pleiadene Skrevet 23. mars 2007 Skrevet 23. mars 2007 (endret) Jeg skal kjøpe Pentax K10D og lurer på hvilken blitz jeg skal gå for. Jeg har absolut ingen peiling på blitz,men jeg har funnet 3 stk, den ene synes jeg er sinnsykt dyr. Er det best å kjøpe toppmodellen når man først invisterer eller? Jeg vet ikke hva som er forskjell annet en pris. her er de 3 modellene: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=31154 Sigma EF 500 DG Super til Pentax-1900kroner http://www.fovi.no/page/5780/ Pentax AF360 FGZ blits-2490 kroner Pentax Blits AF-540FGZ m/etui, blitsfot-4500 kroner Hva er det som gjør AF-540 2000 kroner dyrere en AF-360? Når det gjelder fjernkontroll bør jeg kjøpe den med ledning eller den trådløse? Endret 23. mars 2007 av pleiadene
StigVidar Skrevet 23. mars 2007 Skrevet 23. mars 2007 Jeg skal kjøpe Pentax K10D og lurer på hvilken blitz jeg skal gå for.Jeg har absolut ingen peiling på blitz,men jeg har funnet 3 stk, den ene synes jeg er sinnsykt dyr. Er det best å kjøpe toppmodellen når man først invisterer eller? Jeg vet ikke hva som er forskjell annet en pris. her er de 3 modellene: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=31154 Sigma EF 500 DG Super til Pentax-1900kroner http://www.fovi.no/page/5780/ Pentax AF360 FGZ blits-2490 kroner Pentax Blits AF-540FGZ m/etui, blitsfot-4500 kroner Hva er det som gjør AF-540 2000 kroner dyrere en AF-360? Når det gjelder fjernkontroll bør jeg kjøpe den med ledning eller den trådløse? 8221448[/snapback] Sigma sin EF 500 DG er vistnok ikke kompatibel med Pentax sin trådløse blitzstyring. Ikke velg den dersom det er noe du skal bruke. Hovedforskjellen mellom de to fra Pentax er ledetallet (eller lysstyrken). Til normal innebruk holder den minste i massevis. Er du sikker på at du trenger fjernkontroll? Kameraet har de funksjonene som gjør fjernkontroll noe en ytterst sjelden trenger.
fototim Skrevet 23. mars 2007 Skrevet 23. mars 2007 Sigma EF 500 DG Super til Pentax-1900kroner Pentax AF360 FGZ blits-2490 kroner Pentax Blits AF-540FGZ m/etui, blitsfot-4500 kroner Hva er det som gjør AF-540 2000 kroner dyrere en AF-360? Når det gjelder fjernkontroll bør jeg kjøpe den med ledning eller den trådløse? 8221448[/snapback] Sigma sin EF 500 DG er vistnok ikke kompatibel med Pentax sin trådløse blitzstyring. Ikke velg den dersom det er noe du skal bruke. Hovedforskjellen mellom de to fra Pentax er ledetallet (eller lysstyrken). Til normal innebruk holder den minste i massevis. Er du sikker på at du trenger fjernkontroll? Kameraet har de funksjonene som gjør fjernkontroll noe en ytterst sjelden trenger. 8221590[/snapback] La meg supplere litt. Sigma prodserer ikke på lisens. Det gjør at du risikerer at den ikke er kompatibal med neste generasjon kamera uten at du sender den inn for en oppgradering. De gjør det gratis, de fem første årene, men etter det er du låst hvis du kjøper nytt Pentaxkamera. Så Pentax sine egne er med andre ord et tryggere kjøp. Når det gjelder forskjellen på de to Pentax modellene så er det et par ting til å nevne. For det første så er den minste mer kompakt. Ellers så mangler den mulighet til å svinge blitzhodet sideveis. Dette gjør den mindre fleksibel ved bruk av inndirekte blitz. (Inndirekte blitz gir generelt et mykere lys, og mykere skygger). Ved indirekte blitz kan forskjellen i ledetall ha ganske stor betydning, siden mindre ledetall gir mindre rekkevidde. Hvilken fjernkontroll du eventuelt vil ha mest nytte avhenger av hva du vil bruke den til. De har hver sine bruksområder. Derfor hadde det vært greit med litt mer info fra deg. Mvh Tim Typo
pleiadene Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Skrevet 23. mars 2007 men hvilken klasse er sigma blitzen?som pentax billigste eller dyreste
Litejk Skrevet 23. mars 2007 Skrevet 23. mars 2007 men hvilken klasse er sigma blitzen?som pentax billigste eller dyreste 8222454[/snapback] Som den dyreste, utenom at byggekvaliteten er dårligere, samt du får ikketrådløsblits
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå