Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 DHCP servere i samma nett.


Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på en liten ting.

 

Jeg har en 1 Linux debian maskin med 2 nettverkskort som er dhcp og router i nettet mitt.

 

 

men jeg holder på med et windows 2003 server miljø oppsett med 2 terminla server og

1 domenekontroller

 

 

ipen til net 1 er 192.168.0.1

 

så vil jeg sette opp windows serverne i et eget nett

 

192.168.1.1

 

hvordan kan få 2 netta til å snakke isammen :)? vis dere skjøner hva jeg menner

 

sånn at når jeg er inni 1.1 nett så vil jeg kunne ping 0.1 nettet osv?

 

noen som vet om det lar seg gjøre å hvordan?

 

bruker dchp i windows for 192.168.1.1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok som PepsiCo sier skille de to nettene med for eksempel en brannmur i mellom. Hvis man har to dhcp servere i samme nett vil jo klientene få fra den ene serveren en dag og så plutselig få fra den andre en annen gang. Hvis du skal bruke RIS på alle maskinene er nok den enkleste løsningen å skru av dhcp på debian'en din

Lenke til kommentar

bytt subnett på det ene nettet til for eks 10.0.0.x eller 172.16.1.x så router du mellom dem på gatewayen hvis du absolut skal kjøre klasse C nett så kan du bytte til 192.170.1.1 på det ene nettet.. hovedsaklig er at det er et annent net og du kjører en route mellom dem på gatewayen. men også jeg kommer til og anbefale deg og disable en av dhcp dine men mindre du har veldig behov for det.

 

jeg kjører selv en lignende løsning som deg pga jeg må pga en stygg inet levrandør men har 1 DHCP fordelt på 3 subnet + VPN og jeg kan som du sier pinge alle maskinene uansett hvilket subnet jeg sitter på. Dette er enklet og sette opp med Debian maskinen din og par nettverks kort og iptables.

Endret av eppis
Lenke til kommentar
bytt subnett  på det ene nettet til for eks 10.0.0.x eller 172.16.1.x så router du mellom dem på gatewayen hvis du absolut skal kjøre klasse C nett så kan du bytte til 192.170.1.1 på det ene nettet.. hovedsaklig er at det er et annent net og du kjører en route mellom dem på gatewayen. men også jeg kommer til og anbefale deg og disable en av dhcp dine men mindre du har veldig behov for det.

 

jeg kjører selv en lignende løsning som deg pga jeg må pga en stygg inet levrandør men har 1 DHCP fordelt på 3 subnet + VPN og jeg kan som du sier pinge alle maskinene uansett hvilket subnet jeg sitter på. Dette er enklet og sette opp med Debian maskinen din og par nettverks  kort og iptables.

8248926[/snapback]

 

jeg går heller for dhcp-reply

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...