Gå til innhold

Asus P5N-E SLI overklokking...


Anbefalte innlegg

Noen andre som har erfaringer med dette kortet?

 

Jeg kjører dette kortet sammen med en E4300 og 2048MB Crucial PC5300 RAM. Etter min erfaring er dette hovedkortet full av bugs. Særlig relatert til RAM. F.eks så kan jeg klokke CPU mye lenger med bare 1 RAM brikke på hovedkortet. RAM ser heller ikke ut til å like noe mer volt enn 1.9+. Noe som har med hovedkortet å gjøre.

 

Jeg kjører nå på 1333FSB (333MHz) x 9 = 3000MHz. Alle spenninger er på Auto. Kjører 'Linked' modus. Auto Volt på CPU vil faktisk si at når man overklokker så justerer hovedkortet volt automatisk. Man får litt mer enn default volt.

 

'Unlinked' modus, som vil si at man gjør minnet helt uavhengig av buss kan være et mareritt. Her er det masse bugs. Såkalte 'FSB hull'. Her må man passe på å ikke prøve seg på f.eks 1300FSB og 667MHz minne. Men velger man f.eks 1333FSB og 667MHz minne så booter den fint. Har funnet ut at man må unngå runde tall. Tror faktisk man bør velge tall som gir komma ett lite tall på FSB. Dette har jeg sånn delvis testet. Men dette gjelder vel etter 1200FSB +. Iallefall fra 1300FSB og oppover. Dette gjelder kun dog for 'unlinked'.

 

Når man kjører 'linked' så har man dividere på minnet. Den største divideren man får er 'Sync mode'. Denne kjører minnet på halve hastigheten av bussen. Dvs. 1333FSB = 667MHz minne. 'Linked' modus er også mye mer stabil å klokke med.

 

Det er svært vanskelig for meg på nåværende tidspunkt å greie særlig langt over 3GHz og være Orthos stabil. Jeg har ikke prøvd så mye med bare 1 RAM brikke, men kunne da boote opp på mye høyere hastigheter og laste Windows.

 

Håper på at nye bioser vil rette disse problemene. Jeg kjører nå 0401 biosen. Har prøvd den nye beta biosen - 0505 og eldre bioser. Noe som ikke hjalp.

 

Har også Pinstrappet CPU slik at hovedkort skal tro det er en 1066FSB CPU og ikke 800FSB. Dette gjorde at det ble mulig å boote opp på 1450FSB+.

 

Her er 2 linker til Asus P5N-E SLI tråder

 

http://forums.anandtech.com/messageview.as...MVIEWTMP=Linear

 

http://www.overclock.net/intel-motherboard...50i-thread.html

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen andre som har erfaringer med dette kortet?

 

Jeg kjører dette kortet sammen med en E4300 og 2048MB Crucial PC5300 RAM. Etter min erfaring er dette hovedkortet full av bugs. Særlig relatert til RAM. F.eks så kan jeg klokke CPU mye lenger med bare 1 RAM brikke på hovedkortet. RAM ser heller ikke ut til å like noe mer volt enn 1.9+. Noe som har med hovedkortet å gjøre.

 

Jeg kjører nå på 1333FSB (333MHz) x 9 = 3000MHz. Alle spenninger er på Auto. Kjører 'Linked' modus. Auto Volt på CPU vil faktisk si at når man overklokker så justerer hovedkortet volt automatisk. Man får litt mer enn default volt.

 

'Unlinked' modus, som vil si at man gjør minnet helt uavhengig av buss kan være et mareritt. Her er det masse bugs. Såkalte 'FSB hull'. Her må man passe på å ikke prøve seg på f.eks 1300FSB og 667MHz minne. Men velger man f.eks 1333FSB og 667MHz minne så booter den fint. Har funnet ut at man må unngå runde tall. Tror faktisk man bør velge tall som gir komma ett lite tall på FSB. Dette har jeg sånn delvis testet. Men dette gjelder vel etter 1200FSB +. Iallefall fra 1300FSB og oppover. Dette gjelder kun dog for 'unlinked'.

 

Når man kjører 'linked' så har man dividere på minnet. Den største divideren man får er 'Sync mode'. Denne kjører minnet på halve hastigheten av bussen. Dvs. 1333FSB = 667MHz minne. 'Linked' modus er også mye mer stabil å klokke med.

