Gå til innhold

beste butikk i oslo? UPDATE: har vært i butikk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvilken fotobutikk i oslo er best? Tenkte å ta meg en tur for å se på kamera i dag. Vurdere sterkt å kjøpe meg et DSLR, sansynligvis D70s. Da jeg tviler på at så mange butikker har dette inne (det er vel på vei ut?), så vil jeg også se på andre kamaraer.

Takk!

Endret av MagnusW
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oslo er velsignet med flere gode fotobutikker. I sentrum er vel Japan Photo i Akersgt, "hullet i veggen" ved Egertorget (Fotohuset) og Foto Video i Møllergt. de beste?

Skrevet
Det er vel de jeg har sett meg ut også. Men er Fotohuset en JapanPhoto butikk?

8193338[/snapback]

Nei, det er en selvstendig butikk med konkurransedyktige priser og godt utvalg.

Skrevet
Det er vel de jeg har sett meg ut også. Men er Fotohuset en JapanPhoto butikk?

8193338[/snapback]

Nei, det er en selvstendig butikk med konkurransedyktige priser og godt utvalg.

8193342[/snapback]

Ahh, leste det du hadde skrevet litt feil.

Men da tok jeg meg en tur, jeg. :)

Skrevet (endret)

Da har jeg vært i flere fotobutikker i oslo (FotoVideo, Fotohuset, Japan Photo og Knudsen foto elns.). Virker som om det blir til at jeg kjøper meg et D70s m/18-70 objektivet. Den ligger definitivt best i hånden min og prisen er jo bra! Canon liker jeg ikke ergonomien så godt på.

N80 derimot var også bra, men er nok litt for dyr for meg. Bør jeg vente til prisen på den faller litt og jeg får spart opp litt mer?

Hvis det er noen som har invendinger på dette, så kom med det.

Takk!

Endret av MagnusW
Skrevet
Da har jeg vært i flere fotobutikker i oslo (FotoVideo, Fotohuset, Japan Photo og Knudsen foto elns.). Virker som om det blir til at jeg kjøper meg et D70s m/18-70 objektivet. Den ligger definitivt best i hånden min og prisen er jo bra! Canon liker jeg ikke ergonomien så godt på.

N80 derimot var også bra, men er nok litt for dyr for meg. Bør jeg vente til prisen på den faller litt og jeg får spart opp litt mer?

Neida, ville heller "slitt" ut D70s'en før du investerte noe mer. Det er rundt 4000 kr å spare, bruk heller de på noe annet utstyr, ekstern blitz, kamerabag, stativ eller noe annet du har lyst på.
Skrevet

Jepp, D70 er et kanon kamera, jeg ble imponert første gang jeg holdt og testet dette kamera. Det klarer alt som de nyeste dslr klarer, bare at det har ikke 10mpix. Søkeren er faktisk en god del bedre enn Canon også, så det er ikke så mye å utsette på den delen.

Kjøp et D70 nå, slit det ut, kjøp et dyrere kamera viss du trenger det. D70 er robust, og kommer nok til å vare lenge viss du behandler det sonn noen lunde bra!

Skrevet

Hvis det er noen som har invendinger på dette, så kom med det.

Takk!

8194431[/snapback]

Hei, dette minner meg nøyaktig om dilemmaet jeg stod overfor for et par måneder siden. Jeg vurderte Canon 400D og Nikon D70s. Hadde mest lyst på D80 men det lå litt over mitt prisnivå. Jeg likte ikke ergonomien på 400D så så det lå an til D70s. En kompis av meg har dette kameraet og skryter (selvsagt) uhemmet av det:). Men så fikk jeg fikle litt med en Sony Alpha og etter å ha lest alt av tester jeg kunne finne, gikk jeg for Alphaen. Kjempegod ergonomi (for mine hender) og et eksepsjonelt bra kamera. Har ikke angret et sekund.

Skrevet

Jeg kommer fra butikken i skrivende stund. Grepet på D70s sitter i min hånd et lite hakk bedre sett opp mot D80. Grunnen er at repet på D70s går et lite hakk inn ved det ytterste leddet på fingrene. I følge de som har peiling, gjør dette det i tillegg lettere å håndtere en noe tyngre opptikk. Til D80 får du på den andre siden batterigrep.

Har lest en del inne på dprevew.com og kom over denne brukererfaringen. Nederst på siden har han noen gode argumenter for å ikke oppgradere fra D70s til D80.

• 4 uker senere...
Skrevet
Jeg kommer fra butikken i skrivende stund. Grepet på D70s sitter i min hånd et lite hakk bedre sett opp mot D80. Grunnen er at repet på D70s går et lite hakk inn ved det ytterste leddet på fingrene. I følge de som har peiling, gjør dette det i tillegg lettere å håndtere en noe tyngre opptikk. Til D80 får du på den andre siden batterigrep.

Har lest en del inne på dprevew.com og kom over denne brukererfaringen. Nederst på siden har han noen gode argumenter for å ikke oppgradere fra D70s til D80.

8197329[/snapback]

:hmm: ehmm..... ingen kritikk altså, men jeg tror kanskje du skal lese det siste i den artikkelen på nytt. Han mener nemlig det motsatte av det du sier.

Engelsk kan helt klart være vanskelig å "ta" noen ganger ;)

Skrevet

8197329[/snapback]

:hmm: ehmm..... ingen kritikk altså, men jeg tror kanskje du skal lese det siste i den artikkelen på nytt. Han mener nemlig det motsatte av det du sier.

