Gå til innhold

Parkeringsavgift og klage, har jeg en sak her?


themaceman

Anbefalte innlegg

Hei på dere, for et par uker siden hadde det seg slik at jeg fikk en sanksjon i form av parkeringsavgift. Jeg kjører en lettmc. Historie kommer;

 

Jeg dro ned til byen, og skulle innom en databutikk. Jeg kjøpte P-lapp og satt sykkelen på en Carpark-plass. Når jeg kom ut av butikken, ser jeg en vakt som går mot sykkelen, og han har enda ikke startet å skrive når jeg kommer frem (som jeg mener strider mot reglene).

 

I tillegg har jeg hørt at man må ha en observasjonstid på 5 minutter (enten i form av å gå i "runder" så man kommer tilbake etter 5 minutter, eller stå og se på hele tiden) før man kan gjøre noe. Vaktens observasjonstid var på under 3 minutter, i tillegg til at han bare så på før jeg kom bort.

 

Jeg synes det er veldig urimelig, da noen hadde tatt min p-lapp, og mtp. at jeg tror han har brutt et par regler (TROR, jeg har desverre ikke dokumentasjon på reglene, bare wild-shot) og i tillegg at jeg er en ungdom, som faktisk hadde betalt lappen. Og ikke nok med det, han var så opptatt av å gi meg sanksjon at han ikke skrev giroen riktig engang, er veldig urimelig mener nå jeg. Noe som også bør vurderes er at alle plasser for sykler er for langt unna (med unntak av en som alltid er full).

 

Om det skulle hjelpe har jeg 2 vitner som så at jeg både betalte lappen, og som så at vakten ikke hadde startet å skrive.

 

 

Vet ikke om jeg husker noe mer som har betydning i saken, men her har dere iallefall min klage, som er klar til å leveres til carpark;

 

Jeg klager på kontrollavgiften en parkeringsvakt ga meg den 8 mars. Etter å ha kjøpt billett og lagt den i "frontruten" på min Honda NSR motorsykkel, var jeg borte i 5 minutter i en butikk, når jeg kom tilbake, gikk en vakt bort til sykkelen og så på den. Når jeg hadde kommet til sykkelen, hadde vakten enda ikke startet å skrive, som jeg mener strider mot regelverket.

 

Dette er for det første ikke rimelig i det hele tatt, siden det desverre bare er to parkeringsplasser for MC som ligger nogenlunde i nærheten. Den ene var full som vanlig, og den andre lå på bryggen, dvs. nesten 20 minutter å gå. Mtp. at jeg har en MC er det veldig lett for mennesker å stjele parkeringslappen i tillegg.

 

Jeg har også to vitner, som har sett at jeg kjøpte P-lappen, og som så at vakten ikke hadde startet prosedyren når vi var ved motorsykkelen.

 

Det er tydelig at vakten var veldig opptatt av å gi meg sanksjon, for det første med tanke på at jeg var ungdom, for det andre, med tanke på rimeligheten, og han hadde en særdeles uhyggelig tone. Når han i tillegg har så dårlig tid at han ikke klarer å skrive giroen riktig, vil jeg si at det var høyst urimelig, og feil av han.

 

Så, har jeg en sak her, eller er det like greit å bare betale boten?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var vel i media for noen år tilbake.Om jeg ikke husker feil skulle man ta med seg p-lappen(fordi de ofte forsvant fra sykkelen)og legge denne frem ved en evt kontrollavgift.De sa da at avgiften frafalt ved fremlegging av p-lappen.

 

Men til alle som får kontrollavgift/bot så er det lurt å betale den og heller få den refundert dersom man vinner frem i en sak. De krever fort en masse mer penger om denne ikke er betalt til rett tid og man skulle tape en sak.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke urimelig med hensyn til tid det tar før han begynner å utstede kontrollavgiften, så det er ikke noen vits i å argumentere mot det i klagen. De som har skrevet under standard vilkår for privat parkeringshåndheving trenger kun å vente 3 minutter. Jeg mener allikevel du har en sak. Jeg har hentet en avgjørelse fra parkeringsklagenemda.

 

 

Sak nr.: 04-0221

 

Saken gjelder: Motorsykkel. Billett ikke synlig. Bevisspørsmål.

 

Beskrivelse av faktum: Klageren er ilagt kontrollavgift 23. juli 2004 ved Høyteknologisenteret i Bergen. På stedet er det avgiftsbelagt parkering hele døgnet, og krav om at kvittering for betalt avgift ligger godt synlig i kjøretøyets frontrute for kontroll. Klageren kjører motorsykkel.

 

Klager anfører at han parkerte sin motorsykkel på oppmerket parkeringsplass. Han løste deretter billett i automaten, og la den godt synlig for kontroll på sykkelens tank. Klageren vet ikke om billetten har blåst bort eller om noen har tatt den, men han anfører at han uansett har fulgt vilkårene må automaten. Han har utløst parkeringsbillett og lagt den godt synlig på kjøretøyet, og stiller seg derfor totalt utenforstående til at han har blitt ilagt kontrollavgift. Klageren bemerker også at han ringte selskapet for å få informasjon rundt avgiftsbelagt parkering med motorsykkel. Han hevder videre at en ansatt i selskapets pr telefon ga han andre råd for fremgangsmåte for parkering med motorsykkel enn den som er angitt på automaten. Klageren finner dette svært forvirrende.

 

Selskapet anfører at kvittering for betalt avgift må ligge godt synlig i kjøretøyets frontrute for kontroll. Hvis motorvognen ikke har frontrute må kvittering plasseres på et annet godt synlig sted. På det aktuelle tidspunktet lå det ikke gyldig billett godt synlig i klagerens frontrute. Det er lagt ved fotobevis.

 

Rettslige spørsmål: Standardvilkårene angir i kortversjonens § 4 at kvittering for betalt avgift skal plasseres godt synlig bak frontruten for kontroll. Har ikke motorvognen frontrute, skal kvittering plasseres på et annet godt synlig sted. Bevisspørsmål.

 

Saken ble behandlet i nemndas møte 17. februar 2005.

 

Nemndas vedtak: Etter en vurdering av bevisene i saken er nemnda kommet til at klager har sannsynliggjort at han hadde betalt og lagt kvitteringen på kjøretøyet. Partene er enige om at billetten ikke lå på kjøretøyet ved kontrollen. Standardvilkårene er uklare med hensyn til plasseringen av billett for motorsykler. Etter nemndas syn bør bransjen derfor søke å finne en bedre løsning av dette problem. Bransjen bør således vurdere å legge forholdene til rette for parkering av motorsykler, eventuelt regulere klarere hvordan motorsyklister skal forholde seg. I det herværende tilfelle vil selskapet bære risikoen pga bevisbyrdereglene og klager gis medhold. Beslutningen er enstemmig.

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...