 

Det er svært vanskelig for meg på nåværende tidspunkt å greie særlig langt over 3GHz og være Orthos stabil. Jeg har ikke prøvd så mye med bare 1 RAM brikke, men kunne da boote opp på mye høyere hastigheter og laste Windows.

 

Håper på at nye bioser vil rette disse problemene. Jeg kjører nå 0401 biosen. Har prøvd den nye beta biosen - 0505 og eldre bioser. Noe som ikke hjalp.

 

Har også Pinstrappet CPU slik at hovedkort skal tro det er en 1066FSB CPU og ikke 800FSB. Dette gjorde at det ble mulig å boote opp på 1450FSB+.

 

Her er 2 linker til Asus P5N-E SLI tråder

 

http://forums.anandtech.com/messageview.as...MVIEWTMP=Linear

 

http://www.overclock.net/intel-motherboard...50i-thread.html

8240466[/snapback]

 

Jeg har samme kort med en 6400 cpu, 2 gig med corsair 5300 minne. Jeg booter iallefall fint med en bus på 1550, kjører da unlinked. minnet kjører da på 387,5. CPU på 3,1 Ghz. Har ikke prøvd å stressteste ennå, men den booter iallefall fint og alt fungerer tilsynelatende som det skal . hadde den på 3,2 også, men syntes den ble litt varm. klokket derfor ned litt og tok av kabinett døren :o) nå ligger den på 37 grader idle.

 

Jeg trodde at ram og fsb var totalt adskilt ved å kjøre unlinked, men rammen blir da vitterlig klokket litt opp den også, for 5300 ram skal vel egentlig kjøre på 333,5 x 2?

Lenke til kommentar

Hei,

har samme hk med E6300 og Crucial D9HNL.

Kjører cpuen nå fast på 3.2GHz (1834mhz FSB)

Tror maks frekvens på mitt hk er ca 1900mhz FSB.

Det meste over dette er ikke Orthos stabilt over lenger tid (med lukket kabinett).

Grunnet dårlig minne, kjører jeg "unlinked". Har bestilt noen nye minnebrikker så får håpe jeg kan få kjørt linked med lave timings på 450-480mhz.

 

Det som irriterer meg mest med hk er kraftig vcore drop. ca 0.06v er mye.

 

Skal poste flere erfaringer når jeg har fått jobbet litt mer med det. Har bare hatt det 4-5 dager.

Endret av RansoM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også dette hovedkortet, Pentium4 3,2ghz og 2GB GeIL 667mHz 3-4-4-8 minne. Når jeg fikk kortet så klokket jeg lett til 4ghz på cpu'en min. Så formaterte jeg Windows harddisken og etter det og bios oppdatering har det ikke vært det samme. Prøvde å legge inn igjen gamle biosen men det hjalp ikke. Så nå kjører jeg bios 0505 for det spiller ingen rolle virker det som. For finne meg en som har en 775 cpu og prøve om det er cpu som her sluttet og samarbeide. Har endatil satt en vifte på chipset-kjøler, så den temperaturen er jo grei. Nå kjører jeg alt på standard og er fortvilet over utlegget i nytt hovedkort for overklokking som ikke klarer klokke en drit. Hvem vet, kanskje jeg har grilla litt cpu med høy volt? :hrm:

 

Har sett flere tester der de klokker ganske bra på dette hovedkortet.

Lenke til kommentar
Jeg har også dette hovedkortet, Pentium4 3,2ghz og 2GB GeIL 667mHz 3-4-4-8 minne. Når jeg fikk kortet så klokket jeg lett til 4ghz på cpu'en min. Så formaterte jeg Windows harddisken og etter det og bios oppdatering har det ikke vært det samme. Prøvde å legge inn igjen gamle biosen men det hjalp ikke. Så nå kjører jeg bios 0505 for det spiller ingen rolle virker det som. For finne meg en som har en 775 cpu og prøve om det er cpu som her sluttet og samarbeide. Har endatil satt en vifte på chipset-kjøler, så den temperaturen er jo grei.  Nå kjører jeg alt på standard og er fortvilet over utlegget i nytt hovedkort for overklokking som ikke klarer klokke en drit. Hvem vet, kanskje jeg har grilla litt cpu med høy volt? :hrm:

 

Har sett flere tester der de klokker ganske bra på dette hovedkortet.

8359282[/snapback]

Har du prøvd å deaktivere alt under CPU i bios? Alt av strømstyring på CPU. Excecute Disable bit etc... Da skal det klokke bedre. Prøv det.

