Gå til innhold

Gud liker ikke barn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gud er ikke allmektig:

 

Allmektighet medfører ikke mulighet til å bryte logikkens regler. ;)

8175664[/snapback]

 

 

Gud er ikke allmektig:

 

Men ja, han kan vel muligens lage en sten som er så tung at han selv ikke kan løfte den på det tidspunktet han laget stenen, for så å øke sin styrke og løfte den.

 

 

 

Dersom man snakker om allmektighet, må man nødvendigvis gå utover de reglene som gjelder for oss. Dersom gud er underlagt diverse regler, er han ikke allmektig. Her fremmes det argumenter om at gud verken kan bryte logikkens regler, eller gå utover tidsdimensjonen. Gud følge logikkens regler, og han er underlagt lineær tidsregning. Dette er ikke allmektighet.

Lenke til kommentar
Gud er ikke allmektig:

 

Allmektighet medfører ikke mulighet til å bryte logikkens regler. ;)

8175664[/snapback]

 

 

Gud er ikke allmektig:

 

Men ja, han kan vel muligens lage en sten som er så tung at han selv ikke kan løfte den på det tidspunktet han laget stenen, for så å øke sin styrke og løfte den.

 

 

 

Dersom man snakker om allmektighet, må man nødvendigvis gå utover de reglene som gjelder for oss. Dersom gud er underlagt diverse regler, er han ikke allmektig. Her fremmes det argumenter om at gud verken kan bryte logikkens regler, eller gå utover tidsdimensjonen. Gud følge logikkens regler, og han er underlagt lineær tidsregning. Dette er ikke allmektighet.

8184779[/snapback]

 

men han er jo ikke bundet noen regler. Han ER allmektig, og alt det som følger med allmektighet er han. Mennesket klarer ikke forstå allmektighet, så gi opp.:p

 

At Gud ikke liker unger er en påstand som er feil. Gud elsker alle like høyt. Looove <333

 

Jeg er blitt en ignorant jævel mot dere som bare skal kritisere Gud og ikke gidder å høre hva troen har gjort og gjør for millioner av mennesker verden over. Så nå er jeg careface på alt dere sier:D:D::D loove gud elsker alle og stor klem fra Latskap

Lenke til kommentar
Jeg er blitt en ignorant jævel mot dere som bare skal kritisere Gud og ikke gidder å høre hva troen har gjort og gjør for millioner av mennesker verden over.

8185188[/snapback]

Jeg personlig kritiserer ikke gud; det ville vært meningsløst å kritisere noe jeg ikke tror eksisterer. Dersom man skal definere gud som f.eks. den guden som nevnes i bibelen, eller i en av de andre hellige tekster som finnes i verden, vil man til slutt ende opp med å argumentere sånn som dette:

 

Mennesket klarer ikke forstå allmektighet, så gi opp.

Hvis man skal si at gud er utenfor vår menneskelige forståelseshorisont, kan man like gjerne si "gud er energi" og tilbe et stykke kull.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Jeg skjønner at det kan være litt vanskelig å akseptere, men man kan heller ikke legge skylden på Gud for det vi mennesker gjør. Det blir det samme som å si at" oi jeg voldtar hun der, hvis ikke Gud stopper meg så må det være greit"... I mange trorettninger er livet pare en prøve, ikke sant... Ergo får de som gjør det bra i livet en belønning, mens de som ikke gjør det så bra.... egentlig fair enough.

8183979[/snapback]

Men alle mennesker har langt ifra et like godt utgangspunkt til å gjøre godt. Hva med mennesker med atferdsforstyrrelser og psykiske problemer? Folk som hallusinerer, og deretter dreper/mishandler mennesker.

 

Hva med barn som dør straks de er født, de slipper denne prøvelsen de da?

 

Hvorfor skal noen lide og gjennomgå de grusomste torturinstrumenter du ikke kan forestille deg, mens andre surfer gjennom knapt uten smerte. Men når de kommer til himmelen blir det ingen forskjell på de.

 

Jeg klarer ikke tenke på de millionene gud gjør godt for, når det finnes minst like mange som daglig har en smerte INGEN her i Norge noensinne kan forestille seg. Det er for meg helt umulig å skulle hengi meg til en gud som tillater dette, og bare tro at det ordner seg til slutt," for selv om jeg ikke ser guds handlinger så er de der sikkert!" Jeg vil påstå at det er likegyldighet for alle mennesker som lider.

Lenke til kommentar
Da burde han i det minste klare å finne en løsning på alt det onde i verden, og til og med kombinere det menneskets frie vilje. Han burde da være i stand til å skape en verden med bare godt og fri vilje, hvis det er slik at han er allmektig og ikke kan være underlagt noen regler (til og med logikkens regler).

Jeg skjønner at det kan være litt vanskelig å akseptere, men man kan heller ikke legge skylden på Gud for det vi mennesker gjør. Det blir det samme som å si at" oi jeg voldtar hun der, hvis ikke Gud stopper meg så må det være greit"... I mange trorettninger er livet pare en prøve, ikke sant... Ergo får de som gjør det bra i livet en belønning, mens de som ikke gjør det så bra.... egentlig fair enough.

8183979[/snapback]

Du svarer jo overhodet ikke på innlegget du siterer. Kan du i det minste lese før du kommenterer?

Lenke til kommentar
Du svarer jo overhodet ikke på innlegget du siterer. Kan du i det minste lese før du kommenterer?

 

Jo... Jeg "forsvarer" Gud ved å komme med et eksempel, altså jeg motargumenterer på en måte personen jeg siterte. Det kune kanskje stått litt mer i klartekst, men det er jo tross alt litt forskjell på evnen til å bearbeide og forstå tekst balnt noen av oss.

 

. . .

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette emnet, Hvis Gud finnes, burde han da fjerne menneskers frie vilje? -eller automatisk straffe alle som gjør noe galt? -eller ønsker du en restart-knapp å trykke på hver gang det skjer noe galt med oss?

8173996[/snapback]

 

Straffe alle som gjør noe galt med en gang de gjør noe galt, slik at mennesker slipper å krangle å gråte og drepe mennesker over temaet at mennesker må straffe andre mennesker manuelt.

 

Noen retningslinjer hadde vært greit.

Skal vi *alltid* drepe homofile som har sex?

Skal *alle* kvinner som taler i kirken steines, eller skal profeter og disipler spares?

Det er ikke greit å følge alle lovene gud ga mennesket...

 

Og strafferammene er umennesklige, så det er bare rettferdig at gud straffer *alle* som gjør noe galt, slik at vi slipper å feildømme til fengsel og drepe feil person slik som vi gjør i dag -- i en av tyve tilfeller...

8174247[/snapback]

Det er jo interessant at noen her på forumet ønsker nulltoleranse for synd. Men jeg vil tro at det er ganske mange her på forumet som er uenige meg deg i at de skal straffes hver gang de skriver et banneord eller tenker en negativ tanke om andre debattanter...

 

-og vi skal ikke drepe, steine eller torturere andre medmennesker, selv om du synes det er vanskelig å la være...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...