Gå til innhold

PSP-PS3 Remote Play med custom firmware


Knebel

Anbefalte innlegg

Jeg trikset litt rundt i dag for å få remote play funksjonen mellom PS3 og PSP til å fungere. Problemstillingen er den at jeg som mange andre kjører custom firmware på min PSP, og greier med ordet "custom" er ikke helt husreint når man skal knytte det opp mot etablerte tjenester.

 

Men bare så det er sagt med en gang; Where will wants, there is a way.. ;)

 

Remote play for de som ikke har fått det med seg er en fjernstyring av PS3 via PSP. Dette gjør at du kan spille spill (som støtter det), spille musikk og film og gjøre det meste du kan på PS3 via PSP, enn hvor du befinner deg i heimen.

 

Dette trenger du:

1. En stk Black Beauty (PS3) med Firmware 1.6

2. En stk Lomme Black Beauty (PSP) med Dark Alex Firmware 3.10 OE-A'

 

NB: Det er ingen eksakt vitenskap dette. Det kan godt være at dette fungerer med andre firmwares enn det jeg lister over. Det jeg har listet er det som jeg fikk det til å funke med..

 

Klargjøre PSP

For å downgrade/upgrade PSP, kan man gjerne kikke innom Alastors flotte guide. Denne tar deg gjennom hvordan man skal downgrade fra original firmware og upgrade til 3.10 OE-A. Merk at denne versjonen er A og ikke A'. Apostrofen indikererer at dette er A versjon 2 eller noe slikt.

Jeg er usikker på om man trenger oppgradering til versjon 2, men om man ønsker å være sikker, finner man oppgraderingen her!. Dette er en liten og grei patch som man legger inn under /GAME150 directoryen under PSP'en. Etterpå er det bare å hente frem og kjører fila under Game fra PSP menyen. Som sagt, dette er sikkert ikke nødvendig, men det er nå greit å være oppdatert.

 

Dersom du ikke har gjort downgrade før, lønner det seg å studere Alastor sin guide gjennomførlig. Det er alltid en mulighet for at man kan "bricke" PSP'en.

 

Linke opp PSP mot PS3

Neste steg er å klargjøre oppkoblingen.

1. Koble PSP'en til PS3 ved hjelp av USB ladekabelen (eller en annen USB-miniUSB kabel). Sett så PSP i USB modus.

2. Gå inn på PS3 sin oppsettsmeny og velg "Instillinger for avstandsspilling". Velg "Registrer enhet" og trykk OK.

PS3 vil nå lete etter PSP. Dersom man har originalfirmware ville man nok ikke hatt noen problemer her, men siden vi ønsker litt mer fleksibilitet enn hva Sony er villig til å gi oss, blir vi belønnet med en blå skjerm på PSP'en som sier at det er noe galt med firmwaren din og at du må trykke på "O" for å resette firmwaren.

Vi må jo nesten høre på hva de sier, ikke sant?

3. Trykk på "O" knappen og vent mens PSP'en resetter seg. Du vil nå få opp et skjermbilde som spør etter dato og slike greier. Ikke begynn å tulle med det.

4. Restart PSP'en din manuelt i stedet ved å holde inne power knappen en stund. Vips, og du er inne i din custom firmware igjen.

 

Hva var dette godt for, tenker du gjerne nå.. Men som alltid, de tålmodige blir belønnet.

5. Gå inn på PS3 sin oppsettsmeny og velg "Instillinger for avstandsspilling". Velg "Registrer enhet" og trykk OK.

Ingen blåskjerm, og PSPen klargjøres for remote play. Man drar ut USB kabelen her og fortsetter over WIFI.

 

Når vi er ferdig med det, kan vi nyte fruktene av vårt strev:

6. På PSP: Velg Network/remote play (Min er på engelsk). På PS3 velg Nettverk/avstandsspill

 

Og der var vi i mål

Post gjerne kommentarer om noe er feil med det jeg har skrevet. Kom også med erfaringer om hva man kan gjøre med dette. Jeg fikk min PS3 i går, og har virkelig ikke testet ut dette ennå. Men en ting er sikkert, å kalle dette for en gimmick blir rett og slett feil. Ta av skylappene folkens. Dette kan brukes til MYE! :D

 

EDIT: En liten videosnutt som viser oppkoblingsprosessen og litt av hva man kan bruke remote play til:

http://www.youtube.com/watch?v=GYGH_PSVAmQ

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra guide :thumbup: 

Nå mangler jeg bare en Black Beauty.