Lenke til kommentar

Når man klokker med dette hovedkortet så virker det som man bør deaktivere alt under 'CPU' i bios bortsett fra Throttling. Den kan stå på Auto. Ellers så virker det som det er mye mer stabilt når man klokker og kjører minnet 'Linked' og ikke 'Unlinked'. Når man kjører 'Linked' kan man velge å kjøre minnet i 'Sync'. Da kjører minnet på halve hastigheten av bussen. Noe som gjør at man kan klokke ganske mye.

 

Driver å tester min E4300 nå på 3330MHz og 1.57Volt. Kjører minnet Linked/Sync slik at det kjører på 740MHz. Fikk problemer på Unlinked på denne hastigheten. Kjørte da minnet på 800MHz. Noe som funket helt fint når CPU kjørte på 3GHz i Unlinked. Men unlinked har dog en tendens til å funke på noen bestemte buss hastigheter. Det virker som det er noen FSB hull eller at det er noen dividere på Unlinked som ikke hovedkortet liker. Derfor, har man muligheten så bør man kjøre Linked og Sync om man har muligheten.

Lenke til kommentar

Skal prøve å deaktivere Execute Disable Bit. Når det gjelder thermal throttling så tror jeg cpu throttler for tidlig. Lastet ned et program for å se når cpu begynner å throttle, den begynner med det på 59 grader, noe som er tidlig. Tror cpu ikke skal gjøre det før den nærmer seg 70 grader. Har skiftet kjølepasta og hele pakka. Har forresten en Arctic Cooling Freezer 7 Pro, den skal være god ifølge fleste tester. Har prøvd det med å kjøre Linked, Sync, Unlinked, kjøre minne på lav frekvens å slik. Ingen forskjell. Fleste klarer å kjøre denne cpu på 4,1-4,2ghz, jeg sliter med å få den stabil på 3,8ghz. Veldig rart egentlig.

 

Den der execute disable bit er vel noe slik "finne-virus-og-forhindre-at-det-kjører-ondsinnet-kode" opplegg eller tar jeg feil?

Tror faktisk jeg skal finne frem den orginale Intel kjøleren for å finne ut om kanskje kjøleren min er litt kokko. Hvem vet?

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar
Skal prøve å deaktivere Execute Disable Bit. Når det gjelder thermal throttling så tror jeg cpu throttler for tidlig. Lastet ned et program for å se når cpu begynner å throttle, den begynner med det på 59 grader, noe som er tidlig. Tror cpu ikke skal gjøre det før den nærmer seg 70 grader. Har skiftet kjølepasta og hele pakka. Har forresten en Arctic Cooling Freezer 7 Pro, den skal være god ifølge fleste tester. Har prøvd det med å kjøre Linked, Sync, Unlinked, kjøre minne på lav frekvens å slik. Ingen forskjell. Fleste klarer å kjøre denne cpu på 4,1-4,2ghz, jeg sliter med å få den stabil på 3,8ghz. Veldig rart egentlig.

 

Den der execute disable bit er vel noe slik "finne-virus-og-forhindre-at-det-kjører-ondsinnet-kode" opplegg eller tar jeg feil?

Tror faktisk jeg skal finne frem den orginale Intel kjøleren for å finne ut om kanskje kjøleren min er litt kokko. Hvem vet?

8378855[/snapback]

 

Jeg tror Execute Disable Bit er en funksjon som gjør at CPU blir mye kjøligere på Idle. Den klokker ikke ned CPU, det er bare en funksjon som gjør at den nesten ikke bruker strøm når den er idle.

Lenke til kommentar

Når du sier at der er "FSB hull" når en kjører minne på Unlinked på enkelte frekvenser, er det når du bruker maskinen den er ustabil eller vil den rett og slett ikke boote/poste?

 

edit: googlet litt og fant dette:

Intel's execute disable bit functionality can help prevent malicious buffer overflow attacks when combined with a supporting operating system.
Endret av The-Flu
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da jeg kjøpte systemet mitt var det ikke meningen å overklokke. Men jeg fallt tilslutt for firstelsen(selvfølgelig) og prøve litt OC på systemet uten noen annen kjøling enn de 2 x 120mm kabinett viftene og stock kjøleren som fulgte med prosessoren.

 

mitt system;

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1 x Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

1 x Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

2 x Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 1024MB, DDR2,2x1GB,DHX,E.P.P, CL4-4-4-12T

1 x MIST 500W, ATX 2.2, strømforsyning

 

Jeg satt viftene på full guffe i bios som gir 2 x 1200(120mm) rpm og 1 x 1700rpm(cpu) og startet med ekspremintering.

