Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noe rart med styring/dekk?


Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp en ford mondeo 1999 stv.

 

I krappe svinger (i lav fart, dvs. typisk bykjøring, på parkeringsplasser o.l.) kjennes det på en måte som om dekkene sklir litt. At de på en måte har lyst å fortsette rett frem, hvis noen skjønner hva jeg mener. Dekkene er en del slitt, men fortsatt langt fra minimums mønsterdybde, virker litt mer slitt i ytterkant enn midt på og i innerkant.

 

Under vanlig kjøring på landevei merker jeg ikke noe til det jeg beskrev over, men dekkene virker følsomme for spor i veien, og dette kjennes godt i rattet. Styringen virker litt tung i forhold til andre biler jeg har kjørt, men dette er kanskje vanlig for mondeo?

 

Kan problemet jeg beskriver ha å gjøre med dekk av dårlig kvalitet e.l., eller kan det være andre feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Dekkene dine VAR nok gode, men det det nok forstlillingen din som er problemet, den er nok feiljustert og trenger en 4-hjulskontroll (eller forstillingskontroll), slik du beskriver det så smalner forhjulene dine forover, at toe inn verdien er for høy (avstand mellom dekkets midtre er mindre foran forhjulet enn avstand mellom dekkets midtre er bak forhjulet) forhjulene dine svinger mot hverandre, oppsøk ett verksted å få justert fortillingen din. koster vel ca 1000 lappen. pluss minus moms.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, høres fornuftig ut. Kjøpte bilen med garanti, så dette fikser vel verkstedet til forhandleren uten kostnad regner jeg med.

 

Ved nærmere inspeksjon ser jeg at dekkene foran er så godt som nede på lovlig mønsterdybde i ytterkant. Får høre om de ikke gir meg en god pris på nye dekk også...

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er i slike tilfeller som dette at man finner ut hvor seriøs firmaet du kjøpte bilen hos er. Jeg mener bestemt at du har krav på nye dekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...