Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken mottor er best?

tnex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer på om det er en:

Passat: Disel 19 DTI - 120H (ca)

og

Opel Vectra: Disel 20 TDI - 100H (ca)

hvem er best?

er det kansje litt lite informasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du bør jo oppgi eksakt hvilke motorer det er snakk om, evt år på bilen(e) motoren sitter i. ;)

8236435[/snapback]

jo det er sant.

Passaten er ca 2004 mod

Opel'n er ca 2003 mod

det som sitter i Passaten er en 1,9 L TDI med ca 120 hestekrefter

det som sitter i opel'n er en 2,0 L DTI med ca 100 hestekrefter.

har ikke eksagt mottor type :(

Skrevet
Jeg ville vel egentlig kjøpt Passat anyway, siden det er en bedre bil. :) Men dieselen i Vectra er ikke ille den heller.

8236592[/snapback]

Jeg også
Skrevet

Simon Aldra - Hva baserer du uttalelsen din på, personlig synsing? Har du hatt begge typer og vet hva de reelle forskjellene mellom de to er? Hva gjør Passat til bedre?

Skrevet
Simon Aldra - Hva baserer du uttalelsen din på, personlig synsing? Har du hatt begge typer og vet hva de reelle forskjellene mellom de to er? Hva gjør Passat til bedre?

8238132[/snapback]

Nå synser jo absolutt alle. Det er det som kalles å ha meninger.

Og forøvrig kan en jo se på a) salgsstatestikk, de selger mye flere, b) Passat vant alle breddetestene helt til siste generasjon Avensis kom inn på banen, og tok noen tester.

Forrige generasjon Passat er en veldig god bil, dieselmotoren er god, støyer litt, men fortsatt grei, kjører ganske bra for en famliliebil, og har ganske god komfort.

Videre har Passat et mer forseggjort interiør enn Vectra.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Vectra er større enn Passat (ihvertfall som stv.), så dersom plassen er viktig bør man vurdere Vectra. Har ikke kjørt Vectra med 2.0, bare 2.2, den er stillegående og har en trekkevne som 1.9 VAG bare kan drømme om (selv om den bare har 122 hk). Jada, jeg vet jeg burde sammenlignet med 2.0 TDi til VAG, men den har jeg altså ikke kjørt.

Som brukt er nok Vectra mindre attraktiv enn Passat, så prisen er trolig gunstigere på Vectra. Regn også med at servicekostnadene er mye lavere.

Skrevet

Det skulle bare mangle at en 2.2-liter turbodiesel ikke skulle dra bedre enn en 1.9 TDI.

Og det vil virkelig overraske meg om 2.2-literen med 122hk skulle dra bedre enn 2.0 TDI, som drar MEGET godt.

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Mener jeg har lest en plass at den Opel motoren du sikter til er en Fiat produsert motor. Er ikke tilhenger av verken Opel eller VW.. Mondeo med ca samme årsmodell har jo svært gode diesel motorer med god trekk-kraft, meget pene biler! Toyota Avensis oser av kvalitet men har lite kjøreglede og interiør virker enkelt.. Men D4D motoren trekker bra. Du har mange gode alternativer.

Skrevet

Tror du sikter til 1,9 motoren til GM, den er produsert av Fiat. 2,2-literen ble produsert av Opel og også brukt i SAAB 93 og 95. I SAAB sine biler er den byttet ut til fordel for 1,9-literen, antar det samme gjelder Opel. Jeg har selv kjørt en ~02-modell Mondeo diesel, de drar godt og er gode å kjøre, men jeg har hørt at de er ganske plaget med feil.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

1.3 CDTi og 1.9 CDTi er Fiat/Alfa-motorer, men nå som samarbeidet er avsluttet, kommer Opel med nye motorer som erstatter disse (ihvertfall 1.9), som er 1.7-varianter. Jeg mener at de gamle 2.0 og 2.2 er Opel, og mener også å huske at 1.7 opprinnelig kom fra Izuzu (men vet ikke om de nye 1.7'ene er basert på den gamle).

Når det gjelder motorer og Opel, har jeg ikke hatt problemer på modeller etter 1990. På 80-tallet var både toppakninger, kamaksler og alt av gummi (slanger og foringer) av dårlig kvalitet.

Skrevet (endret)
Tror nok Passat motoren er bedre. VWs dieselmotorer er dritbra.

8272552[/snapback]

Dø! Vi har en '99 passat 1,9 tdi. Makan. Turboen levde sitt eget liv. Fikk det fikset, trodde vi. Bilen er bedre nå, men den funker fremdeles ikke bra. Turbotrykket kommer og går som det vil.

Hva gjelder de nyere, så vet jeg ikke.

Endret av stakan
Gjest Slettet+5132
Skrevet

Vil ikke skryte for mye av vw sine diesler, ta 2,5 V6 TDi for eksempel, der er dem enormt plaget med kammene.

Skrevet

Så er jo 2.5 V6 TDi regnet som en ganske shabby sak, noe 1.9 TDi ikke har rykte som.

Min gamle kjørelærer har hatt to Passater med denne motoren, en på 110, og en på 130 hk, og det sier seg selv at bilene utsettes for en del juling, mye tung kjøring, og det har aldri vært noen nevneverdige problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...