Gå til innhold

Valgets kvaler - 70-200mm


Anbefalte innlegg

Har 10K som jeg skal bruke på et Canon 70-200 objektiv, men har blitt litt usikker. Hadde egentlig bestemt meg for Canon EF 70-200 4L IS USM, men nå ser jeg at jeg kan få Canon EF 70-200 2.8 L USM til samme pris...

 

Det påstås at IS'en på 4'ern er fire steg, så det burde vel da i prinsippet være bedre enn 2.8-objektivet, men det nytter jo ikke med IS hvis motivet ikke står stille.

 

Noen synspunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er også meget godt fornøyd med min bruktkjøpte Canon 80-200 f/2.8. Tung, men veldig stødig å fotografere med så slik sett gir den deg gjerne et par steg blender bare i form av tyngden :p . Men du tar den ikke med med mindre du tror du trenger zoom. Kan ikke si jeg savner IS på min.

Lenke til kommentar

Ja, som Ragamuffin sier så skal 70-200 4.0 IS være canongodt. I følge mange brukere som har gitt sitt review på fredmiranda.com så skal dette objektivet være skarpere enn sin storebrødre med eller uten IS. Mange har sågar solgt sitt 2.8 for å anskaffe dette i stedet.

 

Har dette objektivet på bestilling fra Adorama, usd 950 inkl. frakt. I tillegg kommer moms. Riktignok "refurbished" fra Canon USA...

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
ISen kan være nyttig innendørs.

Det kommer ann på hvor mye lys du har og hva du skal ta bilder av.

Hvis det er innendørssport er det ikke noe annet å bruke enn 2.8.

8176940[/snapback]

 

Ja, det er mest stille motiv jeg kommer til å ta bilder av innendørs. Ved sportsfotografering hadde jeg gått for 2.8.

 

Noen som har peiling på "makro"-egenskapene til dette objektivet. Vil jeg kunne bruke det som makro? Jeg får ikke 1:1, men med litt cropping går det kanskje an å bruke?

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
Hvis du snakker om 70-200 f/4L IS så har den makroforhold på 0.21 uten at jeg vet hva det betyr :)

8177416[/snapback]

0.21 er omtrent 1:5.

Dvs et insekt på 5cm vil bli maksimalt 1cm på bildebrikken, mot maksimalt 5cm på bildebrikken hvis du hadde brukt et makroobjektiv med 1:1.

Lenke til kommentar
Ja, som Ragamuffin sier så skal 70-200 4.0 IS være canongodt. I følge mange brukere som har gitt sitt review på fredmiranda.com så skal dette objektivet være skarpere enn sin storebrødre med eller uten IS. Mange har sågar solgt sitt 2.8 for å anskaffe dette i stedet.

 

Har dette objektivet på bestilling fra Adorama, usd 950 inkl. frakt. I tillegg kommer moms. Riktignok "refurbished" fra Canon USA...

8176565[/snapback]

 

Joda, 70-200 4.0 IS er canongodt, ingen tvil om det. Har det selv.

Men 70-200 2.8 IS vil jeg nok si er hakket skarpere, har det også.

Så å selge 2.8 for å kjøpe 4.0 har jeg overhodet ingen tro på er så mange som har gjort.

Lenke til kommentar
Joda, 70-200 4.0 IS er canongodt, ingen tvil om det. Har det selv.

Men 70-200 2.8 IS vil jeg nok si er hakket skarpere, har det også.

Så å selge 2.8 for å kjøpe 4.0 har jeg overhodet ingen tro på er så mange som har gjort.

 

Fred Miranda er det som sagt en link til 68 brukeres erfaring med dette objektivet. Disse er udelt positive mtp skarphet m.m.

 

4.0 utgaven er både lettere og billigere og trolig minst like god til fotografering av statiske objekter. På ting i bevegelse, trekker nok 2.8 utgaven det lengste strået.

 

Uansett - begge er nok i den absolutte toppklasse :)

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt F2.8 verisjonen. Da har man bedre muligheter for å fryse ting, samt man har bedre mulighet til å leke seg med dybdeskarphet, noe man da ikke får med F4, uansett om man har IS eller ikke, for det er umulig :cool: Så om så de koster like mye, de takler alt like bra, bare at det er enten IS eller F2.8 så mener jeg at man sitter igjen med mer med F2.8 verisjonen.

I tilleg tror jeg også denne blir lettere å selge, siden den går ut av produsksjon,og alle som har lyst på dette objektivet må kjøpe brukt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestemt meg for å gå for 4.0 IS-versjonen. Det jeg legger mest vekt på er vekt/størrelse, skarphet, IS (slik at den kan brukes innendørs).

 

Leste innleggene på fredmiranda og de var ganske så positive ja :-)

 

Lurer litt på hvor jeg skal kjøpe det. Japan Photo har det til under 10K, men er usikker på hvordan det er med service etc, men mener jeg har lest på forumet at de offisielle Canon-verkstedene i Norge tar L-objektiv uansett hvor det er kjøpt.

Lenke til kommentar
Nå har jeg bestemt meg for å gå for 4.0 IS-versjonen. Det jeg legger mest vekt på er vekt/størrelse, skarphet, IS (slik at den kan brukes innendørs).

 

Leste innleggene på fredmiranda og de var ganske så positive ja :-)

 

Lurer litt på hvor jeg skal kjøpe det. Japan Photo har det til under 10K, men er usikker på hvordan det er med service etc, men mener jeg har lest på forumet at de offisielle Canon-verkstedene i Norge tar L-objektiv uansett hvor det er kjøpt.

8181424[/snapback]

Det er sant, og når vekt, IS og størrelse er viktig for deg, er ikke F2.8 verisjonen for deg. Du blir uansett fornøyd!

Lenke til kommentar
ISen kan være nyttig innendørs.

Det kommer ann på hvor mye lys du har og hva du skal ta bilder av.

Hvis det er innendørssport er det ikke noe annet å bruke enn 2.8.

8176940[/snapback]

 

Ja, det er mest stille motiv jeg kommer til å ta bilder av innendørs. Ved sportsfotografering hadde jeg gått for 2.8.

 

Noen som har peiling på "makro"-egenskapene til dette objektivet. Vil jeg kunne bruke det som makro? Jeg får ikke 1:1, men med litt cropping går det kanskje an å bruke?

8177128[/snapback]

 

 

Hiv på ett par mellomringer så har du ett fantastisk Macro objektiv.. prøvde det på 30D og 70-200 IS'en til en kamerat, det var helt sprøtt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...