Noen spørsmål: kan man bruke wlan istedefor usb? Og er det mulig å spille over remote play, eller går det for tregt til det?

8232436[/snapback]

Selvfolgelig gaar hele greia over wlan. Det er kun registreringa man gjoer via kabel. Jeg boer kanskje rette opp i det.. ;)

Man kan spille over remote play ja, men det er ikke saa mange spill som stoetter det ennaa.

 

Unnskyld manglende norske bokstaver, men jeg sliter litt med tastatur oppsettet paa PS3en min ;)

Lenke til kommentar
Ingen vits å prøve hvis man ikke har den FW som nevnt i artikkelen?

Har ikke så lyst å oppgradere igjen da maskina funker greit nå

8232935[/snapback]

 

Mener du PSP eller PS3? Kan være at det fungerer med 1.5 for PS3 også. Jeg har bare laget en guide for hvordan jeg gjorde det. Kanskje jeg skal presisere det i begynnelsen. Ta for all del og prøv.. :)

Lenke til kommentar
Hmm, jeg har firmware 3.10OE-A, og for meg koblet PSP'en seg opp til PS3 uten noen problemer. Kanskje det er forskjell mellom OE-A og OE-A'?

8233130[/snapback]

 

Jeg forsøkte både med A og A', og sistnevnte fungerte for meg, selv om det er liten forskjell på disse to.

Det kan muligens være forskjeller ute og går avhengig av om man kjører US eller EU firmware? Jeg vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Ingen vits å prøve hvis man ikke har den FW som nevnt i artikkelen?

Har ikke så lyst å oppgradere igjen da maskina funker greit nå

8232935[/snapback]

 

Mener du PSP eller PS3? Kan være at det fungerer med 1.5 for PS3 også. Jeg har bare laget en guide for hvordan jeg gjorde det. Kanskje jeg skal presisere det i begynnelsen. Ta for all del og prøv.. :)

8233007[/snapback]

 

Mente psp :-)

Har vel FW 3.02OE2B tror jeg......har ikke psp her nå.

Lenke til kommentar

Fikk aldri feilmelding når jeg registrerte PSP med 3.10 OE-A'. Har en med OE-A også, så skal prøve med den også.

 

Jeg synes derimot ikke at nytten av remote play er spesielt bra, fordi man må sette PS3en i Remote play modus. Hadde man bare kunnet koble seg på uten å måtte hoppe bukk, så hadde vi snakket. Man må kunne forvente litt multitasking her.

Lenke til kommentar
Fikk aldri feilmelding når jeg registrerte PSP med 3.10 OE-A'. Har en med OE-A også, så skal prøve med den også.

 

Jeg synes derimot ikke at nytten av remote play er spesielt bra, fordi man må sette PS3en i Remote play modus. Hadde man bare kunnet koble seg på uten å måtte hoppe bukk, så hadde vi snakket. Man må kunne forvente litt multitasking her.

8236121[/snapback]

 

Det kommer mer etterhvert tenker jeg. Sony har store planer med remote play.. :)

Lenke til kommentar
Fikk aldri feilmelding når jeg registrerte PSP med 3.10 OE-A'. Har en med OE-A også, så skal prøve med den også.

 

Jeg synes derimot ikke at nytten av remote play er spesielt bra, fordi man må sette PS3en i Remote play modus. Hadde man bare kunnet koble seg på uten å måtte hoppe bukk, så hadde vi snakket. Man må kunne forvente litt multitasking her.

8236121[/snapback]

 

testa OE-A også nå?

Lenke til kommentar
Noe spesielt bra med å registrere psp'en enda? eller kommer det etterhvert

8242022[/snapback]

 

Bare det at du kan spelle av film og musikk wireless og se/høre på PSP'en din. Av spillfunksjonalitet er det vel bare sidespeilfunksjonen på det formel 1 spillet som er tilgjengelig ennå.

 

Men, Sony har store planer med dette.. :)

Lenke til kommentar
Fikk aldri feilmelding når jeg registrerte PSP med 3.10 OE-A'. Har en med OE-A også, så skal prøve med den også.

 

Jeg synes derimot ikke at nytten av remote play er spesielt bra, fordi man må sette PS3en i Remote play modus. Hadde man bare kunnet koble seg på uten å måtte hoppe bukk, så hadde vi snakket. Man må kunne forvente litt multitasking her.

8236121[/snapback]

 

testa OE-A også nå?

8241928[/snapback]

 

Ja, begge mine ble registrert på første forsøk uten noen feilmelding av noe slag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...