Gå til innhold

Hva hører du først når du hører en sang?


Anbefalte innlegg

Noen hører melodien, andre hører teksten, noen legger kanskje mest merke til noen spesielle instrumenter, eller rytmen, osv.

 

Selv hører jeg på melodien de første gangene jeg hører en sang, da er vokalen kun et instrument, på lik linje med f.eks. gitaren, eller hvilket som helst annet instrument som spilles. Først etter å ha hørt sangen to-tre ganger begynner jeg å legge merke til teksten, og på de sangene jeg liker veldig godt setter jeg meg ned og hører nøye på hva vokalisten synger når jeg har hørt sangen så mange ganger at jeg er blitt ordentlig "kjent" med den.

 

Hva hører du når du hører en sang for første gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Melodien eller at instrumentene og vokalen fenger sammen. Teksten bryr jeg meg ikke om så lenge den ikke er tragisk.

Hører sjeldent på musikk for å lytte, men for å ha en slags underholdning mens jeg gjør noe annet.. (sånn som nå mens jeg skriver dette innlegget)

Lenke til kommentar

Jeg bryr mer sjeldent om teksten. Teksten legger jeg som regel merke til først etter å ha hørt sangen mange ganger. Som trådstarter er jeg av den oppfatning at vokalen også er et instrument, og bidrar til å backe opp resten av musikken. Ellers er jeg ganske oppmerksom på pianoet dersom det finnes i låten ettersom jeg spiller dette instrumentet selv. Da prøver jeg på en måte å få med meg hvordan pianisten spiller, og hvordan pianoet låter. Merkelig med det, men slik er det. Ellers hører jeg på musikken i sin helhet.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

De første gangene tenker jeg for det meste over melodien, men merker hvis teksten er helt på trynet. Etter å "kunne" melodien begynner jeg å høre på teksten. Merker også at jeg tenker mye mer over hvordan gitaren er etter jeg begynte å spille. Merker også at jeg satte mer pris på det melodiøse etter at jeg begynte å spille, da jeg forstod hvor vanskelig det faktisk var å spille.

Lenke til kommentar

1 - Introen

2 - Rytme

3 - Melodi (inkl vokal)

4 - Teksten

5 - Tema/Lydbilde

6 - Overganger/andre detaljer

 

Men nå er det nå enn slik med (god) musikk at det i mange tilfeller er artisten selv som bestemmer/legger opp til hva du skal bite merke i ved sangen. Forskjellige sjangere har også visste "krav" om hva som skal være markert i låtene.

 

EDIT: forresten så kan jeg ikke klare meg uten Leo's Lyric plugin i WinAMP lenger. Anbefales!

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Det varierer vel egentlig ut ifra hvilken sjanger musikken tilhører...

 

Generelt sett, først og fremst riff/stil/melodier/etc. i samsvar med produksjon. Hører egentlig ikke på noe spesielt instrument, med mindre det er noe som virkelig stikker seg ut. Det er mer helheten, musikken såvel som sound og lydbilde. Produksjonen, og balansen mellom alt som blir spilt og sunget...

 

Akkurat det med produksjon er ganske viktig for min del, uansett hvilken sjanger det er snakk om. Kan være fordi jeg er musiker selv, og er veldig bevisst på lydbilde, sound, balanse, dynamikk etc, og på den måten er jeg kanskje litt kresen. En "feil" produksjon i mine ører kan ruinere et ellers glimrende musikalsk verk.

Endret av Azagrath
Lenke til kommentar

En egen "fane" akkurat som playlist, equalizer, o.l. hvor du får opp teksten på sangen du hører på hentet fra nettet. Teksten blir lagret lokalt slik at sanger du har hørt før har tekst uansett om du har nettilkopling eller ei. Du har også mulighet for å gjøre egne redigeringer.

Såklart finnes ikke ALT av tekster der, men det er bra utvalg. Savner dere noe, så er det bare å poste det på siden, eller requeste hvis dere er veldig late.

 

http://www.leoslyrics.com/winamp.php

*nok om den saken*

Lenke til kommentar
god tråd :)

8304062[/snapback]

 

Takk :)

 

Litt vanskelig å forklare, men jeg hører fargen på sangen. Jeg gir på en måte hver sang en farge i hodet mitt, etter hvordan den høres ut.

8304297[/snapback]

 

Interressant! Det er sånne ting jeg synes det er spennende å vite mer om. :p Hvordan folk oppfatter musikken og slikt. Kan ikke si jeg noen gang har opplevd det på samme måte, men tror på en måte jeg skjønner hva du mener likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...