 

Prøvde først 333Mhz FSB i linked synced mode med 9x multi. Dette gir 3Ghz og kjørte 100% stabilt.

 

Økte så FSB til 400 Mhz i linked synced mode med 9x multi. Det gav 3,6Ghz og utnyttet også minnet mitt 100%.

Bootet fint men fikk bluescreen i windows. Satt ned multi til 6(som er minimum multi for e6600) fordi jeg mistenkte stock kjølinga ble litt for dårlig på CPU ved denne hastigheten. Nå kunne jeg presse FSB uten å klokke CPU for mye.

 

På 400 Mhz FSB x 6 Multi, booten den uten feilmeldinger til windows, men det ble ustabilt i Orthos. Her ble NB for varm i lengden + Prosesoren holdt seg på rundt 66C (som også er for varmt)

 

Nå har jeg bestillt ny NB og CPU kjøler fra Noctua.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
NB kjøler: Noctua NC-U6 Vifteløs Chipsetkjøler( kal se om jeg får presset på en 80mm vifte)

 

CPU kjøler: Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes 120mm

 

Gikk litt videre og satt minnet til unlinked for å prøve 400 Mhz +. Gønna på til 475 Mhz FSB som bootet fint til windows men her ble NB + CPU for varm og jeg fikk bluescreen bare jeg startet opp Orthos :p

 

Pc’n booten fremdeles på 500 Mhz FSB, men her jeg fikk ikke lastet windows.

 

Uansett, ble mildt sagt overasket over hvor mye jeg kunne klokke på standard kjøling og nå gleder jeg meg til å prøve med skikkelig kjøling på NB og CPU. Hor mye tror dere er realistisk? Jeg håper på 475 Mhz x 8 = 3.8Ghz eller 500 Mhz x 7 = 3,5Ghz. Mulig det er litt for drøyt på luft, jeg skal i hvert fall rapportere tilbake så fort jeg får utstyret i posten og testa skikkelig.

 

ps: Volt stod på auto i bios da jeg testet.

Endret av Freddyfire666
Lenke til kommentar

selv om du klarer 500 fsb, meste er 503fsb. så mener jeg en bør holde seg helst rundt 450. for å ikke stresse hovedkortet for mye. iallefall i lengden hvis du har tenkt å spille døgnet rundt, samt ikke skru pcen av for ofte.

 

hva slags south bridge kjøler har du på, forstått det sån det er viktig å feste noe på den.

fordele som sagt også nevnt i annen tråd. er at hvis viften blåser nedover, så er det liten vits med north-bridge kjøler, dersom viften blåser godt over north bridge her. pluss at en holdt fsb til moderat nivå.

 

Nå har jo ikke jeg fått prøvt meg, eller aldri heller overklokket northbridge ved å også øke volten der. vet ikke hvor skranglet den er til kjøling selv med en god del luft over seg fra en 92mm vifte jeg da har på xp90c. her treffer den nokså bra, men derimot så går sikkert luften delvis på skrå til strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Freddyfire666: Jeg tror hverken du skal forvente å få hovedkortet stabilt på 500MHz (Selv med bedre kjøling) eller å få CPU så veldig langt over 3.5GHz på luft.

 

En ting har jeg lært om dette hovedkortet og det er at det er viktig å bruke 1.5 Volt+ på Northbridge om man vil ha stabilitet når RAM kjører 800MHz+.

 

Du kan jo prøve 450x8=3600MHz. Huske at bioser etter 0401 biosen ikke kan senke multiplikator på CPU manuelt.

Lenke til kommentar
Vet dette er litt OT, men hva vil det si å pinstrappe en CPU?

 

Har selv et vanlig P5B kort med E6400 prosessoren.

8578476[/snapback]

 

Det vil si at man lager kontakt mellom to punkter under CPU slik at man setter f.eks en E4300 som har standard buss på 800MHz til 1066MHz. Men dette er kun hensiktsmessig på hovedkort som begrenser bussen i forhold til standard buss på CPU. Liten vits å gjøre det på Asus P5N-E SLI. Prøvde det selv, og det ble bare masse bugs. Og det har ingenting for seg om man har et skikkelig hovedkort.

Lenke til kommentar
hva slags south bridge kjøler har du på, forstått det sån det er viktig å feste noe på den.

fordele som sagt også nevnt i annen tråd. er at hvis viften blåser nedover, så er det liten vits med north-bridge kjøler, dersom viften blåser godt over north bridge her. pluss at en holdt fsb til moderat nivå.

