Gå til innhold

Pentaxobjektiv: telezoom vs. fastoptikk


Anbefalte innlegg

Noe av det fine med å fylle år er at lommeboka plutselig blir en smule tyngre. Regner derfor med at det blir et nytt glass på meg i nermeste fremtid.

Sliter litt med å bestemme om jeg vil gå for tele, eller (noe skikkelig lyssterk) fastopptikk. Blits kommer i andre rekke ...

 

:hmm:

 

Tele: 200 eller 300 mm?

Vurderer både pentax sin 50-200, og Sigma 70-300mm APO.

Burde flere vurderes, og hvor stort er behovet for 300 vs. 200?

 

ellers frister det med noe lyssterkt.

Pentax 50mm F1.4

Noen som vet noe om den? AF? kvalitetsglass? ... ser jo fristende ut ...

overkommelig pris er det også

 

ellers har jo pentax ei (syltynn) 40mm som kunne vært ganske handy.

 

 

har forelsket meg litt i fastoptikk, men har også lyst på noe mer tele.

 

 

 

Både PCen og forum-søke-saken er lite samarbeidsvillige idag, så om dette er besvart 42 ganger før er det bare å beklage ...

Endret av mrjakobsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe av det fine med å fylle år er at lommeboka plutselig blir en smule tyngre. Regner derfor med at det blir et nytt glass på meg i nermeste fremtid.

Sliter litt med å bestemme om jeg vil gå for tele, eller (noe skikkelig lyssterk) fastopptikk. Blits kommer i andre rekke ...

 

:hmm:

 

Tele: 200 eller 300 mm?

Vurderer både pentax sin 50-200, og Sigma 70-300mm APO.

Burde flere vurderes, og hvor stort er behovet for 300 vs. 200?

 

ellers frister det med noe lyssterkt.

Pentax 50mm F1.4

Noen som vet noe om den?  AF?  kvalitetsglass?    ... ser jo fristende ut ...

overkommelig pris er det også

 

ellers har jo pentax ei (syltynn) 40mm som kunne vært ganske handy.

 

 

har forelsket meg litt i fastoptikk, men har også lyst på noe mer tele.

 

 

 

Både PCen og forum-søke-saken er lite samarbeidsvillige idag, så om dette er besvart 42 ganger før er det bare å beklage ...

8165123[/snapback]

 

Hvilket Pentax kamerahus har du ?

Jeg ville heller valgt FA LTD 31mm/1.8 eller 43mm/1.9 eller 77mm/1.8.

Alle disse tre er bedre enn FA 50/1.4

 

Men du, bør du ikke vente til DA* 55/1.4 kommer ut? Hvis du har k10d er jo denne helt perfekt (værbestandig og med SDM). Eventuelt kan DA* 50-135 / 2.8 være bra, også den er værbestandig og SDM-utrusta.

 

mvh

.lars

Endret av Recercare
Lenke til kommentar
Jeg ville heller valgt FA LTD 31mm/1.8 eller 43mm/1.9 eller 77mm/1.8.

Alle disse tre er bedre enn FA 50/1.4

 

Er enig i at disse er fantastiske objektiver, men de ligger i en litt annen prisklasse enn FA 50mm og de andre objektivene OP nevner. Det samme kommer sikkert DA* 55mm til å gjøre hvis man ser på tidligere priser på * optikk fra Pentax.

 

FA 50mm er et fantastisk objektiv til prisen hvis du klarer å slå kloa i ett.

Lenke til kommentar

47357.jpeg

 

brennvidde 200mm

lukker 1/90

f11

 

Legger ved et bilde av 50-200 kit objektiv, min lille erfaring for mitt bruk er at teleobjektiv bruken blir mye på dagtid, mens 18-55 blir mer innendørs en tele, så derfor savner jeg mer lys på 18-55 først og fremst. Jeg kjøpte nettopp K10D, da ingen av de nye objektivene kunne leveres enda, så snudde jeg på flisa og kjøpte noe billig, så jeg får erfaring i hva slags bruk jeg har. Behovene kommer etterhvert som erfaringen kommer.

Endret av acer290
Lenke til kommentar

merker jeg sikler litt på en 50mm F1.4... ligger på rundt 2500, og det samme gjør pentax sin 50-200. det er igrunn prisnivået det siktes på.

 

smc DA 40mm er jo også innenfor hva lommeboka kan takle (ca 3000 på nettet), men jeg tror nok jeg prioriterer F1.4

 

E-bay vurderes også (blir vel første ganga i få fall)

 

tenker fremdeles litt på 200 vs 300. har hørt at kvaliteten dabber litt av på 300.

