deres servere, at trafikken uansett går gjennom deres dns. Men å skifte dns funker uansett svært godt for meg. Det er bare til å teste selv, så ser man tydelig selv at det funker (bare merkbart forskjellig når NGT's servere sliter, sånn som i disse dager)

Lenke til kommentar
Klaget til NGT og fikk følgende svar:

Det er riktig at nodene ikke gir respons. Dette er grunnet at den prioriterer web trafikk ovenfor icmp(ping) pakker. Du vil da se at den gir høyere ping og i mange tilfeller ikke gi respons i det hele tatt.

8310563[/snapback]

Burde nesten spurt tilbake : Betyr det at nodene har så mye last at de blir tvunget til å droppe ICMP-pakkene?

 

Selv har jeg NGT ADSL2+ i Oslo, og sitter med 2-4% packetloss. :hrm: Litt surt etter at vi tidligere hadde kjempegod NGT ADSL.

Lenke til kommentar
Klaget til NGT og fikk følgende svar:

Det er riktig at nodene ikke gir respons. Dette er grunnet at den prioriterer web trafikk ovenfor icmp(ping) pakker. Du vil da se at den gir høyere ping og i mange tilfeller ikke gi respons i det hele tatt.

8310563[/snapback]

Burde nesten spurt tilbake : Betyr det at nodene har så mye last at de blir tvunget til å droppe ICMP-pakkene?

 

Selv har jeg NGT ADSL2+ i Oslo, og sitter med 2-4% packetloss. :hrm: Litt surt etter at vi tidligere hadde kjempegod NGT ADSL.

8331276[/snapback]

 

har du 2-4% pakketap så er det GAR-AN-TERT et problem med din lokale linje opp til sentralen og ikke NGT nettverket, trust me. Snakk med support og be dem måle lijen og sjekke at signalkvlaiteten er akseptabel for den hastigheten du har. Kanskje må du synce på et hakk lavere hastighet for å få 100% stabil linje f.eks.

 

For dere andre her som manglende hastighet, her er mit forslag:

1) Utelukk at det er pga. trådløst eller annet at linjen virker tregere. Mao. koble PC rett i modemruteren med kabel. da utelukker du 99% av mulige feilkilder. Trådløst nettverk er en veldig typisk gjennganger...

 

2) Ta en skikkelig hastighetstest. Itavisen er ikke nøyaktig :) Annbefaler absolutt TPTEST (www.tptest.se) version 3.12. Mål mot enten Ip performance serveren, eller Telenor stockholm.

 

3) Mangler du fremdeles hastighet? Hvis du vet hvordan du kan logge deg inn i ruteren for å se sync-hastigheten på ruterne din, så gjør det. Du skal oppleve rundt 80% av det tallet som står i ruterne i praksis hastighet (tallet i ruteren er et brutto tall uten overhead tatt med i regnestykket). Hvis dette tallet ikke stemmer med det som det skal være for ditt abbonement, så er det et problem som liger på den lokale linjen din, og ofte relatert til dårlig signalkvalitet pga. dårlig kobberlinje eller lang avstand. I så tilfelle ring support og be dem ta noen målinger og gi deg en status på linjen.

 

I min erfaring så er 95% av problemer lokale problemer på enten ustyret hjemme, eller på kobberlinjen, 4,9% er enkle konfigurtasjonsfeil på sentralen du er knyttet til, og den siste 0,1% er faktiske kapasitetsfeil. Med andre ord er de aller aller fleste slike problemer enten mulige å rette eller ihverfall har en enkel forklaring, så ikke annta at alt som har med hastighet å gjøre er kapasitetsproblemer ;)

 

Huff, det ble kanskje litt mye mas, men kanskje det ble til hjelp for noen til å løse sine problemer :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja jeg mente ikke at det var NGT-nettverket som er grunnen til problemene, for vi hadde en som sagt kjempegod 8Mbit ADSL-linje i to år før vi oppgraderte, det var bare for å lufte min frustrasjon om topic.

Linjen har forøvrig blitt stilt ned av NGT to-tre ganger (tror vi er nede i 11Mbit nå), en router har kortsluttet, på ett punkt mistet vi sync i tre dager, og vi har selv satt signal/noise ratioen langt ned fra default.

 

Men så lenge du ikke spiller fungerer det relativt OK med mye loss, så det eneste triste er at jeg ikke har gamet CS på snart to måneder.

Lenke til kommentar
Ja jeg mente ikke at det var NGT-nettverket som er grunnen til problemene, for vi hadde en som sagt kjempegod 8Mbit ADSL-linje i to år før vi oppgraderte, det var bare for å lufte min frustrasjon om topic.

Linjen har forøvrig blitt stilt ned av NGT to-tre ganger (tror vi er nede i 11Mbit nå), en router har kortsluttet, på ett punkt mistet vi sync i tre dager, og vi har selv satt signal/noise ratioen langt ned fra default.

 

Men så lenge du ikke spiller fungerer det relativt OK med mye loss, så det eneste triste er at jeg ikke har gamet CS på snart to måneder.

8331333[/snapback]

 

Ja, høres ut som et typisk singalkvalitet problem det der, men det er du sikkert blitt informert om allerede i så tilfelle. Desverre så er det ikke så veldig mye som kan gjøres i sånne tilfeller ved midnre din ISP mistenker feil på linjen og prøver å rette det.

 

personlig hadde jeg nok heller gått for en tregere hastighet om det rettet pakketapet, men sånt er umulig å vite ved før noen på support tester det ut, men som du sier, om du ikke gamer mye, så er litt pakketap egentlig ikke noe stort problem. Pakketap i raske online spill derimot er en skikkelig showstopper.

 

Håper problemet er mulig å få løst :) Ønsker deg lykke til.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er ikke noen andre som har ADSL fra Telenor som også opplever litt tregere nett for tida? Noen som vet noe man kan gjøre med det?

8331265[/snapback]

For tia? Betaler for 3/1.5mbit, og får kun 2/1mbit.. Sånn har det alltid vært. I tilleg bryter både linja og telefonen hele tia, og når jeg ringer til supporten spør de om jeg har Harddisk.. BRØDHODER! Skal få lyse 6/6 eller 10/10 fiber. Deilig.

Lenke til kommentar

Opplevde det samme med Ventelo for en ukes tid her, nesten alle i rundt hvor jeg bor, hadde samme problemet.. Alle har Ventelo her.. Men etter mange screenshots av diverse tester, samt å få tilsendt 3 stykk modem. Fant de ut av at feilen lå hos dem. Ikke hos oss brukerne...

Greit det at ventetiden hos Ventelo har blitt meget bra, men hvilke brødhuer er det som sitter å svarer på supporttelefonen da``??``

Eneste de opplyser om, er det feil på ditt utstyr må du betale for det,, og at de må lage en sak på det.

Før så kunne man ringe, snakke direkte med gutta/damene på support og saken var klar! Greit at det var litt ventetid på linja, men ikke 3 dager med sak og flere ganger frem og tilbake på det...

 

Ops ... sorry at jeg kom litt off topic her..

Måtte bare få det ut..

 

Men som jeg ser det, ring og klag. eneste som hjelper.... Får du ikke det du betaler for, sørg for reduksjon på regninga....

Endret av killabie
Lenke til kommentar
Eneste de opplyser om, er det feil på ditt utstyr må du betale for det,, og at de må lage en sak på det.

 

Kommer nok av at Telenor belaster dem for slike feil når montør blir sendt ut, og Ventelo (og de fleste andre ADSL ISP) "videresender" en del av den regningen over til deg.

 

Ellers hadde Stigma en veldig fin artk. der med masse gode poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...