Gå til innhold

Får ikke inportert gammel video film i premiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Familien hadde tusenvis av filmen fra et gammelt kamera. og de har blitt overført til pc`en. Jeg fikk da oppgaven og redigere, men nå når jeg skal legge dem inn i premiere pro så henger premiere seg. Hva er det som skjer? De er tatt opp med windows movemaker. har det noe og si?

Filmene er WMV filer.

Jeg kjønner ingen ting.

Noen som kan hjelpe en desperat stakkar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

jepp, de er wmv format.

sån går det når jeg sender andre til å gjøre jobben for meg....

Men det er ikke det som er det største problemet nå. sammboeren trenger å brenne noen klipp ut på dvd og ga meg 1 time varsel før hun trenger dem.

Fikk brent ut de klippene jeg trengte med windows move maker "Yeah". Hater det programmet.

Men jeg trenger enda svar på problemet.

Må jeg legge premiere inn på den pc`en med tv kort og legge inn alle filmene på nytt? :(

Endret av Fribbern
Skrevet

Som karasjok skriver er ikke mellomlagring i et lossy (han skrev komprimert, men mente lossy) format noe du bør gjøre. Til det bør et lossless format som Huffyuv eller Lagarith brukes. Av disse to er Lagarith nyere og støtter SMP (flere prosessorer) og komprimerer bedre enn Huffyuv, og er derfor det beste valget.

En annen ting som er greit å komme med i "hindsight" er at det nok er absolutt smartest å bruke åpne codecs slik at du ikke låser ned familiebildene i noe du om noen år ikke kan spille av uten å bryte loven. Videocodecs som Huffyuv, Lagarith, XviD, X264, Theora og FFmpeg MPEG4 er alle åpne under frie lisenser, og er IMO et bedre valg for langvarig lagring.

Det beste hadde vært om du hadde importert alt kildematerialet på nytt fra kasettene til Lagarith, men jeg vet ikke om det er et alternativ?

--------

Ellers står det noen tips direkte til din situasjon her:

http://www.smashstatusquo.com/cfusion/know...x.cfm?id=332447

Kjempefestlig å jobbe med Microsoftformater..

EDIT:

Bruk heller Virtualdub med Lagarith om du skal importere på nytt. Velg "Capture AVI" fra filmenyen for å velge inputsource fra TV-kortet og "Compression" fra Videomenyen for å velge Lagarith. Det kan også være en fordel å legge inn LAME ACM codec til lyden og velge 320 kbps for optimal lydkvalitet.

OBS, lossless video komprimert med Lagarith tar stor plass, gjerne 100-200 MB minuttet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...