Gå til innhold

Noen spørsmål ang. Nikon D40 - mitt første SLR


Anbefalte innlegg

Hei

 

har lenge siklet på kamera og venta på en brukervennlig speilrefleks. I dag kjøpte jeg en Nikon D40.

 

Men på nettsiden til Nikon så jeg at det kommer (har kommet??) en ny modell med navnet D40x! Er dette en ny modell? I såfall leverer jeg den jeg kjøpte tilbake. Min har 6 megapixler og den kommende har ca. 10. Vet ikke hvordan det er i foto-verden, men i hifi-verden er ikke alle watt like. Så vet ikke om jeg bør returnere og vente til D40x er i butikken.

 

 

Også lurer jeg på om det skulle fulgt med en manual!? For i pakken min kom det ingen, og det er ikke første gang Elkjøp selger ting som nytt som tidlere er returnert, derfor lurer jeg på det.

 

 

Håper på svar. Dette er mitt aller første kamera. Gikk rett på speilrefleks fordi min far sin et år gamle Olympus Mju 4 mpix kompaktkamera ikke gir bra bildekvalitet, så ville satse litt og gikk og kjøpte noe som forhåpentligvis leverer bedre bilder :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke brukt hva, 2000kr(?) på de ekstra 4 Mpix. Da hadde jeg heller vurdert ett D80 om jeg skulle såpass opp i pris.

 

IMHO er D40x bare ett "prestisje" prosjekt for at uvitende kjøpere ikke skal bli imponert av EOS 400D 10.2 Mpix, se på D40 og tenke "jamen 10 er jo mye bedre enn 6!"

 

Ikke nødvendigvis. Du betaler (mye) ekstra for det, det har dårligere ISO egenskaper, treigere flash synch og det eneste du tjener er muligheten til å printe ut ekstremt store bilder (da tenker jeg over A3 størrelse før det blir praktisk forsjell) og 0,5bilder i sekundet mer...

 

Hold deg til D40 du (og legg heller pengene i optikk), eller vurder heller ett D80 er mitt råd. :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Takk :)

 

 

Skjønte etterpå at D40x lever ved siden av D40, som en "spicet" versjon. At det ikke var en erstatning. Tror D40 vil holde lenge for meg, kan knapt kalles hobbyfotograf engang :) Men håper jeg får mer kunnskap over tid.

 

Nå er jeg litt sinna. Skulle ta masse bilder i morgen, men kjekke selgeren på Elkjip solgte COMPACT FLASH minnekort når kameraet har plass til Secure Digital kort bare... Mangel på grunnleggende kunnskap? Sikkert bare en glipp, stikker og bytter på mandag.

 

 

Fant også ut om bruksanvisning, den skulle ikke ligge i pakken. Så jeg lastet ned engelskversjonen på nett, greit det også, kan bruke hurtigsøk funksjonen i Adobe når jeg må slå opp noe :)

 

Også skal jeg ha en bag og et stativ på mandag...

 

 

 

Noen tips til guider om objektiver? Har ikke helt skjønt hvor forskjellene ligger og hvordan man lese spesifikasjoner. Kjøpte kit-løsningen med 18-55 mm. sånn at jeg hadde en løsning før jeg skjønte hva som finnes og sånn.

 

Også lurer jeg på om noen hadde tips til fotografering av biler, stille og i farge (ute-fotografering) Eller, blir det kanskje off topic i tråden...?

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det er i foto-verden, men i hifi-verden er ikke alle watt like. Så vet ikke om jeg bør returnere og vente til D40x er  i butikken.

8282152[/snapback]

Det er sånn med foto også, og pixlene i D40 er blant de beste som kan kjøpes for penger. Hvordan det blir med D40x er det vel ingen som vet ennå...

 

Dette kompendiet, laget av en av forumbrukerne, gir deg en innføring i det meste: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

Til bilfotografering vil du hat et polariseringsfilter for å fjerne/dempe refleksjoner i lakken.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Har et Nikon D40 til prøving. Før dette har jeg også lånt Canon/Sony/Olympus/Pentax.

Min oppriktige mening er at bildene tatt med Nikon D40 ikke er så "harde"(digitale) som fra de andre merkene. De som er eldre kjenner sikkert til Lp-plater kontra Cd plater.

Jeg er ingen proff eller mester, men har eid(Nikon og Canon) og fotografert et betydelig antall bilder med analogt speilrefleks i over 30år.

Og det var en meget hyggelig opplevelse å se bildene fra dette kameraet.

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at D40 må være et kupp med tanke på biledkvalitet/pris.

Som en digresjon så kan nevnes at jeg i de siste 20 år har brukt et analogt Canon EOS 10 med diverse objektiver.

 

Slik jeg har forstått Elkjøp så er det ingen brukerinformason med kameraet.

Lenke til kommentar

har selv d40 og er knall fornøyd - har tatt over 3000 bilder på ca 3 mnd og har hatt flærne forstørrelser med 100x70 cm som har blitt knall bra - min oppfattning er at MP har veldig liten betydning selv i så store formater - fordelen med mer mp er at du kan croppe mer, men da må også objektivet være av veldig god kvalitet for å få den fordelen.

 

Lykke til med din d40.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...