-Mr.T- Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 ALT påvirker barn i en eller annen grad/form. Så enkelt er det. Men det er jo forskjell fra individ til individ, samtidig som det er en hel rekke andre faktorer som har noe å si her. Pacman og f.eks. GTA er jo to helt forskjellige typer spill også... og GTA er vel litt vanskeligere å skille fra virkeligheten enn hva Pacman er? Så ja, TV spill/dataspill påvirker barn. Det kan være både positivt og negativt. Alt ut i fra hvilken type spill kan jo barnet oppnå forståelse av ett eller annet mye tidligere enn barn som ikke har fått spilt (f.eks. fremmedspråk).
IntelAmdAti Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 Faktum er at de som blir påvirket i negativ retning av spill eller filmer gjerne har et svakt sinn eller sliter med agressivitet. 8228034[/snapback] Foreligger noen form for dokumentasjon på dette? En undersøkelse utført av blant annet Secret Service var rettet mot barn som begikk massedrap på skoler, vanligvis med skytevåpen. De fant at elevene som begikk disse handlingene var nokså normale, det var ikke mulig å si at flertallet av dem var psykisk syke, asosiale eller lignende. De fleste levde normale liv, var normalt integrert med venner og sosiale aktiviteter og hadde ikke noen diagnose for psykiske lidelser. Videre er det annen forskning som viser sammenheng mellom mediavold og atferd som hos disse barna. Forskningen som støtter opp om dette er massiv, militære instruktører (særlig de som leder institusjoner for virtuell trening) uttaler det er galskap å la barn spille mange av de dataspillene de spiller. Dette er da noe som militæret har kommet frem til, samtlige store studier og undersøkelser bygger opp om og bekrefter det militæret har funnet ut av. Det er ikke alle som er enige med dette, men mediaindustrien og de forskere de har på sine lønningslister utgjør så og si den eneste motstanden mot dette. Uansett, basert på mine erfaringer det siste året er mennesker som er avhengige av data- og tvspill lite sannsynlig til å ta dette til sev. Dermed er det underforstått at flertallet på denne nettsiden selvsagt vil fortsette å tro på mytene som for lengst er blitt avkreftet.
Kvakko Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 Det er tåpelig å si at TV-spill påvirker barn. Hvis for eksempel Pac-Man påvirket barn som var født på 80-tallet ville vi jo idag hatt masse ungdommer springende rundt i et mørkt rom mens de spiser piller og hører på monoton og ensformig musikk... 8225996[/snapback] "Computer games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids, we'd all run around in a darkened room munching pills and listening to repetitive music." Synes nok jeg hadde lest det sitatet før, ja.
-Mr.T- Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 (endret) haha. Det blir stryk det. Man skal alltid oppgi kildene sine! Kan ikke bare bruke andres utsagn som sine egne. Fy! Endret 26. mars 2007 av Appleseed
eXtreme-501 Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 Ja, spill påvirker noen barn. Jeg tror de fleste blir påvirket av slåss spill som smackdown osv. og prøver å gjøre triksene på andre personer...
Fanta4free Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Skrevet 26. mars 2007 Det er tåpelig å si at TV-spill påvirker barn. Hvis for eksempel Pac-Man påvirket barn som var født på 80-tallet ville vi jo idag hatt masse ungdommer springende rundt i et mørkt rom mens de spiser piller og hører på monoton og ensformig musikk... 8225996[/snapback] "Computer games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids, we'd all run around in a darkened room munching pills and listening to repetitive music." Synes nok jeg hadde lest det sitatet før, ja. 8242607[/snapback] jepp men tenkte skader ikke lage norsk tråd om dette og få vite hva folk synes om dette
Joney Skrevet 27. mars 2007 Skrevet 27. mars 2007 Det er tåpelig å si at TV-spill påvirker barn. Hvis for eksempel Pac-Man påvirket barn som var født på 80-tallet ville vi jo idag hatt masse ungdommer springende rundt i et mørkt rom mens de spiser piller og hører på monoton og ensformig musikk... 8225996[/snapback] Nå er vel spillene i dag mye mer voldelige og MYE MYE MYE mer realistiske iht grafikk og effekter i dag en de var på 80-tallet. Jeg tror barn kan bli påvirket av å skyte hue av folke i GTA f.eks.
Laserlasse Skrevet 27. mars 2007 Skrevet 27. mars 2007 (endret) jepp men tenkte skader ikke lage norsk tråd om dette og få vite hva folk synes om dette 8245007[/snapback] Det kan i høyeste grad skade med en slik tråd Endret 27. mars 2007 av cetram
Anonym2007 Skrevet 28. mars 2007 Skrevet 28. mars 2007 Klart. Spill har som alt annet en påvirkning, men de som gjør spill litt farlig, er at (snakker om voldspill nå), så bruker man den primitive delen av hjernen (en del da, med mindre det er puzzles ) og større sjanse for å prøve å løse ting med vold. Men folk er forskjellig, noen blir påvirket i større grad enn andre, men ingen kan si at de IKKe blir påvirket, for man blir påvirket av alt.
Fnix Skrevet 28. mars 2007 Skrevet 28. mars 2007 (endret) Jeg tror at dataspill (og resten media forøvrig) øker vår toleranse for vold. At det blir mer akseptert. Det trenger ikke å bety at du blir mer voldelig, men at du aksepterer heller at en blir deiset ned på en fest eller noe i den duren istedet for å reagere. Man blir rett og slett "vant til det". Vil jeg se "voldeligheter eller konflikter" skrur jeg på dagsrevyen. Men alt er relativt og de fleste har sunn fornuft, grunnleggende etikk og en samvittighet som setter stopper for voldeligheter. Samtidig som at påvirkninger er relativt, så trenger det ikke å være negativt. Som et eksempel som nettopp var på gamer.no sin blogg; så påvirket et golfspill en til å spille golf. Samme som med prinsippet til all reklame. Jo mer du ser av det, jo større sjanse for at du kjøper. Edit: Leifer Endret 28. mars 2007 av Fnix
Khalifen Skrevet 29. mars 2007 Skrevet 29. mars 2007 Hvis for eksempel Pac-Man påvirket barn som var født på 80-tallet ville vi jo idag hatt masse ungdommer springende rundt i et mørkt rom mens de spiser piller og hører på monoton og ensformig musikk... 8225996[/snapback] Er det ikke den generasjonen som begynte med rave-parties? Der knaskes iallefall piller, og repetiv musikk spilles konstant. Jeg vil absolutt si at data/TV-/håndholdte spill påvirker barn. Hvem kan vel glemme Pokémon-epidemien? Pokémon påvirket barn i en veldig stor grad, og det var jo bla. en sak der en gutt hoppet fra taket fordi han trodde at han kunne fly som en Pokémon. Vanligvis vil ikke barn ta det som skjer på spill til seg, men det finnes alltid ekstremtilfeller, og når spillene blir nesten presset på de som f.eks. Pokémon så kunne man ikke unngå at noen ville leke dyrene eller "trenerne", og for noen tok det over ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå