Gå til innhold

Delvis defekt skjerm


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk en Dell Inspiron 510m hos en venn siden det var noe tull med skjermen og han har kjøpt seg ny. Problemet er at skjermen viser bare så vidt bilde. Ser ut som lysstyrke/kontrast er helt på bunn slik at man så vidt kan skimte bildet på skjermen.

 

Hadde det vært feil med kablene opp til skjermen antar jeg at skjermen ikke hadde fått signal i det hele tatt. Noen som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er nok ett problem med baklyset. Enten er lysrøret gåent, ellers har bare den knappen som trykkes ned når lokket lukkes hengt seg opp. Førstnevnte er relativt kostbart å fikse, sistnevnte er enkelt, bare finn den gummiknotten eller hva det er som trykkes ned når du klapper sammen maskinen, og sjekk at denne ikke har låst seg i nedtrykt posisjon.

Lenke til kommentar
Er ikke noe feil med den klappe-sammen-knotten, men hva angår baklys har jeg ikke peiling. Er det i det hele tatt baklys på lcd skjermer? Og er dette et problem som forkommer ofte?

8237690[/snapback]

 

alle lcd-skjermer har ett lysrør bak lcd-panelet, det er dette som gjør at man kan se hva som står på skjermen i det hele tatt (i motsetning til LED-skjermer, som ikke trenger baklys). Dette lysrøret har en levetid, og selv om denne er veldig lang, så hender det at det tar slutt. Det er altså fullt mulig at det skjer, selv om det ikke er ett vanlig problem.

Lenke til kommentar

dersom du har maskinen konstant påslått i lang, lang tid uten at skjermen slår seg av etter en viss tid (5-10 minutter fx) kan dette ha påvirket levetiden. Dette er imidlertid snakk om ett perspektiv på flere år med skjermen konstant påslått. Jeg skal være enig i at man bør kunne forvente at det i hvertfall ikke skal være baklyset som tar kvelden først, så det er nok på sin plass å prøve ut reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...