Gå til innhold

Nyt videokamera til 15.000?


Anbefalte innlegg

Hej

 

Jeg skal til at købe et nyt videokamera, men som så mange andre kan jeg ikke finde ud af hvilket et jeg skal købe??

 

Prisen er 15.000

 

Jeg skal redigere meget så jeg her ikke helt styr på om de skulle være harddisk eller dv. Jeg har dog læst her på siden at Harddisk ikke er optimalt når man skal redigere filene og det der med at konvertere gider jeg ikke. Skal det så være DV eller hvad??. Kvaliteten skal selfølgelig være helt i top.

 

Jeg er kommet frem til de to:

 

Sony HDR-SR1

Sony HDR-HC7

 

Det ene har harddisk mens det andet har dv. Hvad synes I ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt på forumet; skal du redigere, er ikke harddisk optimalt så lenge det ikke lagrer i DV kvalitet (noe harddisker ikke har gjort til nå).

 

Mini-DV er det foretrukne valg for redigering, kvalitet, sikkerhet og brukervennlighet.

 

Ville også sett på Panasonic sine mini-DV kamera med 3CCD som alltid får best score i stortester. GS280/300 og GS500 fikk bedre score enn Sony sine dyrere HDV kamera i en test for ikke så lenge siden, og selv om det har kommet et nyere HDV kamera i samme prisklasse fra Sony, så sier det litt om hvor viktig 3CCD er (noe Sony ikke bruker i disse kameraene) og hvor viktig det er med god optikk (Panasonic bruker Leica-lisensiert optikk, mens Sony bruker sin egen Carl-Zeiss godkjente optikk).

Lenke til kommentar
(Panasonic bruker Leica-lisensiert optikk, mens Sony bruker sin egen Carl-Zeiss godkjente optikk).

8173180[/snapback]

og Canon nøyer seg med å være levrandør av optikk til 70% av alle proffkameraer...så dem trenger ikke noe fancy optisk navn å trøkke på linsa da dem klarer den jobben fint sjøl :p

 

Men fra litt spøk til alvor, god optikk er alfa omega sammen med god elektronikk. Bare se på Canon sitt nye HDV kamera, A1 kontra Z1, du trenger ingen proffmonitor for se at Canon er bedre. HDV har fremdeles sine barnesykdommer. Nå er det kanskje kameraer litt utafor prisklassen, men ment for å illustrere utfordringen med HDV. Jeg som HATER hdv vurderer A1, men ville ikke vurdert Z1 fra sony i det hele tatt.

 

Idag er tape, i form av DV det som er mest brukanes til "alt", redigering og lagring over lang tid så Gs500 evnt ett hdv kamera er hva jeg ville kjøpt idag. Selvfølgelig vil tape forsvinne med årene, men ikke i morra.

Lenke til kommentar

Nei, fremtiden er flash-minne, men først må lagringsmediet bli omtrent like billig som mini-DV taper (60-70 kroner for 13GB :) ) og kameraene bør kunne lagre i DV kvalitet (som er nettopp 13GB pr time). Det skjer om noen år, men ikke med det første.

 

Ellers er visst samarbeidet mellom Leica og Panasonic nærmere enn samarbeidet mellom Sony og Carl Zeiss. Hvilke objektiver som er best, er vanskelig å si, men begge merkene er legendariske. Canon lager optikk så absolutt på høyde, så det kan derfor være lurt å holde seg til et av de merkene. Men i prisklassen opp til ca. 15.000 er det stort sett Panasonic som kommer best ut. Canon har feilet ganske grovt i prisklassen opp til 5-6000 kroner, men da er det lysfølsomhet vs. støynivå som er dårlig, ikke selve optikken.

Lenke til kommentar

Sant nok, sitter å ser på nytt kamera litt over prisklassen det er snakk om her og det tydlig er det at de som satser på flashminne NÅ og ikke noe mellom løsning for å tjene mest mulig penger blir straffet i pris. P2 lagring Vs HDV. Panasonic er nok en gang litt forut for sin tid...og har kanskje tatt Sony LITT på senga :p

 

De er vel og det med billedkvalitet på DV kameraer med Gs400 og nye 500, personlig mener jeg ikke Gs500 har noen konkurrenter på pris/ytelse. Legger man til Røde Videomic så er det fullt brukbart for TV bruk...for under 10 lapper!

 

Er ikke så vanskelig å se hva som vil skje videre heller, når tapene skal forsvinne. AVCHD blir standard ala HDV for forbrukere og litt semiproff brukere, og da forsvinner forhåpentligvis MYE av de ubrukelige HDD kameraene som lagrer på mpeg2 på dvd eller propritær codec på harddisk.

Lenke til kommentar
Sant nok, sitter å ser på nytt kamera litt over prisklassen det er snakk om her og det tydlig er det at de som satser på flashminne NÅ og ikke noe mellom løsning for å tjene mest mulig penger blir straffet i pris. P2 lagring Vs HDV. Panasonic er nok en gang litt forut for sin tid...og har kanskje tatt Sony LITT på senga :p

 

De er vel og det med billedkvalitet på DV kameraer med Gs400 og nye 500, personlig mener jeg ikke Gs500 har noen konkurrenter på pris/ytelse. Legger man til Røde Videomic så er det fullt brukbart for TV bruk...for under 10 lapper!

