Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan skifte ip til det trådløse nettverket?


Anbefalte innlegg

Hei,

har lenge hatt problemer med at routeren "klikker" etter en viss tid, og etter å ha falt inn og ut av internett ca. 5 ganger slutter ruteren og sende ut signal. Var nedom en dataforretning her jeg bor, og fikk beskjed om at det mest sannsynlig var en ip-konflikt med naboen på gang - noe som kan stemme. Naboen har forøvrig vår gamle ruter.

 

Så det jeg lurer på, er hvordan man skifter ip med hensyn til det trådløse nettverket? Å koble til PC-en via kabel har jeg ingen problemer med, men det trådløse nettverket klikker som sagt hele tiden.

 

Anyone? :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er nettverket ditt lagt opp? modem/router - trådløsrouter - maskiner

 

Dersom du har en router og en trådløsrouter, kan det hende du har to dhcpservere i nettet. Da får du problemer.

 

Ellers kan det hende du har samme ip-adresse på begge routerene. Dersom begge heter f.eks. 192.168.1.1, og dette er standard gateway vil det bli trøbbel fordi trådløsrouteren ikke er gateway.

Lenke til kommentar

Ja, det er det siste du nevner jeg tenket på.

 

Har modemet fra Telenor, og fra den går det en kabel til routeren (trådløs og kabel i samme dingsen), og derfra videre til den stasjonære via kabel, og via trådløs til de øvrige maskinene.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil kom problemet da jeg drev å balet me å skifte til statisk ip (da rotet jeg bort i gateway osv), men da jeg ikke fikk dette til så bare dreit jeg i det, men fikk aldri alt tilbake slik det var før. Har resatt routeren (via webleseren), men det hjalp altså ikke. Vet du (eller noen andre) hvordan jeg kan sjekke om begge routerene sender signal på samme ip? Og hvordan fikse dette (ip, gateway).

Lenke til kommentar

Dersom du får koblet til med kabel via trådløsrouteren, skal det ikke være en ipkonfflikt mellom modem og router. Så lenge signalet går gjennom trådløsrouteren blir det likt, enten du kobler til trådløst eller med kabel.

 

Hvis du har eksperimentert med fast-ip, kan det hende det henger igjen innstillinger for dns og gateway. Se på innstillingene for det kablede kortet, og sørg for at innstillingene for trådløskortet er like.

Lenke til kommentar
Dersom du får koblet til med kabel via trådløsrouteren, skal det ikke være en ipkonfflikt mellom modem og router. Så lenge signalet går gjennom trådløsrouteren blir det likt, enten du kobler til trådløst eller med kabel.

 

Hvis du har eksperimentert med fast-ip, kan det hende det henger igjen innstillinger for dns og gateway. Se på innstillingene for det kablede kortet, og sørg for at innstillingene for trådløskortet er like.

8252611[/snapback]

Glemte kanskje å nevne at det er ipkonflikt mellom min og naboens router jeg mistenker, ikke mellom modemet og routeren. :)

 

Gjør det saken noe annerledes?

Lenke til kommentar

ip konflikt på det trådløse mellom to trådløse rutere er ikke noe problem, siden IP-adresse først kommer inn i bildet når du er koblet til det trådløse nettverket.. og du kan ikke være koblet på to trådløse nettverk sammtidig (så lenge du har kun et tråløst nettverkskort), og to trådløse rutere kan ikke koble til hverandres trådløse nettverk

Lenke til kommentar

Dere kan ikke havne i ipkonflikt dersom dere ikke er på samme nettverk. Det som derimot kan skje, er at dere kjører trådløsnettene på samme kanal, så nettene forstyrrer hverandre.

 

Det kan du f.eks. sjekke ved å laste ned networkstumbler. Da vil du også se om det er andre naboer som forstyrrer.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har satt brukernavn og passord på routeren selv, er det standardinnstillingene til routeren som skal brukes. De står i brukerveiledningen. Dersom du ikke har denne, kan du fortelle hva slags router du har.

 

Da er det nok noen som kan hjelpe deg med brukernavn og passord.

Lenke til kommentar

Huff ja, det var admin som brukernavn (noe jeg for så vidt ante), men jeg drev jo selvfølgelig å påtet inn en haug med passord, men så skulle jo feltet være blakt.

:whistle:

 

Har nå satt trådløse nettverket til kanal 3, og hittil har det fungert ypperlig! :)

 

Tusen takk for all hjelpen :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...