Gå til innhold

Fokusering Canon EOS 30D


Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har et problem med fokuseringen.

Når jeg trykker utløserknappen halveis ned for autofokus så kommer fokusbekreftelsesindikatoren opp i øyestykket.

(nederst til høyre på dette bilde)

ZVFNEW.JPG

 

Når jeg da skal ta bilde så må jeg holde utløserknappen nede lenge før den tar bilde, andre ganger vil den ikke ta bilde og jeg må fokusere på nytt.

 

Jeg har prøvd både på full auto og den kreative zonen, har også prøvd manuell fokus men problemet er der fortsatt.

De fleste bildene blir ikke spesiellt bra med tanke på fokus :(

 

Noen som vet hva som kan være galt?

Håper det bare er en bagatell...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig du har vært inne å satt noen utilsiktede Custom Func. i menyen. Sett kameraet funksjonsvelger til P og gå til menyen -Clear Settings - Clear All Custom Functions alternativt -Clear All Camera Functions. Dette bringer deg tilbake til standard innstillinger.

 

Hvis ike dette hjelper ville jeg snakket med forhandler. Var borte i en 20D som oppførte seg litt sånn nå og da, så det kan være en svakhet.

Lenke til kommentar
Det er mulig du har vært inne å satt noen utilsiktede Custom Func. i menyen. Sett kameraet funksjonsvelger til P og gå til menyen -Clear Settings - Clear All Custom Functions alternativt -Clear All Camera Functions. Dette bringer deg tilbake til standard innstillinger.

 

Hvis ike dette hjelper ville jeg snakket med forhandler. Var borte i en 20D som oppførte seg litt sånn nå og da, så det kan være en svakhet.

8285192[/snapback]

 

 

Det hjalp ikke.. :no:

Ser ut til at jeg må ta en prat med Japan Foto.

Lenke til kommentar
Fokusen sitter i objektivet, så det kan være at feilen er der. Prøv å ta av og sett på objektivet i fall dårlig kontakt. Prøve et annet objektiv du har eller prøv et hos Japan foto.

8288245[/snapback]

 

 

Jeg tenkte også på det og har prøvd å ta av og sette på objektive uten hell.

Har også prøvd Canon objektivet mitt uten at det hjalp heller, jeg har til og med oppgradert firmware'n.

 

Det virker som om den fokuserer men kamera vil liksom ikke ta bilde slik som den gjorde før.

Jeg må holde utløseren nede i 2 sekunder eller mer for at det skal skje noe og andre ganger så skjer det ikke noe.

Tror jeg skal ringe til Canon å høre med dem om dette er en kjent feil.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde AI Servo og da oppførte kamera seg normalt på det første bilde.

Jeg har testet kamera ute i dagslys på forskjellige program og det er helt tilfeldig om bilde blir tatt med en gang eller om jeg må vente noen sekunder.

Ved et tilfelle tok det 8sek. fra jeg trykket ned utløseren til blenderen åpnet seg.

Noe galt er det i hvertfall med elektronikken, om det er fokus, lysmåling eller noe annet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leverte inn kamera til reperasjon i dag men jeg kan ikke akkurat si at jeg er optimistisk.

Da feilen jeg har på kamera kommer og går, så er det ikke en feil det er lett å finne ut av og reparere.

Ser for meg at det kan bli flere turer til verkstedet i fremtiden :(

Kamera funket selvfølgelig helt fint når jeg leverte det inn :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...