Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Honda Civic 1,4 '98 - trenger feedback

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenker på å kjøpe en slik bil. Har sett før meg en på Finn. Nå trenger jeg deres hjelp til å bestemme meg om det blir en slik bil eller ei, om den er bra til mitt forbruk/behov.

Jeg vet ikke om deres forhold til å linke til annonser til Finn. Her er iallefall linken:

Annonse

(Hvis dette ikke er tillatt av en eller annen grunn, må dere bare si i fra)

Selve bilen

1,4 er ikke allverden. Chiptuning er aktuelt. Men noe mer enn det er jeg ikke villig til å spandere.

Hva skal jeg med bilen?

Jeg skal lage et prosjekt ut av den. Altså skal jeg fikse anlegg, utseende osv. Men med visse retningslinjer. Jeg skal ikke sette på styling ala The Fast and The Furious.

Jeg har sett noen worklogs med folk som lager helt nytt dashbord og dører osv. Er dette vanskelig? Dyrt? Samt lakkering/farging av målere. Speedometer for eksempel. Endre bakgrunnen til hvit og viserene til sort. Omtrekking er også noe jeg skal, hovedsaklig av setene. Eller kanskje jeg finner noen nye seter jeg kan sette inn.

Når det gjelder utseende så tenker jeg at lyktene, hovedlyktene foran og bak og blinklysene skal skiftes ut/modifiseres.

Når det gjelder anlegg har jeg tidligere snakket med Jalla. Og jeg har sett for meg noe høyttalere osv fra Morel til ca 10 000 kr. For å ta noen eksempler så tenker jeg på å montere subwoofer under et plexiglass i bagasjerommet. Er det påbudt med ekstrahjul, eller finnes det alternative løsninger for punktert hjul? Videre tenker jeg på løsninger med høyttalere. Kan jeg plassere høyttalere under baksetene? Gir det bra effekt? Gi meg innspill på hvordan jeg kan løse dette, takk.

Bilen skal også lakkeres. Hadde metallic-lakk vært stilig på en slik bil? Eller ville det bare sett overstylet ut? Farge må jeg komme tilbake til. Men en mørk farge. Blå metallic ser jeg ikke for meg at er stilig, men jeg vet ikke helt.

Budsjett

Her er jeg mer usikker. Hvor mye burde jeg punge ut? Jeg er blank på priser på omlakkering, omtrekking osv. Så det er vanskelig å si. Men 100 000 kr er vel nok? Kom gjerne med innspill!

Blir dette en realitet vil jeg selvfølgelig opprette en worklog her på forumet, slik at dere kan følge prosjektet.

I andre omgang

Noe jeg tenker på er spillkonsoll i baksetet. X-Box 360 og to skjermer i nakkestøttene, men dette er i andre omgang og vil ikke gå inn under hovedprioritert.

Takk for svar!

Endret av Mathias89
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tenkt å gjøre noe såvidt drastisk med en bil til 59.000, så bør du legge så mye i det at det blir en "showbil". Og da rekker ikke 100.000... Ellers mener jeg det er bortkastet både tid og penger. Du blir lei alle biler, uansett utstyr og utseende. Og da er det skikkelig nedtur å ha brukt masse tid og penger på noe du ikke får igjen når du skal selge den.

Bilen er nok sikkert kurrant, kvaliteten på disse er bra. Men å chiptrimme en 1,4 liter bensin, tviler jeg på gir særlig effekt.

Personlig ville jeg kjøpt en bil til 120.000 og brukt de siste 40 på felger, stereo og evt annen "lettere" tuning. Da sitter du igjen med en bil, som du på lik linje med en råstyla bil til 60.000, blir lei om noen år, men som faktisk er kurant å selge.

Men for å svare på ett av de mange spørsmålene dine; Civic er en helt ok bil som sikkert er et greit utgangspkt for dine planer. Trenger sannsynligvis ikke allverdens av reparasjoner for å holdes i trim.

Lykke til...!

Skrevet

Ok. Ser hva du mener. Er selvfølgelig noe jeg må tenke grundig over, altså jeg sjekker mulighetene nå. Dette er jo bare i tankene, og ikke noe jeg kommer til å begynne på før påske for å si det sånn.

Skrevet

Tror rett og slett ikke at 100' holder. Og du må nok ha litt kunnskap for å få til noe sånt, f.eks så er det ikke verdens letteste sak å trekke om setene (og i tillegg få det til å se bra ut).

Bilen i seg selv er en god bil, men jeg ville nok kjøpt en litt eldre bil med mer motor og utstyr til samme pris.

Skrevet

Om du går med planer om å lakkere om i ny farge ville jeg heller ventet til du fant en bruktbil til salgs med en farge du kunne tenke deg, da du bør beregne 20 000,- bare til lakkeringen.

Skrevet

Dersom du vil ha noen sjanse for å få solgt den igjen for en ok penge; sats på ting som lar seg reversere, og ta vare på originaldelene. Ingenting er mer frustrerende enn å måtte bruke et utall timer på å spore opp og kjøpe en masse deksler, knapper, paneler og deler bare fordi den forrige eieren fant ut at f.eks. lilla flake var en utrooolig stilig farge...

Hva med helfoliering? Man får omtrent ALT av folie, og en enkel helfoliering (hele bilen i samme farge) koster deg ca. 10.000. Da kan er det bare å rive av folien når du skal selge, samtidig som du faktisk bevarer den originale lakken. Hva omtrekking av interiør o.l. angår ville jeg nok kjøpt et tilsvarende interiør, få trukket det om (regn 5.000 eller mer per stol), og heller satset på å selge det separat den dagen du skal selge bilen.

Du må jo også spørre deg om hva slags kvalitet det vil være på tingene som skal utføres. Ingen er interessert i å kjøpe en bil full av strips og smeltelim.

Og til slutt; en stylet og modifisert Civic er dusinvare. Er du virkelig interessert i å kaste bort en hel HAUG med penger på noe du garantert aldri kommer til å få igjen? 100.000 på BSU gir deg fort muligheten til å legge ennå mer penger i en skikkelig showstopper senere i livet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...