Gå til innhold

Slageren: Litt hjelp til Laptop avgjørelsen :)


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg tenkte jeg skulle søke litt mer personlig assistanse i valg av ny laptop. Det jeg er mest usikker på er nettopp skjermkort. Las en Super guide om dette her inne, men jeg ser det er en stund siden den er oppdatert. Det er vel ikke så ekstremt mye som har skjedd det siste halvåret på laptrop grafikk uansett..? :p

 

Så til saken..

Har nettopp blitt frastjelt en Fujitsu-Siemens Amilo A1630 (AMD 64 3700+ 2.4ghz, radeon 9700, 1024RAM, 80gbHDD). Etterhvert en gammel pc.. Jeg ser nå etter en ny pc og ser at de fleste pcer fra 8K og opp matcher eller er bedre på specs enn Fujitsuen. Tingen jeg uroer meg for er grafikken. Jeg hadde som sagt ATI 9700, og kunne fint spille HL2, CS:S og Trackmania Nations for å nevne noen. Jeg er ikke ute etter en pc som kan spille de nyeste og mest krevende titlene nå og langt frem i tid, men synes det er gøy å kunne kjøre i det minste de overnevnte. Jeg ser på HP Pavilion 14.1" og der er alternativene jeg har funnet blandt grafikkort følgende:

 

Grafikk : Intel® Graphics Media Accelerator 950 Opptil 128 MB delt videominne

 

Grafikk : NVIDIA® GeForce™ Go 6150, med 128 MB delt videominne

 

Grafikk : NVIDIA® GeForce™ Go 7200, Opptil 128 MB TurboCache™-skjermminne PCI Express

 

Her er en av datamaskinene det står om: http://www.xd.no/aspx/loginVnet.aspx?Retur...781&plid=71781#

 

Jeg kan også gå over på 15.4" i samme design/serie, men ser kun 40Gb ekstra og GeForce 7400 som de største fordelene. Ser også at jeg kan velge mellom AMD X3 og Intel core duo her. Hva sier dere om AMD kontra Intel i den pcen, og hvor mye bedre grafikk får jeg egentlig med 7400?

 

Om noen har noen erfaringer når det kommer til batteri på denne serien (helst 14.1") hadde også det vert et pluss.

 

 

Takker på forhånd for svar! Vet jeg spørr om mye, men dere får svare på det dere føler å svare på=P

Vet jeg spørr om mye her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, jeg tenkte jeg skulle søke litt mer personlig assistanse i valg av ny laptop. Det jeg er mest usikker på er nettopp skjermkort. Las en Super guide om dette her inne, men jeg ser det er en stund siden den er oppdatert. Det er vel ikke så ekstremt mye som har skjedd det siste halvåret på laptrop grafikk uansett..? :p

 

Så til saken..

Har nettopp blitt frastjelt en Fujitsu-Siemens Amilo A1630 (AMD 64 3700+ 2.4ghz, radeon 9700, 1024RAM, 80gbHDD). Etterhvert en gammel pc.. Jeg ser nå etter en ny pc og ser at de fleste pcer fra 8K og opp matcher eller er bedre på specs enn Fujitsuen. Tingen jeg uroer meg for er grafikken. Jeg hadde som sagt ATI 9700, og kunne fint spille HL2, CS:S og Trackmania Nations for å nevne noen. Jeg er ikke ute etter en pc som kan spille de nyeste og mest krevende titlene nå og langt frem i tid, men synes det er gøy å kunne kjøre i det minste de overnevnte. Jeg ser på HP Pavilion 14.1" og der er alternativene jeg har funnet blandt grafikkort følgende:

 

Grafikk : Intel® Graphics Media Accelerator 950 Opptil 128 MB delt videominne

 

Grafikk : NVIDIA® GeForce™ Go 6150, med 128 MB delt videominne

 

Grafikk : NVIDIA® GeForce™ Go 7200, Opptil 128 MB TurboCache™-skjermminne PCI Express

 

Her er en av datamaskinene det står om: http://www.xd.no/aspx/loginVnet.aspx?Retur...781&plid=71781#

 

Jeg kan også gå over på 15.4" i samme design/serie, men ser kun 40Gb ekstra og GeForce 7400 som de største fordelene. Ser også at jeg kan velge mellom AMD X3 og Intel core duo her. Hva sier dere om AMD kontra Intel i den pcen, og hvor mye bedre grafikk får jeg egentlig med 7400?

 

Om noen har noen erfaringer når det kommer til batteri på denne serien (helst 14.1") hadde også det vert et pluss.

 

 

Takker på forhånd for svar! Vet jeg spørr om mye, men dere får svare på det dere føler å svare på=P

Vet jeg spørr om mye her

8273280[/snapback]

 

 

Hei,

 

Jeg skal være kortfattet og presis.

 

Jeg ville gått for en dv2130, den vil glede deg i lang tid fremover.

Liten, kompakt og kraftig nok til litt over normal bruk.

 

Ønsker du større skjerm, vel, si ifra så kan det velges på nytt utifra det.

 

Når det gjelder batteritiden, har som regel 14" bedre levetid enn 15,4" eller 17".

Du kan velge å bytte ut CD-Rom mot et batteri på enkelte modeller (Usikker på dv2130)

 

Et strømsparingstips er også at du aldri har batteriet koblet til når du har laderen i.