 

Er ikke så vanskelig å se hva som vil skje videre heller, når tapene skal forsvinne. AVCHD blir standard ala HDV for forbrukere og litt semiproff brukere, og da forsvinner forhåpentligvis MYE av de ubrukelige HDD kameraene som lagrer på mpeg2 på dvd eller propritær codec på harddisk.

8177833[/snapback]

 

 

Faktisk behøver prisen ikke egentlig at være 15.000 den må gerne være højere. Jeg er bare ude efter det beste videokamera på markedet lige nu. Det eneste krav er at den fysiske størrelse på videokameret skal helst være på størrelse med et f.eks. Sony HDR - SR1 eller jeres Panasonic GS -500.

Jeg skal bruge videokameret til at lave reklamefilm og derfor skal det være let at redigere.

 

Hvad synes i så, når prisen er ligegyldig?? Synes i stadivæk best om et GS - 500

Lenke til kommentar
Jeg skal bruge videokameret til at lave reklamefilm og derfor skal det være let at redigere.

 

Hvad synes i så, når prisen er ligegyldig??

8180993[/snapback]

 

Tja så mye du har råd til, men kamera er jo bare en del av utstyret... Lyd og Lys er og viktig samt ett bra stativ.

 

Du sier reklamefilm, hvor omfattende? Reklamefilm i Norge kan være alt fra si mobilkamera... til 35mm film....

 

Gs500 er det mange anser som "beste" under 10000, eller faktisk blant de bedre under 15000. Neste hakk er kameraer som dvx100, hvx200, z1 og andre semiproff kameraer som har prislapper på over 25000(eller det dobbelte).

 

Men det er ett betydelig hopp opp i pris fra gs500 til noe som er MYE bedre. Første som er merkbart bedre på alle måter er dvc30 fra panasonic som nå er gått ut av produksjon.

Lenke til kommentar
Jeg skal bruge videokameret til at lave reklamefilm og derfor skal det være let at redigere.

 

Hvad synes i så, når prisen er ligegyldig??

8180993[/snapback]

 

Tja så mye du har råd til, men kamera er jo bare en del av utstyret... Lyd og Lys er og viktig samt ett bra stativ.

 

Du sier reklamefilm, hvor omfattende? Reklamefilm i Norge kan være alt fra si mobilkamera... til 35mm film....

 

 

Det skal helst være et kamera der kan bevæge sig uden at billedet bliver uklart.

 

 

Når jeg så køber et GS-500 hvad skal jeg så købe med?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Det skal helst være et kamera der kan bevæge sig uden at billedet bliver uklart.

 

 

Når jeg så køber et GS-500 hvad skal jeg så købe med?

8201053[/snapback]

Av utstyr mener du? Vet ikke hvor mye penger du har tilgjengelig for lyd, optikk og lys. Men om du ikke har noe særlig så anbefaler jeg en Røde VideoMic, og en Raynox DCR-6600 Pro vidvinkel linse (du må ikke ha denne da, men det er kjekt). Lys vet jeg lite om, men arbeidslamper med et par-tre frostfilter foran funker fett. Stativet jeg har heter Velbon CX-686 tror jeg. Det koster vel rundt 900 kr på Clas Ohlson, og det er faktisk et veldig bra stativ ilag med GS-500, selv om det er billig. Anbefales for dem som ikke har for mye penger!

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du skal lage reklamefilm, og har såpass god råd som du sier ville jeg sett på semiproff-kameraer som Sony's PD 150, eventuelt den mindre versjonen PD 10X. Helt greie 3 CCD-kameraer som ofte brukes av lokal-TV, og noen ganger større kanaler.

Skal du redigere mye ville jeg spart opp til en DV-avspiller/opptaker, siden kameraene ofte kan bli fryktelig slitt av å spole og spille av kassetter såpass mye.

 

Så har man jo alt det andre utstyret du har behov for for å få et godt resultat; lys og lyd. Røde-mikrofoner har allerede blitt nevnt, selv om jeg nok ville satset på noe som er hakket bedre, og kikka på en NTG-1/2, da disse er fine mikrofoner å bruke på bom. Dette kommer jo litt an på om du jobber alene eller med flere.

 

Av lys ville jeg kikket på DEDO-lys med låvedører og tripod. Små og lette lyskastere som er lette å ta med rundt omkring. Helst med dimmer, men dette må man ikke ha, da man istedet kan bruke låvedørene godt.

 

du ha et stativ. Helst et med vater, samt muligheten til å stille inn hodet i vater. Dette stativet burde ha oljedemping så du får myke og fine panner og tilter. Prisen på et slikt stativ varierer fra ca. 800,- og oppover.

 

Vidvinkellinse er et must, som allerede nevnt, og har ikke kameraet mer enn ett, eller ingen, innebygde ND-filtere, burde du ha et par slike også.

 

Ta en kikk på Videoutstyr, der har de alt man trenger innen digital videoproduksjon.

 

Lykke til med å brenne penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...