 

Så vidt jeg vet trenger du ikke kjøle SB da den ikke håndterer noe som blir overklokket ved FSB økning. SB tar seg av Lydkort, Hyper Trasnport, PCI, SATA, USB controller osv .. NB tar seg av RAM , PCI Express og FSB.

 

 

OcMax: Jeg kjører 0401 biosen. Jeg må innrømme at jeg blir storførnøyd med 450@3,6Ghz også. Gleder meg til jeg får stashet i dag :D

 

Takk for tipset om NB volten :thumbup:

Lenke til kommentar
hva slags south bridge kjøler har du på, forstått det sån det er viktig å feste noe på den.

fordele som sagt også nevnt i annen tråd. er at hvis viften blåser nedover, så er det liten vits med north-bridge kjøler, dersom viften blåser godt over north bridge her. pluss at en holdt fsb til moderat nivå.

 

Så vidt jeg vet trenger du ikke kjøle SB da den ikke håndterer noe som blir overklokket ved FSB økning. SB tar seg av Lydkort, Hyper Trasnport, PCI, SATA, USB controller osv .. NB tar seg av RAM , PCI Express og FSB.

 

 

OcMax: Jeg kjører 0401 biosen. Jeg må innrømme at jeg blir storførnøyd med 450@3,6Ghz også. Gleder meg til jeg får stashet i dag :D

 

Takk for tipset om NB volten :thumbup:

8579086[/snapback]

 

Jeg har satt en Zalman passiv kjøler på min SB, og den blir varm under normale forhold. Så min anbefaling er å få noe ihvertfall på SB.

 

Men opplevere alle at den passive NB kjølere blir veldig varm? Min kan jeg steke egg på og, det er uten at jeg klokker noe på min E6600...

Lenke til kommentar
hva slags south bridge kjøler har du på, forstått det sån det er viktig å feste noe på den.

fordele som sagt også nevnt i annen tråd. er at hvis viften blåser nedover, så er det liten vits med north-bridge kjøler, dersom viften blåser godt over north bridge her. pluss at en holdt fsb til moderat nivå.

 

Så vidt jeg vet trenger du ikke kjøle SB da den ikke håndterer noe som blir overklokket ved FSB økning. SB tar seg av Lydkort, Hyper Trasnport, PCI, SATA, USB controller osv .. NB tar seg av RAM , PCI Express og FSB.

 

 

OcMax: Jeg kjører 0401 biosen. Jeg må innrømme at jeg blir storførnøyd med 450@3,6Ghz også. Gleder meg til jeg får stashet i dag :D

 

Takk for tipset om NB volten :thumbup:

8579086[/snapback]

 

Jeg har satt en Zalman passiv kjøler på min SB, og den blir varm under normale forhold. Så min anbefaling er å få noe ihvertfall på SB.

 

Men opplevere alle at den passive NB kjølere blir veldig varm? Min kan jeg steke egg på og, det er uten at jeg klokker noe på min E6600...

8582993[/snapback]

 

Ja, Northbridge kjøleren blir glovarm.

Lenke til kommentar
hva slags south bridge kjøler har du på, forstått det sån det er viktig å feste noe på den.

fordele som sagt også nevnt i annen tråd. er at hvis viften blåser nedover, så er det liten vits med north-bridge kjøler, dersom viften blåser godt over north bridge her. pluss at en holdt fsb til moderat nivå.

 

Så vidt jeg vet trenger du ikke kjøle SB da den ikke håndterer noe som blir overklokket ved FSB økning. SB tar seg av Lydkort, Hyper Trasnport, PCI, SATA, USB controller osv .. NB tar seg av RAM , PCI Express og FSB.

 

 

OcMax: Jeg kjører 0401 biosen. Jeg må innrømme at jeg blir storførnøyd med 450@3,6Ghz også. Gleder meg til jeg får stashet i dag :D

 

Takk for tipset om NB volten :thumbup:

8579086[/snapback]

 

TJO! Passet Noctua kjøleren? Sitter å lurer på om jeg skal bestille, men ser ut som at det er fare for at cpu-kjøler er for lav og tar borti NB-kjøleren. Ny kjøler å so klarer jeg vel å "klokke noen måneder" til ut av P4'en min. Nekter å bytte CPU før multi-thread spill har kicket inn for fullt.

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...