Gå til innhold

Problem pga. mislykka XP instal. (løst;-)


HAG

Anbefalte innlegg

Prøvde og legge inn XP på mi K6/2 maskin - hadde XP inne for 4 uker siden uten problem.

Fikk endel feilmeldinger idag når rundt 80% av filene var lagt inn - trykka vel "esc" litt for mange ganger :innocent: Nå får eg beskjed om og fjerne disker når eg prøver og starte opp, gjorde et forsøk nå med og flytte disken til maskina eg bruker nå, fikk samme feilmelding selv om eg var i Bios og fjerna alle bootalternativ untatt SATA raid der operativsystem mm. er.. IDE disken "overkjører" "alt" med "beskjeden sin".

 

Er det noen måte eg kunne formatert disken på i "DOS" ? Trur eg formaterte disken til FAT i siste forsøk på og få XP inn, har Win98 CD og "floppy" på maskina, - lage en DOS "oppstart-diskett" i XP, slå av maskina, koble ut SATA diskene, prøve restart med floppy som 1. boot og få disken formatert derfra?

 

Red.: Her er feilmeldinga: "Invalid system disk

Replace the disk, and then press any key"

 

Gjorde et forsøk med PartitionMagic 8 i DOS og formatere disken der, fungerte ikke :mad: ved oppstart etter PartitonMagic i DOS kom feilmeldinga, selv om IDE disken ikke er nevnt i boot-rekkefølga i maskina eg sitter med nå....

Raid diskene var "bad" i P.M.8, det er vel ikke unaturlig pga. raid(5) og SATA disker, dette er vel ting som kom ei stund etter DOS var på "høyden"?

 

Forsøkte og med en DOS-oppstart diskett, skreiv: format C: , men fikk melding om bad comand (SATA diskene kobla eg fra før oppstart med DOS floppy).

Er ingen racer i DOS godt mulig eg brukte feil komando, om noen kanskje har løsninga til formatering av disken ville eg gjerne hatt "fremgangsmåten", disken er i FAT32 - fikk det bekrefta i Partition Magic. :w00t:

Endret av HAG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får ikke boota fra CD, får opp meldinga eg skreiv over, enten er min "nye" Plextor 1610 "sliten" og har problem med og lese ripa plater? - heldigvis fikk eg inn XP på denne maskina for noen uker siden med samme CD (plextor 760 SATA her) - får prøve neste løsning med kopi av CD på denne maskina og håpe at IDE CD'en klarer og lese alt - forutsatt at brenneren her kan lese alt.

Prøver forslaga over seinere i kveld, "fant" XP Bootdisk som tar 6 floppyer - den overkjører "feilmeldinga " om og fjerne disker, men CD'en blir ikke lest komplett, klarer ikke lese xxx kommer opp noen ganger med rundt 80% av filer lagra.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor viktig er den installasjon for deg, men har du tid til det da, så prøver du:

 

-montere disken til den maskin du nevner og kjøre ....clean ...på disken via ...cmd...og diskpart.

Med clean commando, så MÅ du velge riktig disk.

 

Deretter du må kjøre et opplegg hvor du installerer installasjons filer på disken fra den windows du står i, slik at når du monterer disken på den andre maskin, vil installasjon starte med en gang.

 

Det krever litt forarbeid, men da trenger du ikke CDrom. Installasjon vil gå av seg selv, med å bruke den partisjon på disken hvor du har kopiert plata di.

Den kan du slette etterpå.

Lenke til kommentar

Problemet fra begynnelsen var vel at det var en PC fra "steinalderen" som skulle ha inn operativsystem, maskina var en socket7 med K6-2/300 og harddisk mindre enn ei DVD plate :!:

Løsninga var XP Pro bootfloppy'er fra M$, starta med de 6 floppyene og "knirkefri" overgang til CD for resten av XP :w00t:

Lot XP med SP1 være ifred (forsøkte oppdatering til SP2 med dårlig resultat - 50MB ledig på disken etterpå..) - har nå fått ei avansert "skrivemaskin"....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...