Gå til innhold

Reverse enginering av spill - hva er lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvilken grad kan man lovlig drive reverse enginering på spill man selv har kjøpt?

Kan man "knekke" kopisperren så man slipper å sette inn cd'en hver gang?

Kan man optimalisere til egen maskinvare, justere på API-kall osv.?

Kan man lovlig modifisere i spillet - lage trainere osv?

Som regel fraskriver man seg alt dette i avtalen man aldri leser, men trykker "I accept" på når man installerer spillet. Men er det egentlig lov å presse brukerne til å akseptere dette? Er man bundet?

Ved svar ønsker jeg helst henvisninger til traktater, lover osv. Egne vurderinger av hva som "må være lov" er ikke like interessant. Det er likevel interessant å høre hva som folk mener bør være lov.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Skrevet

Jeg tror de fleste EULAs nekter deg reverse engineering, men til hvilken grad er jeg dog ikke sikker på. Trainere vil jeg tro er greit, da den kun endrer minnet, og ikke selve programmet.

Skrevet (endret)

Siste jeg hørte noe om det kan du i Norge cracke det software du selv har kjøpt en lisens til.

Dvs du har lov til å feks lage en "no cd" crack ol, men du kan ikke spre den over internett. Du kan derimot gi en kopi til en du "kjenner" ( da det ikke er ment ukjente eller bare nettbaserte person kjenskaper. )

Endret av LOBOS
  • 1 år senere...
Skrevet

Beklager megabumben, men jeg vil komme med ett svar.

I åndsverkslovens paragraf 39h kan vi lese.

Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet.

Dette utdypes i 39i.

Det er tillatt å fremstille eksemplar av et datamaskinprograms kode og oversette kodens form når dette er en forutsetning for å skaffe til veie de opplysninger som er nødvendige for å oppnå funksjonelt samvirke mellom et selvstendig utviklet datamaskinprogram og andre programmer

http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-037.html

Nå er jeg ingen jurist, men jeg tolker det lett dithen at ja,

man har lov til alt som står i første post.

Kan også legge til at 39i har denne fotnoten:

Bestemmelsene i denne paragraf kan ikke fravikes ved avtale.

Det burde vel dermed ganske effektivt drepe den biten av programmets EULA som omhandler reverse engineering.

Skrevet
Jeg tror de fleste EULAs nekter deg reverse engineering, men til hvilken grad er jeg dog ikke sikker på

EULA er i høy grad irrelevant. Det står ingenting viktig i dem, og der er stort sett fylt med urimelige ulovligheter ifra selskapenes side, altså ting som bunner mer i ønsketenkning ifra deres side, enn fastsatt i noen slags lov, noe sted i verden.

Du har full rett til å plukke ifra hverandre hva du vil av programvare, selv om nyttverdien bare er din egen utdannelse eller underholdning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...