Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

stoppe internet tilkoblingen?


Anbefalte innlegg

jeg har telenor. og har en speedtouch 546t2. og hvordan får jeg soppet/slådd av internet tilkoblingen til en annen som har koblet til kabel så samme boks.?

 

jeg går jo inn på routeren (10.0.0.138) og hvor går jeg for å "disable" internet tilkoblingen til den maskinen? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å nappe ut andre sin kabel er aldri noen god løsning (for husfreden). Det beste er nok å få til løsninger med prioritering av trafikk. Nå kan ikke modem/routeren her gjøre det så langt jeg vet. Så løsningen er enten NetLimiter på de ulike maskinene, eller å sette inn en router/switch med innebygd mulighet for prioritering av trafikk.

Lenke til kommentar

Finn ut hvilken port du vil deaktivere. 1-4.

 

Log så på routermodemet via telnet.

 

For å deaktivere en port så skriver du:

 

:eth device ifconfig intf=ethif1 type=auto state=0

 

Kommandoen over vil deaktivere port 1. Erstatt ethifX med portnummer etter ønske.

 

For å igjen aktivere ethernet port så settes state=1.

Lenke til kommentar
Finn ut hvilken port du vil deaktivere. 1-4.

 

Log så på routermodemet via telnet.

 

For å deaktivere en port så skriver du:

 

:eth device ifconfig intf=ethif1 type=auto state=0

 

Kommandoen over vil deaktivere port 1. Erstatt ethifX med portnummer etter ønske.

 

For å igjen aktivere ethernet port så settes state=1.

8244323[/snapback]

cmd?

Lenke til kommentar
hva skriver jeg får å disable/enable en ip?

 

for eksempel 10.0.0.1?

8244959[/snapback]

 

Svaret som jeg ga over vil deaktivere en av de 4 portene på routermodemet. DU må da vite hvilken av de 4 portene som vedkommende du vil stenge ut står på.

 

Hvis du skal styre med IP adressene så må du evt. slå av DHCP. Det kan du enkelt gjøre via web-grensesnittet til routermodemet. Du finner det i undermenyen: Home > Home Network > Interfaces > LocalNetwork.

 

Men for all del; Hvis du er helt sikker hva du gjør, så ikke styr for mye med innstillingene.

Lenke til kommentar

Du bør skaffe deg en Linux router istden for da har du muliheter for blanet. QOS eller skaffe deg en Linksys WRT 54 GL

 

 

Den har også støtte for QOS da kan du f.eks gi en ip 5% av internett linja å du tar resten :D

 

er det vel greit nok? skaff deg en router som har søtte for det QOS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...