8410535[/snapback]

Nå ja. Skribenten mener absolutt at D80 er et bedre kamera, men som han skriver, dersom du ikke tar bilder med ISO over 400, dersom du tar bilder av ting som står stille, dersom du ikke bruker trådløs blitz etc etc, så trenger du sannsynligvis ikke å oppgradere. Dette kan man se på som argumenter for å beholde D70, slik Dolce_vita skriver - det spørs bare hvordan Dolce_vita bruker kameraet sitt.

Så får vel jeg klare meg uten en sarkasme om engelskkunnskaper :tease:

Skrevet
Nå ja. Skribenten mener absolutt at D80 er et bedre kamera, men som han skriver, dersom du ikke tar bilder med ISO over 400, dersom du tar bilder av ting som står stille, dersom du ikke bruker trådløs blitz etc etc, så trenger du sannsynligvis ikke å oppgradere. Dette kan man se på som argumenter for å beholde D70, slik Dolce_vita skriver - det spørs bare hvordan Dolce_vita bruker kameraet sitt.

D70s har jo også støtte for trådløs blitz, den er bare enda bedre på D80 ved at du i tillegg kan bruke den interne blitzen. Og D70s er langt fra ubrukelig på høy ISO, jeg har sett flere bilder med ISO1600 på D70s som ikke er skremmende. For all del, D80 er et bedre kamera, men det koster også vesentlig mer.

Når det er sagt, vil jeg også si at denne eieren er nokså kravstor, som forlanger "ferdige" bilder ut fra kameraet. Det er mulig å tilpasse ganske mye på i menyene på begge kameraene, så du kan få nokså like bilder ut fra begge to.

De viktigste poengene er etter min mening:

- D80 har større og bedre søker.

- Bedre AF-modul

- Mulighet for ISO100

- Mulighet for originalt batterigrep

Har du pengene, og ikke har planer om å bruke dem på noe annet, ville jeg gått for D80. Har du forelsket deg i søkeren til D80, men ikke har pengene, ville jeg spart litt til og kjøpt D80. Vil du ha Nikon, men ikke har pengene, ville jeg kjøpt D70s uten å nøle. Ikke på noen måte noe dårlig kamera, og det holder seg utrolig godt også mot de aller siste modellene i dag. Det er er kanskje det kameraet av alle som gir mest for pengene, 5900 kr for 18-70 kit er billig... Men man får jo D80 i 18-70-kit også, med ekstra blitz for godt under 9000 kr.

Skrevet (endret)

Godt det er noen her i forumet som kan se mer enn en side av samme sak i et og samme øyeblikk :thumbup:

Mitt valg havnet på D80. hovedsaklig på grunn av en større søker, nyere teknologi, vesentlig raskere USB og at du får en blits med på kjøpet.

Endret av Dolce_vita
  • 4 uker senere...
Skrevet

Godt det er noen her i forumet som kan se mer enn en side av samme sak i et og samme øyeblikk :thumbup:

Mitt valg havnet på D80. hovedsaklig på grunn av en større søker, nyere teknologi, vesentlig raskere USB og at du får en blits med på kjøpet.

8429124[/snapback]

Som tidligere nevnt var det ikke ment som kritikk fra meg om noens engelskkunnskaper, men jeg ser i ettertid at jeg muligens oppfattet det annerledes enn dere. Jeg tolket det som en oppramsing av D70s begrensninger i forhold til D80, og ikke akkurat noen gode argumenter slik som Dolce_Vita viser til. Men jeg kan selvfølgelig se at har man ikke bruk for de ulike egenskapene som står beskrevet om D80, så er det ingen grunn til å kjøpe D80, men gå for D70. Uansett så spiller ikke kameraet den viktigste rollen ved fotografering. Den innehas av personen bak kamera med sine kreative evner og en "triggerhappy" finger :yes:

Forøvrig har jeg vært i samme båt selv for kun kort tid siden, D80 eller D70, og valget falt på D80 fordi den passet bedre til mine hender, og er rett og slett en nytelse å holde i, og ikke minst en sann glede å bruke.

Men Dolce_Vita - hvilken blits kjøpte du med, og hvor lang tid tok det før du hadde den i posten? Jeg bestilte SB600 gjennom Japanphoto, den 20. april, men ennå ikke sett noen blits. Og forresten - Gratulerer med nytt kamera, og lykke til med mange gode bilder :)

Skrevet

Jeg bestilte SB600 gjennom Japanphoto, den 20. april, men ennå ikke sett noen blits. Og forresten - Gratulerer med nytt kamera, og lykke til med mange gode bilder :)

Unfortunetely, the handling of the flash is not in our hands. The free flash is provided directly from Nikon Norge and they are simply overwhelmed by the success of this action. Both Flashes (SB-400/SB-600) were out of stock in short time. But to our knowledge, they have just received quite a few flashes (we also got our own backorders), so they should be send out to the customers very soon.

We (and probably all other dealers) would have preferred to handle this ourself, but again, this was out of our hands. Very sorry for the delays!

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

Skrevet
Men Dolce_Vita - hvilken blits kjøpte du med, og hvor lang tid tok det før du hadde den i posten? Jeg bestilte SB600 gjennom Japanphoto, den 20. april, men ennå ikke sett noen blits. Og forresten - Gratulerer med nytt kamera, og lykke til med mange gode bilder :)
Takk for det :) Jeg fikk min SB-600 etter 3 uker. Jeg tok personlig kontakt med Nikon Norge. De la førs skylden på Nikon Sverige og deretter DHL. De forklarte at blitsen satt fast i posten, men i følge pakkseddelen hadde blitsen brukt 2 dager fra Sverige. Som JPstoney sier gikk de relativt hurtig tom for både SB-400 og SB-600. Du får ta kontakt med Nikon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...