Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin stopper boot sekvens før POST


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier har jeg store problemer med å boote PCen min.

 

Ved oppstart så vil alle vifter slå seg på og jeg hører at harddisken begynner å spinne opp for boot, men så stopper hele sekvensen før jeg får bilde på skjermen og den går inn i POST. Til tider så vil dette problemet ikke vere til stede i det hele tatt og maskinen er dønn stabil. Andre ganger får jeg boota og brukt den en stund før den enten fryser fullstendig og krever reboot eller bare rebooter av seg selv.

 

Inntil nylig hadde jeg ett annet skjermkort, men kjøpte dette siden det gamle ikke var så bra lenger og det var mer eller mindre da jeg begynte å få problemer. Første tenkte jeg at det var PSUen som ikke klarte å forsyne alt sammen, noe som ikke ville vært overraskende med den strømforsyningen som følger med kabinettet (300w Iwill PSU) så jeg kjøpte en ny OCZ psu som jeg stort sett har hørt bare godt om. For en stund var pcen så god som ny, men den har igjen begynt å streike og det er desse problemene jeg har beskrevet ovenfor.

 

Jeg har en følelse av at det enten er noe på hovedkortet som er ødelagt eller at jeg kanskje har et problem med overoppheting selv om den ikke rapporterer mer enn 40-50 grader celsius.

 

En annen ting som jeg lurer på kanskje har noe å si er om en av de to cpu viftene ikke er helt som den skal. Likevel klarer maskinen å boote (når det skjer) selv med bare en vifte tilkoblet.

 

PC konfigurasjon:

  • Iwill ZmaxDP med tilhørende hovedkort.

  • OCZ ModStream 520W PSU

  • AMD Opteron 248 (2stk)

  • Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 ECC/REG, 2.5V (2stk)

  • Samsung Spinpoint 120s 250gb HDD

  • Gainward GeForce 7600GT 256mb AGP versjon

Har nyeste offisielle releasen av BIOS til denne og har ikke overklokket noe.

 

Jeg har en par måneder gammel Windows XP installasjon på PCen og bruker en del tid til Photoshop, webdesign og ganske mye spilling av World of Warcraft og Supreme Commander. Når pcen velger å vere stabil så er det ingen problemer i det hele tatt ved noen av de tingene jeg driver med, men det blir bare ofterer og oftere at maskinen er ustabil.

 

Alle tips og idéer som kan vere til hjelp er veldig velkommen og jeg takker på forhånd alle sammen :)

 

PS. Om noen bor i Trondheim og har mulighet til å hjelpe å teste noen av de ulike komponentene er det til stor hjelp. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...