Bruk mest mulig strømadapter og minst mulig batteri.

Har du begge deler koblet i sammen, tapper du batteriet og gjør det dårligere.

 

Vel, håper jeg svarte på det du lurte på.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har rett i at en dv2130 vil gi meg mye pc for pengene, og vere godt egnet mitt bruk. Alt av spesifikasjoner ser bra ut i mine øyne. Men jeg ser at kanskje 9700 kan vere hakket kraftigere enn nvidia 7200. Men hvor mye får jeg ikke helt dannet meg et inntrykk av. Vil jeg merke store foskjellen? Det er jo et nyere kort, så kanskje det veier opp?

 

Jeg har igrunn to spill jeg ønsker å kunne spille. CS:S og Trackmania United.

 

 

Takker for godt svar :) Vil ikke gå opp i størrelse med mindre jeg får vesentlig bedre grafikk og eller prosessorkraft.

Lenke til kommentar

Jeg ser også en annen ting jeg lurte litt på:

 

"Operativsystem : Ekte Windows XP Media Center Edition 2005 med Update Rollup 2 PC med mulighet for Windows Vista"

 

Hva de mener her? At jeg får gratis/billigere oppgradering til Vista? Eller er det bare informasjon om at det er mulig å oppgradere. Noe som går på de fleste pcer om man betaler en sum.

Lenke til kommentar

Et strømsparingstips er også at du aldri har batteriet koblet til når du har laderen i.

Bruk mest mulig strømadapter og minst mulig batteri.

Har du begge deler koblet i sammen, tapper du batteriet og gjør det dårligere.

 

Vel, håper jeg svarte på det du lurte på.

8273322[/snapback]

 

Det der er vel nokså feil. Nye laptoper idag er laget slik at når batteriet er fullt kobles det elektronisk fra strømkretsen. Noe annet ville vært tåpelig design. Og Lithium-ion batterier, som de fleste laptop-batterier er, skal ikke lades helt ut for å yte best, tvert imot, de har godt av å lades jevnlig. Så det du sier her er ganske feil og heller misvisende, Hvem er det som gidder å ta ut batteriet hver gang man docker laptopen sin?

Lenke til kommentar

Hehe, batterier er vel ikke det som er lettest å bli klok på her i verden :)

 

Har hørt både det at man bør ta ut batteriet, og at det ikke har noe å si. Jeg har aldri giddet å ta ut batteriet på gamlepcen min.. Den var det generellt dårlig batteri på uansett da, men jeg merket ikke noe forskjell over det knappe året jeg brukte den.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har maskinen vert i min besittelse en stund og jeg kan godt anbefale denne maskinen. 14.1" er en perfekt størrelse på en bærbar. Pcen yter bra, klarer CSS og HL2 fint.

 

En ting jeg ikke er fullt så fornøyd med er skjermen. Vel og bra å se på, men hva skjer med at alle pcer skal ha superglinsende overflate på skjermene? Man kan jo ikke sitte i nærheten av noen form for lyskilde om man skal unngå gjenskinn.. Og innsynsvinkelen.. Huffåhuff!! Jeg hadde gjerne lagt i en 1000lapp for bedre skjerm. Er dette noe som er standardisert slik at jeg kan klare å sette i et lcd panel fra en annen produsent?

 

Ellers så har jeg tenkt litt på å oppgradere fra 1024 til 2048 RAM, mest fordi jeg liker å "mekke" litt, og så har det vel litt ytelsesforbedring etterhvert. Tenker også litt på at 1024 kan bli litt lite når det deles med skjermkort og man kjører et par program.

Noen som vet om man mister garantien ved å gjøre dette selv? Tenker også på å oppgradere harddisken, men det venter jeg med til man får større enn 160GB. 40GB ekstra er ikke verd 1000kr..

Lenke til kommentar

Et strømsparingstips er også at du aldri har batteriet koblet til når du har laderen i.

Bruk mest mulig strømadapter og minst mulig batteri.

Har du begge deler koblet i sammen, tapper du batteriet og gjør det dårligere.

 

Vel, håper jeg svarte på det du lurte på.

8273322[/snapback]

 

Det der er vel nokså feil. Nye laptoper idag er laget slik at når batteriet er fullt kobles det elektronisk fra strømkretsen. Noe annet ville vært tåpelig design. Og Lithium-ion batterier, som de fleste laptop-batterier er, skal ikke lades helt ut for å yte best, tvert imot, de har godt av å lades jevnlig. Så det du sier her er ganske feil og heller misvisende, Hvem er det som gidder å ta ut batteriet hver gang man docker laptopen sin?

8282091[/snapback]

 

Vel, jeg snakker av erfaring, men nå snakker jeg ikke om de nyeste laptop'ene.. men eldre modeller.

 

Så jeg ville ikke det er misvisende. Absolutt ikke.

Lenke til kommentar

Det er riktig at det kan være lurt å ta ut batteriet når man har koblet til eksterm strøm. Batteriene er ikke særlig glad i å bli varme, og ytelsen kan synke over tid. Dette gjelder særlig om pcen blir veldig varm, om den er dekket til der den står slik at luftgjennomstrømming blir dårlig. Noen modeller har også en "bedre" plassering av batteriet - lenger bort fra komponenter som blir spesielt varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...