Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva er max driftspenning for en forsterker?


Anbefalte innlegg

har en forsterker fra Biltema ("toppmodellen" i fjor). den yter noe slikt som 2x60w eller 1x130w brokoblet. tenkte å bruke den i garasjen(les=furtebua). der har jeg ei strømforsyning som gir 16volt og 14ampere.

 

vil forsterkeren tåle det over tid? gidder ikke å sende den til de evige jaktmarker bare for å gjøre det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja. uten problemer.

 

Det farligste er for lav spenning, for da må han dra mer amp for å få samme effekt.

 

edit: regner med at det er omtrent denne modellen.

 

Denne forsterkeren drar oppmot 40-50 A max hvis spesifikasjonene stemmer noenlunde, hvor mye kan strømforsyninga di levere da?

 

Alternativet er nemlig å bruke strømforsyninga til en liten og enkel ladekrets på et par ampere, bruke et bilbatt til forsterkeren og la strømforsyninga og ladekretsen stå og vedlikeholdslade batteriet mellom bruk.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
ja. uten problemer.

 

Det farligste er for lav spenning, for da må han dra mer amp for å få samme effekt.

 

edit: regner med at det er omtrent denne modellen.

 

Denne forsterkeren drar oppmot 40-50 A max hvis spesifikasjonene stemmer noenlunde, hvor mye kan strømforsyninga di levere da?

 

Alternativet er nemlig å bruke strømforsyninga til en liten og enkel ladekrets på et par ampere, bruke et bilbatt til forsterkeren og la strømforsyninga og ladekretsen stå og vedlikeholdslade batteriet mellom bruk.

8276988[/snapback]

 

den leverer bare 14A. forsterkeren har en sikring på 40A men garasjen er naborommet til stua og da kommer kjerringa til å gå ballistisk om det blir for høyt volum :-) bruker den bare til sub'en

Endret av dominus
Lenke til kommentar

jeg er ikke noen wiz på dette, men har grunnkunnskaper om elektronikk og har lest meg litt opp på bilstereo den siste mnd.

 

Så av nysgjerrighet spør jeg hva slags sub du skal drive på denne? det er pro 300 du har altså?

 

btw: hvis du har lyst hadde jeg gjerne byttet en 14A/16V mot et greit batteri, evt tilsvarende penger. ;) den hørtes frisk ut. (ikke si det til samboern min, hun mener jeg har nok drit)

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

kjøpte min psu fra de som importerer MeanWell.. kosta 750 for to år siden. ja jeg skal bytte min mot en 12V fra samme leverandør..

 

ja det er pro 300.

 

jeg har en veldig effektiv PSB sub som etter databladet fra fabrikken er 8-6 ohm og en effektivitet på 97dB/W..

Lenke til kommentar
litt av grunnen til at jeg er litt bastant på dette med spenninga er fordi jeg veit at det visstnok er svært gunstig å bruke en kondensator for å gi mer stabil kraft til en forsterker i biler. Og kondensatorer har en tendens til å øke spenningen med 30-45% ca.

8277139[/snapback]

 

disse strømforsyningene er de som sitter i alle Tomra's panteautomater rundtomkring. de klarer å levere +25% i topper inntil 500ms og max oppgitt strøm vedvarende i minimum 1 time ihht en av teknikerene jeg mailet med.

Endret av dominus
Lenke til kommentar
litt av grunnen til at jeg er litt bastant på dette med spenninga er fordi jeg veit at det visstnok er svært gunstig å bruke en kondensator for å gi mer stabil kraft til en forsterker i biler. Og kondensatorer har en tendens til å øke spenningen med 30-45% ca.

8277139[/snapback]

 

disse strømforsyningene er de som sitter i alle Tomra's panteautomater rundtomkring. de klarer å levere +25% i topper inntil 500ms og max oppgitt strøm vedvarende i minimum 1 time ihht en av teknikerene jeg mailet med.

8277180[/snapback]

 

 

du mener 125% i inntil 500ms? [NÅ så jeg +'en]

 

det som satte meg litt ut var at du sa at jbln din kutta på 14,5v. Nå er jo 14,4 regnet for å være i toppsjiktet av det et 12v batteri kan ha, med tilsvarende spenningskontrollator på dynamoen (gml var 13,6 nye er 14,4), så det kan ha noe med saken å gjøre, men jeg kan ikke se hvordan for høy spenning (+-10%) kan skade.

 

De fleste apparater i husholdningen spiser jo alt fra 220 til 240. Og spenningen kan variere i vanlige hus tilsvarende.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
litt av grunnen til at jeg er litt bastant på dette med spenninga er fordi jeg veit at det visstnok er svært gunstig å bruke en kondensator for å gi mer stabil kraft til en forsterker i biler. Og kondensatorer har en tendens til å øke spenningen med 30-45% ca.

8277139[/snapback]

 

disse strømforsyningene er de som sitter i alle Tomra's panteautomater rundtomkring. de klarer å levere +25% i topper inntil 500ms og max oppgitt strøm vedvarende i minimum 1 time ihht en av teknikerene jeg mailet med.

8277180[/snapback]

 

 

du mener 125% i inntil 500ms? [NÅ så jeg +'en]

 

det som satte meg litt ut var at du sa at jbln din kutta på 14,5v. Nå er jo 14,4 regnet for å være i toppsjiktet av det et 12v batteri kan ha, med tilsvarende spenningskontrollator på dynamoen (gml var 13,6 nye er 14,4), så det kan ha noe med saken å gjøre, men jeg kan ikke se hvordan for høy spenning (+-10%) kan skade.