 

 

joda, slet litt med å settte navn på denne posten, iom at zoom også er 10-20mm.

skal få dendret det til telezoom ;)

Lenke til kommentar

acer290: Dit billede er ikke helt retfærdigt mod optikken. Med lukketid på 1/90 til en flyvende fugl på 200 mm kan du ikke forvente skarpe billeder. Vælg blænde prioritet, største blænde (mindste tal) og sæt iso så lukketiden mindst er 1/300-400

 

I øvrigt vil jeg mene 200 er i underkanten til fugle (hvis det er det trådstarter skal bruge det til) Hellere 300-500 mm. Se evt. HER om afstande og størrelse (lavet i hast med canon, men det passer nogenlunde på pentax også.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
acer290: Dit billede er ikke helt retfærdigt mod optikken. Med lukketid på 1/90 til en flyvende fugl på 200 mm kan du ikke forvente skarpe billeder. Vælg blænde prioritet, største blænde (mindste tal) og sæt iso så lukketiden mindst er 1/300-400

 

I øvrigt vil jeg mene 200 er i underkanten til fugle (hvis det er det trådstarter skal bruge det til) Hellere 300-500 mm. Se evt. HER om afstande og størrelse (lavet i hast med canon, men det passer nogenlunde på pentax også.

8173101[/snapback]

 

Bilde kritikken kan jeg være enig i, men jeg syntes det var det som gjorde bilde livfullt, nemlig at man ser hurtigheten på fuglen i vingeslagene. Hadde det vært lukketid på 1/3-400 så hadde bilde blitt mer fugle portrett hvis du forstår meg rett.

Lenke til kommentar
Pentax 50mm F1.4

Noen som vet noe om den?  AF?  kvalitetsglass?    ... ser jo fristende ut ...

overkommelig pris er det også

8165123[/snapback]

 

Pentax har laget hele 21 forskjellige 50mm objektiver og alle sammen passer på ditt kamera. Hvis det er den nyeste FA50/1,4 du tenker på så har den autofokus.

 

Stort sett alle 50 millimeterene er bra når de blendes ned litt. Selv synes jeg ikke min FA50/1,4 er bra på full åpning, men den kommer seg betraktelig allerede ved f/2 og f/2,8. Svakhetene ved f/1,4 er dårligere kontrast og skarphet. Men nå sammenligner jeg også litt med FA77/1,8 som er helt utrolig bra på full åpning.

 

Dersom du vil lete etter noe brukt så se gjerne på de med f/1,7 som største blender. Det er mindre enn en halv blender i forskjell i fra f/1,4 og disse f/1,7 objektivene er vel så gode som de større brødrene. For et år eller to siden så sa Pentax at nå er det slutt med å produsere 50 millimeter objektiver, men de er fortsatt mulig å kjøpe nye så jeg tror nok de ombestemte seg der. Etterspørselen etter FA50/1,4 har nok vært stor når en ser hvor ofte denne er utsolgt på f.eks. B&H photovideo. At Pentax kommer med en ny 55mm tyder på at de ser et marked i denne brennvidden. Det blir forresten Pentax sin tredje 55mm objektiv. De to gamle gikk ut av produksjon i 1977. De nærmeste alternativene til 50mm er DA40/2,8 og FA43/1,8 Limited. Begge to veldig bra objektiver, men også dyrere.

 

Her er noen godbiter blandt de 21 som finnes :-)

 

http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/...1.2-Special.jpg

http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/...50f1.2_gold.jpg

 

En annen kuriositet er at Pentax vistnok er en av få produsenter av 50mm som fortsatt holder på den gamle konstruksjonen med buet overflate mellom 4. og 5. linse. De andre produsentene har rett flate her for å spare produksjonskostnader, men også fordi det gir et skarpere bilde. Så hvorfor bryr ikke Pentax seg om størst mulig skarphet? Vel, det kan være de mener dette går ut over noe annet som f.eks. bokeh. Mer om dette finner du her, http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-11-24.shtml

 

"All these (Stig Vidar:Pentax sine 50mm) lenses are classic Planar designs, as are more or less every fast 50mm except for the Leica M lens, which is an idiosyncratic design unique to Leica; but where most makers have economized by making the surfaces between the fourth and fifth elements flat, Pentax has always stuck with the original design and used cemented spherical surfaces there. Aside from being more expensive to manufacture, this results in a lens that is slightly less sharp at infinity in the plane of focus, but that has better off-axis aberration correction and thus, better bokeh or blur."

Lenke til kommentar
Supert med svar! takker!

 

stor fare for at jeg går for lav(eller stor?) blender.

 

men mister jeg noe automatikk i bruk av FA50/1,4? lysmåling osv.?

..er jo tross alt greit å vite hva jeg ken forvente.

8191702[/snapback]

 

Du mister ingen automatikk med FA serien. Alle lysmålingsmodi, SR og AF fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...