Gå til innhold

Hva betyr OEM?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitter nå å vurderer om jeg skal kjøpe vista til den nye maskinen jeg planlegger å kjøpe. ut i fra det jeg har lest her på forumet er d egentlig ingen enighet om hvilken utgave som er å anbefale ei heller 32 vs 64. Så etter som 64 er framtiden tar jeg d.

Men etter å har titten på diverse nettsider ser jeg at OEM versjonene er billigst. så det jeg lurer på er hva betyr det og hvilke praktiske betydninger vil det ha for meg?

på forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp 32 bits. Ihvertfall hvis du spiller endel spill.

De klarer ikke lage til drivere, programstøtte og mye annet for 64bits foreløpig.

OEM betyr at du bare har rett til å installere OS-et på en datamaskin, altså et hovedkort. Kan blir trøbbel hvis du oppgraderer CPU og HD også.

Jeg blir å kjøpe OEM Vista Home Premium x86 (32bits).

Skrevet
Kjøp 32 bits. Ihvertfall hvis du spiller endel spill.

De klarer ikke lage til drivere, programstøtte og mye annet for 64bits foreløpig.

OEM betyr at du bare har rett til å installere OS-et på en datamaskin, altså et hovedkort. Kan blir trøbbel hvis du oppgraderer CPU og HD også.

Jeg blir å kjøpe OEM Vista Home Premium x86 (32bits).

8175583[/snapback]

så med andre ord om ett år eller to når jeg da oppgraderer maskina neste gang, vil jeg da ikke kunne bruke OEM versjonen jeg har på det nye maskin varen?

Skrevet

Det kan bli endel trøbbel med andre ting som cpu og skjermkort og HD.

Dessverre opptil microsoft å bestemme hva som er en "ny" maskin.

Antageligvis blir det en poengrangering av komponentene, som til slutt krever en reaktivering iallefall. Om OS-et slutter helt å fungere vet jeg ikke.

Selv har jeg OEM XP og oppgraderte alt unntatt den harddisken som jeg hadde installert OS på. Funker fint, men krevde reaktivering via nett.

Skrevet (endret)
Det kan bli endel trøbbel med andre ting som cpu og skjermkort og HD.

Dessverre opptil microsoft å bestemme hva som er en "ny" maskin.

Antageligvis blir det en poengrangering av komponentene, som til slutt krever en reaktivering iallefall. Om OS-et slutter helt å fungere vet jeg ikke.

Selv har jeg OEM XP og oppgraderte alt unntatt den harddisken som jeg hadde installert OS på. Funker fint, men krevde reaktivering via nett.

8175627[/snapback]

alså da bare å instalere windows å aktivere den på nytt?

eller kan den ikke installeres på nytt?

Endret av Mefistho
Skrevet

OEM ( Original Equipment Manufacturer)

Gjeldende regler for Vista OEM lisenser er avklart

Den 16. november så blogget jeg om hva som trigger reaktivering av Windows Vista, og hvordan dette kan påvirke behov for ny lisens. Det har vært stor interesse for reglene for OEM lisenser og vi ønsker å være tydelige på dette.

Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de:

En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.

Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..

Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows

Jeg håper denne avklaringen hjelper dere (oss - meg inkludert =) til å velge riktig lisensieringsform for Windows Vista, spesielt i tilfeller hvor dere ser for dere et hyppig bytte av hovedkort.

Regelen med bytte av fungerende hovedkort er nøyaktig samme regler som for XP. Vista tillater flere hardware endringer enn XP før Vista krever reaktivering. Regelen for når man må ha en ny lisens er som før. Det er altså ingen sammenhent mellom reaktivering og behov for ny lisens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...