 

De fleste apparater i husholdningen spiser jo alt fra 220 til 240. Og spenningen kan variere i vanlige hus tilsvarende.

8277248[/snapback]

 

dette er en 4 år gammel JBL. og ihht spec'en er max vedvarende spenning 14,3v..

Lenke til kommentar

ja der strekker ikke min erfaring til. men jeg veit at kondensatorer øker spenninga, den er for batteriet som rammen er for harddisken. Et midlertidig, kjapt/kraftig hurtiglager med fhv liten kapsitet.

 

Men det er mulig at det du henviser til er en beskyttelseskrets. Nå er det engang sånn at i en bil har spenningsnivået en lei tendens til å synke ettersom det for effektkrevende apparater ofte er flere ampere enn volt. Slik at en drastisk overspenning på en bilforsterker vil indikere at noe er riv rav ruskende galt med elektronikken i bilen, og at jbl derfor har satt på en beskyttelseskrets. for jeg er temmelig sikker på at komponentene ikke tar skade av 16v.

 

har du sjekka spenninga på strømforsyninga med f.eks. et voltmeter?

Lenke til kommentar
ja der strekker ikke min erfaring til. men jeg veit at kondensatorer øker spenninga, den er for batteriet som rammen er for harddisken. Et midlertidig, kjapt/kraftig hurtiglager med fhv liten kapsitet.

 

Men det er mulig at det du henviser til er en beskyttelseskrets. Nå er det engang sånn at i en bil har spenningsnivået en lei tendens til å synke ettersom det for effektkrevende apparater ofte er flere ampere enn volt. Slik at en drastisk overspenning på en bilforsterker vil indikere at noe er riv rav ruskende galt med elektronikken i bilen, og at jbl derfor har satt på en beskyttelseskrets. for jeg er temmelig sikker på at komponentene ikke tar skade av 16v.

 

har du sjekka spenninga på strømforsyninga med f.eks. et voltmeter?

8277375[/snapback]

 

ja. min Avensis lader 14,4V ved kjøring ihht til spec'en. Ihht til JBL er det mulig det er kretsen som skal beskytte forsterkeren mot overspenning som er i overkant følsomt. men men. har det i den gamle bilen jeg som lader på på 13,6V.

Lenke til kommentar
ja det stemmer vel bra med trenden, i slutten av 90tallet begynte de med 14,4v tror jeg.

 

Jeg mente igrunn om du hadde målt spenning på strømforsyninga du skal bruke i furtebua di?

8277470[/snapback]

 

ja den er 15,9 -16,2 uansett belastning :-) testet den med testbenken på jobben. ga den 13A last og da var spenninga mellom 15,9 og 16,2 Volt.. og der sto den halve formiddagen..

Lenke til kommentar

hva jobber du med forresten.

 

Jeg står ved det jeg sa i andre post, komponentene ødelegges neppe, iallefall ikke kondensatorer og transistorer i forsterkeren. og dette er vel de to komponentgruppene som er mest følsom for spenninger (elektrolytter anyhow)

 

så gjenstår det å se om biltema har noe overspenningsfilter i forsterkerene sine. Hvis man skal dømme fra forretningsfilosofien deres ellers kan det godt være at så ikke finnes i forsterkeren din.

 

Men jeg hadde satt pris på å høre hvordan det gikk, om det gikk og ikke minst om du fikk noe bra lyd av disse forsterkerene. Har faktisk vurdert firekanalern som et alternativ til frontenheten i bilen min som har 4x20w rms.

Lenke til kommentar

det er feil at forsterkeren vil trekke meir strøm med lavare spenning, det er ikkje slik at den tenker slik som oss. den er oppgitt til 2x60W ved ei gitt spenning (12V, 13,8V eller 14,4V) og den vil ikkje konmpensere for lavare spenning med meir strøm.

 

viss du kjører på 16V er det 1,6, 2,2 eller 3V meir enn det forsterkeren er oppgitt for, og det vil då bli ei teoretisk øking av effekten på 11, 16 eller 25%.

 

 

men forsterkeren vil nok ikkje ta skade av det viss strømforsyninga di uansett ikkje leverer meir enn 14A.

Lenke til kommentar

det som satte meg litt ut var at du sa at jbln din kutta på 14,5v. Nå er jo 14,4 regnet for å være i toppsjiktet av det et 12v batteri kan ha, med tilsvarende spenningskontrollator på dynamoen (gml var 13,6 nye er 14,4), så det kan ha noe med saken å gjøre, men jeg kan ikke se hvordan for høy spenning (+-10%) kan skade.

 

De fleste apparater i husholdningen spiser jo alt fra 220 til 240. Og spenningen kan variere i vanlige hus tilsvarende.

8277248[/snapback]

 

 

men no er det en viss forskjell på 230V AC og 12V DC ;)

Lenke til kommentar

det som satte meg litt ut var at du sa at jbln din kutta på 14,5v. Nå er jo 14,4 regnet for å være i toppsjiktet av det et 12v batteri kan ha, med tilsvarende spenningskontrollator på dynamoen (gml var 13,6 nye er 14,4), så det kan ha noe med saken å gjøre, men jeg kan ikke se hvordan for høy spenning (+-10%) kan skade.

 

De fleste apparater i husholdningen spiser jo alt fra 220 til 240. Og spenningen kan variere i vanlige hus tilsvarende.

8277248[/snapback]

 

 

men no er det en viss forskjell på 230V AC og 12V DC ;)

8304664[/snapback]

 

 

hvis du prøver å si at det er en viss forskjell på dc og ac kan jeg være enig. Men tallene spiller ikke noen stor rolle, ettersom det er det prosentvise avviket som stort sett er interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...