Gå til innhold

Kyler bra, men inte cpu.


Anbefalte innlegg

Hej!

 

Har vattenkylning med T-line och bara kvalitets block + 2 radiatorer.

 

Kyler cpu/nordbrygga/skjermkort

 

Har klockat skjermkortet ( 7950 gt ) ganska häftigt och tempen ligger på 36 grader idle.

Huvudkort temp är på 35 grader så det e ju ok.

 

Men.. cpu ( E6600 @ 3.0 på stock volt ) ligger på 47 grader idle och 54 grader load ( TAT )

 

Cpu blocket har några repor men verkar inte vara skevt så jag tror inte det är nått fel på det. Däremot har jag ett Asus P5b Dlx och har hört att skyddet vid cpu sokkeln kan inverka på tempen.

Tog bort det ( det va lite böjt ) men det gick åt skogen... cpu:n börja ryka. Så drog väl åt för hårt eller för löst. Vet inte vilket så satte tillbaka det igen.

 

Så.. slipa cpu block eller försöka igen med att ta bort sokkel skyddet ?

:ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"sokkel skyddet" du snakker om skal være bøyd, det gjør at det blir press på cpu, det er normalt.

 

Ta av cpu og se om ikke ihs er skjev/konkav. Det er ganske vanlig på C2D cpuer, jeg vet at på en del eldre batcher uke 24-32 (ex. L624A) så er det vanlig at kantene på ihs er høyere enn midten på ihs.

Det kan ordnes med en plansliping av ihs, jeg har selv gjort dette på mine C2D og det hjelper, særlig min gamle E6300 var extrem, etter ca.2timer sliping var det bra.

 

På nyere C2D er det motsatt, jeg har sett batcher på uke 34--> cpuer som "buler" opp på midten av ihs.

 

Du bør ta ut cpu og sjekke selv,er du litt handy sliper du ihs selv, men det utføres på eget annsvar.

 

Eller du kan ta av kjøleblokk, gjøre godt reint, sett på ny pasta. Muligens dette hjelper.

 

Påfør også kjølepasta på denne måten så er du safe, gjelder alle C2D.

 

Bilde:

post-42959-1175165542_thumb.jpg

Lenke til kommentar
hvordan finner jeg ut hvilken uke cpu'en er fra?

8266858[/snapback]

 

 

Dette gjelder C2D:

På selve cpu står det ex. "L628B 345"

Det betyr at den er lagd i 2006, 6 tallet. og 28tallet betyr uke 28.

Det viser seg at noen uker ex. overklokker bedre enn andre, ex. L628B som er blitt nesten legendarisk, L627A har også vist seg å være en god uke. Men dette betyr ikke at alle cpuer produsert i en god uke klokker like godt, som det ofte er i overklokkingsverden, det er mye annet det kommer ann på også.

 

På Orginalesken som cpu/kjøler kom i er det også et stort hvitt/sølv klistremerke, der står det nederst til venstre også noe som dette #FPO/BATCH L627A 667# det samme som på din cpu :)

Lenke til kommentar

Ok tack !

 

Ska checka om planslipning är lösningen.

 

Men.. vet du vad jag menar med "sokkel skyddet" på Asus P5b Dlx?

( vet inte vad det kallas )

Ska vara unikt för det huvudkortet om jag läst rätt. Ser med blotta ögat att det är ivägen för att blocket ska få bra kontakt med cpu.

Men.. är inte säker då, du kan ha rätt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...