Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

USB port sluttet brått og fungere


Anbefalte innlegg

Jeg har 4 usb porter bak på pc'en, og 2 forran. Jeg har musa og tastaturet i 2 porter bak på pcen og så skulle jeg koble en ekstern disk i en av portene forran.

 

I det jeg gjorde dette sluttet den porten som musa stod i og fungere, og jeg har prøvd og sette forskjellige usb devices i den, men ingen ting funker, musa begyner foresten og lyse hvis jeg trykker på en museknapp mens den er kobla i den defekte porten. Reinstallering av motherboard driver hjalp heller ikke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv: Koble fra strømmen,  clear cmos og sett optimized default i BIOS.

8269620[/snapback]

 

har kobla fra strømmen, hva er og cleare cmos?

8269652[/snapback]

 

Clear Cmos, er at du resetter biosen. Du kan gjøre det på følgene måte.

 

Ta ut batteriet fra hovedkorte og la det være ut i ca 15 sekunder.

Lenke til kommentar
aha,  men aner ikke hvor på hovedkortet batteriet på biosen sitter :S

Mange får "spisevegring" av å bla i bruksanvisninger, men Abit lager som oftest greie manualer og alt pleier å står der ;)

 

Personlig rører jeg ikke batteriet til denne operasjonen, men folk gjør litt forskjellig. Syns dessuten 15 sek. ute med batteriet virker litt snaut (Abit anbefaler 5 min.). Jeg flytter istedet cmos jumper fra pin 1-2 --> 2-3 --> 1-2 Husk å koble fra strømkabelen inn til pc'n først.

 

Poenget med det hele er å eliminere mulige feil på innstillinger i BIOS og gjenopprette stabiliteten på systemet ditt. Siden du er ukjent med cmos, gjelder det også BIOS?

 

Jeg spør fordi du må kanskje inn der og sette opp volt et steg eller to på et par punkter. Til det trenger man også manualen for å finne fram i menyene og eksperimentere litt. Eventuelt vurdere om du har en strømforsyning som leverer nok.

 

batteri plassering:

 

post-13087-1175228265_thumb.jpg

 

KN9S

clear cmos

Lenke til kommentar

Ja, leste det i manualen og tok av den lille jumperen på cmos, og satte den der det stod i bruksanvisningen(et hakk lenger til høyre) lot den stå der en liten stund og så satte jeg den tilbake igjen, når jeg restartet pcen måtte jeg loade optimized settings i bios for og få starte, så reseten var tydeligvis suksessfull,

 

men usb porten fungerer fortsatt ikke, :no: Jeg tok ut strømkabelen igjen og åpnet igjen og tok av og på usb power jumperne også bare for og se om det hjalp noe, noe som det ikke gjorde :S Jeg har også formatert system disken uten effekt :thumbdown:

 

Er bare den ene usb porten, og som sakt lyset på musa begynner og lyse hvis jeg trykker på en av museknappene, etter musa er kobla i, men den finner ikke noe mus og ingen ting funker i porten. De andre 5 portene fungerer som normalt heldigvis

Endret av Matmoms
Lenke til kommentar
kan det være noe som har kortsluttet da?

Det ser jo faktisk sånn ut, siden feilen er der ennå og kun på den ene porten. Tipper du får nytt kort på garanti - jeg ville tatt kontakt med Abit for å høre om det er en kjent feil, dvs. om det er risiko for at det samme skjer igjen med et nytt kort.

 

Det kan være feil i porten på kabinettfronten også. Har du mulighet for å teste kortet i et annet kabinett? Hva skjer med porten bak hvis du kobler fra den i front? Har du testet usb-porten når du bruker vanlig ps/2-mus?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...