Gå til innhold

Landskap. Tester ny etterbehandling. Tips trengs.


Anbefalte innlegg

Jeg vil referere til denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=738619&hl=

 

Tester ny etterbehandling etter tips fra overnevnte tråd. Dette er et HDR bilde, som er mørknet ganske mye, vignettering er lagt til, fargemetning redusert (særlig gult) og jeg har justert kontrast i landskapet ganske heftig. Dette er litt fort og gæli, så kvaliteten er ikke all verden. Synes ikke dette ble helt vellykket. Trenger tips på hva jeg skal gjøre for å få det til å ha samme preg som f.eks. dette bildet: http://www.absolutelynothing.co.uk/?cid=839&lang=en-gb

 

post-76121-1174943047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns du er temmelig nært, hvis du bare drar ned enda mer farge, særlig rødfargen på himmelen som er skrikende, samt åpner skyggene litt. Legger ved et forslag. Har fjernet mye farge, bortsett fra steinen i forgrunnen. Ikke så lett å se, men det gjør en forskjell. Gjort på 1 minutt.

post-57260-1174960489_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har ikke no veldig konskruktivt å komme med, kunne kanskje vert litt mer å sette øya på bakover i bildet. Blei bare en grøt til slutt før horisonten.

 

Men syns det var lekkert, begge versonene. Må nok prøve meg på HDR fort som fy. Blir jo kjempetøffe bilder av det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bildet til Tristian Campell er vel bedre som komposisjon pga stien som bukter seg nedover og leder blikket slik at bildet blir en organisk helhet. Hos deg er det en meget markert forskjell mellom forgrunn og bakgrunn. Steinen blir liksom en mur og er ikke i seg selv så spennende for blikket. Men det er jo litt pent, særlig i versjonen med lav fargemetning som noen postet.

Jeg tillot meg at bruke det bildet og "ta'n helt ut" og plassere en colaboks på steinen. Det er godt ment :dribble: Borte blir romantikken og drømmen om "organisk helhet", men tilbake er kommet en fortelling om at noen har stått på den steinen og betraktet landskapet. Cola=nytelse og landskap=nytelse; der er forbindelsen.

 

post-126388-1175876359_thumb.jpg

 

Jeg har prøvd å få boksen til å se naturlig ut, ved å redusere metning, redusere lysstyrke, tilte over, legge på skygge og blurre kantene, men det er nok ikke perfekt fordi det er vanskelig å unngå en "sveve i luften"-følelse.

Endret av Viddar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
God ide med et fremmedobjekt, men en colaboks blir så fremmed og søppel-aktig at det nesten setter bildet over i sjangeren "samfunnskritikk". :)

8351977[/snapback]

 

Tja, tror jeg skulle croppet bildet mer i underkanten, slik at boksen kommer helt i forgrunnen. Nå virker den litt "slengt uti".

Endret av Viddar
Lenke til kommentar

Jeg tror det er fargemetningen, tonene og lyset som er tingen med det andre bildet om du ser bort fra motiv og komposisjon. Jeg prøvde å imitere dette noe her, i tillegg til å legge på vignettering og skarpe opp noe.

post-116374-1177010685_thumb.jpg

 

Det er forresten et bilde med massevis av potensiale du har tatt.

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...