Gå til innhold

Hjelp til å velge objektiv


Anbefalte innlegg

Sitter med en EOS 350D og en 70-200mm f4L USM og en 50mm f1.8.

Måtte levere tilbake en lånt Sigma 17-70mm f2.8-4-5 og mangler da en vidvinkelzoom.

 

Har fått tilbud om å kjøpe en EF 17-40mm f4L USM brukt for omlag 5000kr eller en brukt EF-S 17-55mm f2.8 IS USM for 6500kr(ikke kjøpt i Norge). Vurderer også å kjøpe en Sigma 17-70 igjen siden denne er rimelig og bra. Kunne kanskje ønske meg litt skarpere bilder enn jeg fikk ut av denne.

 

Vurderer også å skaffe en EF 24-105mm f4L IS USM og heller droppe litt vidvinkel. Denne er ganske dyr men hører at den er bra.

 

Noen som har et godt råd eller tips å gi??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de du nevner, så kan jeg i alle fall anbefale 17-55mm IS. Jeg kjøpte en 17-40mm, men med f/4 og ingen IS så var det relativt begrenset hva jeg kunne bruke den til.

 

Jeg kan også si det på denne måten: Etter at jeg fikk 17-55mm'en så har jeg solgt to objektiv: Sigma 30mm f/1.4 og Canon 50mm f/1.4...

Lenke til kommentar
Men er det noe sjakktrekk å kjøpe et objektiv som er kjøpt utenlands i forhold til garanti?

Er byggekvaliteten og skarpheten på L nivå?

8201606[/snapback]

 

Det med kjøp av "utenlandske" objektiv er en vurdering du må gjøre selv. Jeg har personlig aldri hatt noe problem med det, men jeg forventer selvsagt at prisen er lavere enn et "norsk" objektiv.

 

I forhold til min 17-40L så var 17-55mm *skarpere*. Byggekvaliteten er ikke fullt på høyde med L-objektivene, men det kan jeg fint leve med. Vi snakker uansett om kvalitet (laaaaaaaaaaaangt bedre enn f.eks. den 50mm f/1.8 som du har).

Lenke til kommentar

Hvis du ikke savner HSM/USM på 17-70 linsa, og ønsker noe skarpere bilder, er Tamron 17-50f/2,8 å anbefalle. Lyssterk, meget skarp og billig. Faktisk er den optisk nesten like bra som 17-40 og EF-S 17-55.

 

Personlig liker jeg USM/HSM, og kjøper ikke linser uten dette. Rask, stille og nøyaktig fokusering med mulighet for FTM( overstyre AF manuellt uten å gå over til MF) er noe jeg setter stor pris på, og er villig til å betale ekstra for linser med dette.

 

Har prøvd EF17-40 og EF-S17-55. Begge er skarpe objektiver. Valgte 17-40 fordi jeg ikke trengte lysstyrken eller IS( bruker den til landskap, og da er det f/11 og stativ som gjelder :whistle: ). Byggekvaliteten på 17-40 er mye bedre, og det er viktigere enn f/2,8 og IS for mitt bruk.

 

Min standardzoom er 24-105 f/4 IS USM. Det er min mest brukte zoomlinse( uten tvil). Føler ikke at jeg mangler noe særlig vidvinkel eller lysstyrke.

 

Bruker helst fastoptikk( bortsett fra når jeg reiser), og siden disse er både mer lyssterke og skarpere enn zoomlinser, betaler jeg ikke mye ekstra penger på et ekstra blendertrinn på zoomlinsa. Hvis du ikke bruker fastoptikk, kan det være lurt å betale ekstra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...